Stationair toerental 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 18:15 #1184881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in hoeverre speelt de gasklep positie schakelaar een rol ???

Van het hierboven beschreven probleem, hoger stationair toerental, heb ik ook last. onlangs is de CIS klep vervangen, dat gaf geen resultaat.

vandaag het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt met remmenreiniger. vooral waar de as van de gasklep door het huis steekt, de twee kleine gaatjes waar aan de buitenkant slangen op zitten en de veer aan de buitenkant. daarna bewegende delen ingespoten met teflonspray. afstelling gasklep positieschakelaar gecontroleerd (met 0,15mm tussen aanslag wel "klik", met 0.45mm ertussen geen "klik"). Dit was OK, gasklephuis gemonteerd met nieuwe pakking. afstelling schakelaar opnieuw gecontroleerd, was niet meer OK (waarschijnlijk met vastzetten bout de schakelaar wat opzij geduwd). schakelaar opnieuw afgesteld. 

instelling van het armpje tussen gasrol/gasklep gecontroleerd, met 2.5mm voelerplaatjes tussen de gasrol en de aanslag was er 0.30mm speling tussen gasklep en stelschroefje. volgens Haynes is tussen de 0.10 en 0.45 mm OK. 

Klein stukje teruggereden, voor mijn gevoel zakt het toerental weer wat sneller maar blijft nog steeds te hoog hangen. het lijkt alsof mijn stationaire toerental omhoog is geschoven naar ongeveer 1000rpm. zal het komende week nog even aankijken om te zien wat er gebeurt. verdere acties die ik nu in mn hoofd heb is "mechanische" afstelling toerental controleren door de slang van CIS klep naar gasklephuis dicht te knijpen.

verder gezien dat de gasklep in de dichtstand niet helemaal 100% afdicht, er zitten kieren aan de onder en bovenkant (als de as van de klep horizontaal door het midden loopt). vlakbij de as zie ik lichte slijtsporen van de klep, ik neem aan dat dat niet erg is ?

in hoeverre maakt het uit of je de positieschakelaar aan ene (bijv. 0.20mm tussenruimte) of aan de andere (bijv. 0.40mm tussenruimte) van de toegestane afstelling (ruimte tusssen gasklep en stelschroef) afstelt ? maw, zit er verschil tussen en moet je proberen zoveel mogelijk bij één van deze grenzen (waarschijnlijk de kleinste, gasklep zo weinig mogelijk open) te gaan zitten ?

intussen zit ik met de vraag wat die positieschakelaar nu precies doet. geeft deze alleen aan de ECU door dat de gasklep opengaat ? zodat de ECU de brandstoftoevoer begint te regelen totdat de schakelaar weer "klikt" als het gas los is gelaten en de klep weer helemaal gesloten is ? van Co heb ik begrepen dat er nog een tweede schakelpunt in de schakelaar zit, eentje die je niet met "klikken" kunt horen. waar is dat tweede punt voor ?

het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen het plaatje voor mij compleet te maken zodat ik weet hoe eea elkaar beinvloedt en ik de oorzaak kan vinden (en met jullie delen uiteraard !) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2007 10:38 #1185053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgorde

henk 940LPT schreef :
Van het hierboven beschreven probleem, hoger stationair toerental, heb ik ook last. onlangs is de CIS klep vervangen, dat gaf geen resultaat.

vandaag het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt met remmenreiniger. vooral waar de as van de gasklep door het huis steekt, de twee kleine gaatjes waar aan de buitenkant slangen op zitten en de veer aan de buitenkant. daarna bewegende delen ingespoten met teflonspray. afstelling gasklep positieschakelaar gecontroleerd (met 0,15mm tussen aanslag wel "klik", met 0.45mm ertussen geen "klik"). Dit was OK, gasklephuis gemonteerd met nieuwe pakking. afstelling schakelaar opnieuw gecontroleerd, was niet meer OK (waarschijnlijk met vastzetten bout de schakelaar wat opzij geduwd). schakelaar opnieuw afgesteld.

instelling van het armpje tussen gasrol/gasklep gecontroleerd, met 2.5mm voelerplaatjes tussen de gasrol en de aanslag was er 0.30mm speling tussen gasklep en stelschroefje. volgens Haynes is tussen de 0.10 en 0.45 mm OK.

Klein stukje teruggereden, voor mijn gevoel zakt het toerental weer wat sneller maar blijft nog steeds te hoog hangen. het lijkt alsof mijn stationaire toerental omhoog is geschoven naar ongeveer 1000rpm. zal het komende week nog even aankijken om te zien wat er gebeurt. verdere acties die ik nu in mn hoofd heb is "mechanische" afstelling toerental controleren door de slang van CIS klep naar gasklephuis dicht te knijpen.

verder gezien dat de gasklep in de dichtstand niet helemaal 100% afdicht, er zitten kieren aan de onder en bovenkant (als de as van de klep horizontaal door het midden loopt). vlakbij de as zie ik lichte slijtsporen van de klep, ik neem aan dat dat niet erg is ?

in hoeverre maakt het uit of je de positieschakelaar aan ene (bijv. 0.20mm tussenruimte) of aan de andere (bijv. 0.40mm tussenruimte) van de toegestane afstelling (ruimte tusssen gasklep en stelschroef) afstelt ? maw, zit er verschil tussen en moet je proberen zoveel mogelijk bij één van deze grenzen (waarschijnlijk de kleinste, gasklep zo weinig mogelijk open) te gaan zitten ?

intussen zit ik met de vraag wat die positieschakelaar nu precies doet. geeft deze alleen aan de ECU door dat de gasklep opengaat ? zodat de ECU de brandstoftoevoer begint te regelen totdat de schakelaar weer "klikt" als het gas los is gelaten en de klep weer helemaal gesloten is ? van Co heb ik begrepen dat er nog een tweede schakelpunt in de schakelaar zit, eentje die je niet met "klikken" kunt horen. waar is dat tweede punt voor ?

het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen het plaatje voor mij compleet te maken zodat ik weet hoe eea elkaar beinvloedt en ik de oorzaak kan vinden (en met jullie delen uiteraard !)

Wat ik niet helemaal begrijp is dat een volgende actie pas gaat worden om de mechanische afstelling van de gasklep aan te pakken. Hier moet je juist mee beginnen! slangen van en naar de CIS-klep dichtknijpen, stekker eruit van de CIS-klep, en dan zodanig afstellen dat je rond de 450 - 500 tpm draait. De spleet bij de gasklep hoort er te zijn, die bepaalt in feite het basistoerental bij stationair draaien. Problemen gaan juist ontstaan als deze spleet dichtslibt door troep. Dat wordt dan vaak gemakshalve gecorrigeerd door de gasklep nog iets te verdraaien, waardoor het hele samenspel tussen positieschakelaar en CIS-klep wordt verstoord.

Wat ik wilde zeggen: er zit een volgorde aan. Eerst gasklep en gasklpehuis rreinigen, dan basispositie gasklep mechanisch afstellen, dan gaspositieschakelaar afstellen.

Wat de gaskleppositieschakelaar volgens mij doet is  de stand van de gasklep 'in de gaten houden'. Stationairstand betekent dat de CIS-klep in actie komt, bij de minste beweging van het gaspedaal wil je graag dat je uit de stationairstand geraakt, en er is nog een niet- hoorbare stand voor vollast/plankgas volgens mij. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2007 12:27 #1185082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt Wouter !

heb wel technische achtergrond maar geen ervaring met sleutelen aan automotoren (of brommers etc). de juiste volgorde van afstellen is dus soms zoeken.

was eerst van de mechanische afstelling basistoerental afgebleven omdat ik er vanuit ging dat vervuiling de oorzaak van mijn klachten was en ik dit met schoonmaken hoopte op te lossen. ik ging er dus klakkeloos van uit dat de mechanische afstellig goed staat/stond. zal deze controleren en evt. opnieuw afstellen, daarna afstelling positieschakelaar controleren.

in mijn Haynes staat dat voor het afstellen van het toerental een tachometer nodig is om het toerental te kunnen controleren. helaas heb ik zo'n ding niet, maar ben bang dat het op de toerenteller in de auto niet gaat lukken (niet nauwkeurig genoeg) ?? 

• Willem van der Waal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2007 18:50 #1185206 door Willem van der Waal
Beantwoord door Willem van der Waal in topic stationair toerental 940
Mijn 940 LPT had dezelfde kwaal; soms zelfs naar 2500rpm De BDP-sensor gereinigd, zelfs voor mij 10 min. werk, en het probleem was opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2007 20:54 #1185218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even voor de zekerheid

bij LPT's (B230FK) zit de BDP sensor achterop het (onder)blok, bovenop ? zeg maar de plek waar de aandrijving van motor overgaat naar vliegwielhuis/koppeling ?

had daar al een keer iets zien zitten maar besloten het eerst lekker te laten zitten ivm de fantastische bereikbaarheid.

als het deze sensor is, wijst de- en montage zichzelf ? hier bedoel ik mee dat ik m niet te diep in het vliegwielhuis terug kan zetten en de boel beschadigen ? 

ik ben van plan dit weekend de mechanische afstelling van gasklep te controleren, neem meteen dan deze sensor even mee. uiteraard houd ik jullie op de hoogte van mijn resultaten ! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2007 21:51 #1185229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic montage

henk 940LPT schreef :  

als het deze sensor is, wijst de- en montage zichzelf ? hier bedoel ik mee dat ik m niet te diep in het vliegwielhuis terug kan zetten en de boel beschadigen ?

De montage wijst zichzelf. Je kan 'm niet te diep terugzetten. De uitdaging zit 'm meer in de onhandige plek van het ding, waardoor de bewegingsruimte van je handen erg beperkt is. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2007 12:40 #1185268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is precies ook  mijn

Het is precies ook  mijn probleem (940 met 230 FB motor). Al rij ik 100 kilometer, het ding blijft na (koude start) eerst op 1500 toeren draaien als ik stop om dan naar het normale toerental terug te zakken. Is die cyclus er 1 keer geweest (kan dus bij het eerste stoplicht zijn maar ook als de motor al lang op temperatuur is) dan gaat het daarna allemaal volgens het boekje.

Ontsteking is nagemeten, CIS klep en gasklephuis zijn gereinigd. In de kerstvakantie ga ik eens de luchtmassameter vervangen en eventueel de CIS klep en het gasklephuis er nog eens afhalen. Heb ergens gelezen dat de vacuumslangen die daaronder zitten verstopt kunnen raken en ook dergelijke problemen veroorzaken.

Ik vind het wel héél vreemd dat ik hier verschillende reacties zie van mensen met een soortgelijk probleem en dat je garage dan zegt dat het een onbekend probleem is. In zo'n garage zou ik weinig vertrouwen behouden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2007 15:55 #1185271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik nu ook al een paar

Wat ik nu ook al een paar keer heb gezien en 1 keer meegemaakt is een lekke spruitstukpakking, gemakkelijk te checken, gewoon WD40 of kruipolie over de kop spuiten bij het inlaat spruitstuk, gaat ie anders lopen of roken, prijs.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2007 16:45 #1185326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtmassa meter?

Mijn garagist heeft de CIS klep gecontroleerd, maar die was schoon!

Toen maakte hij de steker van de luchtmassameter los en het probleem leek opgelost. Bij de garage in Groningen een revisie model besteld, hopelijk morgenochtend inbouwen. Kleine driehonderdhonderd euro, maar zoeken naar een gebruikte zit er niet in, er was niet meer mee te rijden in des tad, laat staan in de file..

Prettige avond!

JP en vlo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2007 16:54 #1185330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oei oei , Klopt als je

oei oei ,

Klopt als je de stekker lostrekt gaat ie in z'n noodloop. 

Voor een gereviseerde, had je beter effe estate services kunnen bellen of wellicht Wytze, bij estate was ie volgens mij ietsje meer als 220 gereviseerd, stuurt hem ook zo voor je op.

Groeten,Co. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC