Past een automaatbak achter een ruilmotor B230FB waar voorheen een handgeschakelde bak achter zat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2007 14:24 #1062454 door V700 register

Goedemiddag,

Mijn vraag is ofdat iemand weet of mijn automaat bak achter een ruilmotor B230FB past, waar voorheen een handgeschakelde bak achter hing? ik heb namelijk een ruilmotor op het oog, de vraag is echter of dat de automaat er wel achter past? kan iemand dit wellicht bevestigen.

Bvd

Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2007 16:49 #1182403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frank, Ja hoor, geen

Frank,

Ja hoor, geen enkel probleem, je moet de starterkrans van de oude motor gewoon overzetten en dan past de rest ook, wel in de gaten houden dat de starterkrans precies hetzelfde erop komt te zitten, bij de meeste types zit een BDP sensor achterop de motor en die meet op de starterkrans het BDP, dus pas op met eraf halen van het vliegwiel waar een dichte tand zit daar moet ie ook weer komen van de starterkrans, verder weinig haken en ogen.

Groeten,Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2007 19:12 #1182411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaat lukken

Bij mijn vorige auto zat volgens het VIN-nummer een 5-bak handgeschakeld, maar in het echt bleek het een ZF4HP22 te zijn.

Compleet met koelleidingen door de waterradiator, startbeveiliging en aangepaste middentunnel.

Het kan dus wel maar er komt wel een en ander bij kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 17:47 #1184244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo simpel?

Is het echt zo simpel Co? Ik heb een sloop B230FT van 1990 en hier zit een automaat in die eigenlijk graag op mijn B230FT van 1989 wil zetten.

Ik was bang dat het een probleem zou zijn met de verschillende computers (LH2.2 en LH2.4). Als dat niet zo is ga ik hem er snel afhalen en kan over een tijdje lekker schakellui door de wereld zoeven.

Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 19:46 #1184255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU

Volgens mij is inderdaad de ECU van een handgeschakelde en automaat verschillend.

Als je al een automaat hebt en je hangt er een motor in waar eerst een handbak achter zat is het euvel met omzetten van de starterkrans verholpen.

Wil je echter een handbak ombouwen naar automaat heb je een andere ECU nodig.

Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 20:03 #1184260 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bert, Dit is een beetje

Bert,

Dit is een beetje het verhaal omdraaien, een motor voor een automaat ombouwen is wat anders als een automaat in een handgeschakelde auto bouwen, zoals hier al beschreven staat is de ECU anders en er zit op een automaat een ander pedaalstel in, als je echter de donor ernaast zet en alles bij de hand hebt is het eigenlijk gewoon alles van de ene in de andere overbouwen, maar dan wel inclusief het injectiesysteem en de electronica, op een B230FT is een ZF-bak of een AW71 bak gemonteerd, de verschillen daartussen zijn al groot kwa aansluitingen enzovoort. het kan natuurlijkaltijd, want past niet ligt op het kerkhof, naast wil niet en kan niet. Maar het is niet zo'n simpele operatie alsdat het lijkt, want je zult waarschijnlijk ook de draadboom over moeten zetten of aanpassen. Als je alles op je gemakkie doet en netjes denk ik dat je toch wel een paar dagen uit moet trekken voor deze klus.

Groeten en succes, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 11:36 #1184295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic draadbrug
Kan me nauwelijks voorstellen dat de ECU anders is, het is dezelfde motor. Ik weet wel dat je een plugje om moet zetten, de ECU weet door het plugje/kabelbrug of ie rekening moet houden met een handbak of automaat. Het zit ergens vlak bij de ECU in de draadboom van de ECU connector.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 15:01 #1184320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator ook?

Moet je de radiator ook overzetten dan ? I.v.m. de koeling van de bak,... toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 15:31 #1184324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic radiateur overzetten: zou

radiateur overzetten: zou ik zeker doen, bij een automaat hoort daar een water/ATF warmtewisselaar te zitten.

ECU's: kan best dat ze iets anders zijn t.o.v. elkaar, doorgaans vraagt een automaat om wat meer koppel bij lage toeren omdat als je de bak in D zet de motor meteen al moet gaan trekken (tegen de weerstand in van de koppelomvormer) en het is dan wel de bedoeling dat de motor blijft draaien.

Er is een redelijke kans dat ook de ontstekingsunit hierop is aangepast.

Maar dat wil niet zeggen dat je onderling geen motor zou kunnen uitwisselen. schakelblok in automaat dan wel automaatblok in schakel: Volgens mij maakt het geen moer uit zolang beide blokken maar dezelfde inhoud hebben en zolang  je maar alle randzaken aan de motor overzet op het ruilblok. (sensoren, vliegwiel/startkrans, ECU/EZK)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 19:07 #1184344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Johan, Een 2,2 LH en een

Johan,

Een 2,2 LH en een 2,4 LH, zijn allebei totaal anders en als je de bak overzet, zit daarbij ook wat aangepaste bedrading, zoals bv het schakelaartje waarbij als de pook bediend wordt ,het stationair toerental wat verhoogd wordt als de bak in de versnelling gezet wordt,

Groeten, Co

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC