Stationair toerental 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 23:29 #1062556 door V700 register
Stationair toerental 940 is gemaakt door V700 register

Ik heb een Volvo 940 uit 1997 met 215000 km; een prima auto waar ik met veel plezier in rij.

Sinds een tijdje heb ik een probleem met het stationair toerental. Als ik 's ochtends met de auto op weg ga blijft het stationair toerental hangen op ca. 1500 toeren. Als de motor warm is geworden zakt het stationair toetental naar ca. 800 toeren pas nadat de auto helemaal is uitgerold en een paar seconden helemaal stilstaat. Dat is soms erg lastig in de file. Is het stationair toerental eenmaal terug naar 800 dan is het probleem weg zolang de motor warm is; in het algemeen komt het dan pas de volgende weer terug.

Ik ben hier al een paar keer voor bij de Volvo dealer geweest maar die komen er niet uit. Ze hebben de gasklephuis en de stappenmotor al gereinigd maar dat heeft niet geholpen. Ook is de computer al eens uitgelezen maar dat gaf ook geen aanwijzingen. Zij beweren dat ze dit probleem niet herkennen en dat ze er niets aan kunnen doen. Toch heb ik begrepen dat dit probleem wel eens vaker voorkomt bij de 940.

Wie kent of herkent dit probleem en kan mij advies geven over hoe het opgelost kan worden?

Dick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 23:42 #1182806 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stationeer toerental

Als je de motor bij dit hoge toerental uitzet en dan opnieuw start is het toerental dan ook zo hoog?

Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2007 08:07 #1182812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb ik helaas ook

en heb er nog geen oplossing voor gevonden.

heb CIS klep vervangen en zelf gasklephuis van de intercooler zijde schoongemaakt door verwijderen van de buis. Toerental zakt na gas loslaten nu sneller maar blijft wel te hoog hangen.

Heb soms ook gezien dat  de motor het stationair toerental omhoog regelt van bijv. 1000 met stapjes omhoog naar 1200)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2007 12:59 #1182833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic herkenbaar
Ik heb het ook gehad bij mijn 740. Op lpg deed ie het erger dan op benzine. Het zit 'm volgens mij toch in de combinatie van gasklepafstelling, een schoon gasklephuis en schone gasklep, een juist afgestelde en werkende gasklepsensor en een goed werkende CIS-klep. Daarnaast moet je de zekerheid hebben dat er nergens stiekem sprake is van valse lucht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2007 17:52 #1182846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik de motor uitzet en

Als ik de motor uitzet en opnieuw start is het probleem weg en blijft het stationair toerental normaal. Blijkbaar wordt er dan iets ge-reset.

Dick

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2007 19:46 #1182872 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ontsteking wordt vervroegd

dwitstok schreef :
Als ik de motor uitzet en opnieuw start is het probleem weg en blijft het stationair toerental normaal. Blijkbaar wordt er dan iets ge-reset.

Dick

Ik ben dit probleem wel vaker tegen gekomen. Het is een samenstel van factoren. De voorontsteking is dan vaak teveel vervroegd waardoor het hoge toerental ontstaat. Doormeten van de ontstekingsdelen  leidt meestal tot de oplossing.

Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2007 09:53 #1182936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoog toerental

Wat je omschrijft merk ik bij mijn 940LPT ook. Al zolang ik mij kan herinneren (heb de auto 6 jaar) blijft de motor na een koude start na het warmworden op een hoger toerental draaien. Dit wordt inderdaad pas teruggeregeld als je met een enigszins opgewarmde motor even een aantal seconden (bijna) stilstaat. Wel vind ik 1500 tpm vrij hoog; bij mij is dat ongeveer 1200 tpm. Is het basistoerental (CIS-klep slang dichtgeknepen) niet te hoog? Hoort iets van 500 tpm te zijn.

Ik heb dit altijd geweten aan de wat eenvoudige electrinische regeling in vergelijking met wat nu mogelijk is. Gewoon een onhebbelijkheidje van de zuto, net als het Bonanza-effect bij stapvoets filerijden zonder gas te geven. Ik zou niet weten waar er een fout zou moeten zitten als het toerental pas wordt bijgeregeld bij stilstand en losgelaten gaspedaal, want dat is blijkbaar normaal. Wel zal je er bij 1200 tpm minder last van hebben dan bij 1500 tpm.

Gek genoeg heeft het ook te maken met waar je woont en werkt. Als je na het starten binnen zeg 400 m een keer moet stoppen voordat je de snelweg opdraait, zul je het nooit merken. Het toerental wordt dan keurig teruggeregeld.

Het geeft veel vertrouwen in de Volvo-dealer als ze het "probleem" niet eens herkennen, terwijl het blijkbaar bij veel meer (alle?) 940's voorkomt. 

Rob 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2007 10:09 #1182938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koude start
Een iets hoger toerental bij de koude start lijkt me normaal, dat is de automatische choke.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2007 10:19 #1182939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met 1500 toeren

is het hard sturen op een minirotonde in zn 2

Op zich heeft Wouter natuurlijk gelijk, als mijn LPT goed loopt slaat hij aan op 1100 toeren en wordt teruggeregeld naar ongeveer 800. Maar 1500 bij warme(re) motor lijkt me erg hoog voor automatische choke.

Kan het ook aan een lekkage voor lambasonde liggen ? Dat deze te weinig zuurstof meet (omdat een gedeelte van een normaal verbrandingsgas, met ook een gedeelte zuurstof weglekt) waardoor de ECU het toerental omhoog regelt om weer een nomale hoeveelheid zuurstof te maten (evt. in combinatie met verkeerd afgestelde gasklep positieschakelaar?)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2007 10:52 #1182942 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stationeer toerental

Rversteeg schreef :

Wat je omschrijft merk ik bij mijn 940LPT ook. Al zolang ik mij kan herinneren (heb de auto 6 jaar) blijft de motor na een koude start na het warm worden op een hoger toerental draaien.

Het geeft veel vertrouwen in de Volvo-dealer als ze het "probleem" niet eens herkennen, terwijl het blijkbaar bij veel meer (alle?) 940's voorkomt. 

Rob 

Het stationeer toerental moet onder alle omstandigheden gelijk blijven. Dus niet afhankelijk van de temperatuur niet afhankelijk van de belasting enz.

Als dat niet gebeurt is er gewoon iets fout. 

Het toerental kan natuurlijk even iets, max. 50 omw. dalen als b.v. de airco inschakelt maar dit moet direct weer gecorrigeerd worden naar het basistoerental, afhankelijk van de uitvoering naar 750 tot 800 toeren.

Timen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC