Ruilmotor?
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Zijn er nog bedrijven die ruilmotoren leveren voor een Volvo 740 turbo, ik geloof een B203FT 1988?
Kun je de onderdelen (turbo, spruitstuk, koelaansluitngen) van een turbo gewoon overzetten op een normaal blok of staat die T in B203FT echt alleen voor turbo?
Wat zou zo'n ruilmotor kosten en bestaat er ook een ruilautomaat?
Ik wil het graag weten.
 
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Freek,
Bel eens met Auto Rima in Druten om mee te beginnen. Die zijn gespecialiseerd in Volvo onderdelen.
Groetjes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is er dan met het "oude"blok ?
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar de vraag is redelijk: wat mankeert er aan het oude blok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik begrijp denk ik iets niet.
Wat is nou het euvel met een koppakking vervangen?
Dat ding kost tussen de 50 en 65 euri, verder alleen een dag sleutelen (als je het rustig aan doet) en dan rijdt ie toch weer?
een monteur van Volvo kost 85 euri per uur. Stel hij doet er een dag over (turbo 8 klepper-redblock), waar blijft dan die andere 550 euro?
Of denk ik nou te simpel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Freek schreef :
Ik ben aan het afwegen hoeveel meer een ruilmotor kost tegenover een nieuwe koppakking.
Bij een ruilmotor betaal je de koppakking ook. Ik denk dat je bedoeld het vervangen van de koppakking en het vlakken van de kop versus de meer kosten van een ruilmotor? Bij Elferink kost een ruilmotor (kop en onderblok en koppakkingset) incl. BTW € 1535,10. Of een ruilautomaat bestaat weet ik niet. Voor versnellingsbakken zijn gespecialiseerde bedrijven. Kun je daar eens informeren voor een revisie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het is allebei best veel werk. Maar alleen de koppakking vervangen is minder werk als een komplete motorwissel. Wel weer wat moeilijker als je het nooit eerder hebt gedaan.
Als je een een losse koppakking zoekt heb ik die nog wel 1 liggen, nieuw in gesealde verpakking, mag voor 45 euro weg. Een complete koppakkingSET kost nieuw 100-115 euro.
Als het blok voorheen goed liep en <u>niet oververhit</u> is geraakt (bij het kapot gaan van de koppakking) dan zou ik gewoon de koppakking vervangen. Je weet immers wat je hebt. Dat moet je bij een ruilblok maar weer afwachten. een B230FT kan je bij de Volvo-demontage bedrijven tegen komen van 250-1000 euro afh. van de km-stand. Die van 1000 komt bijv. uit een schadewagen met erg weinig km's op de klok. Maar je kan net zoveel plezier hebben van een blok van 250,-, je moet gewoon een beetje geluk hebben.
nodig voor koppakkingwissel : pakkingspul, afpersen en vlakken van de kop(alleen noodzakelijk na sterke oververhitting), momentsleutel, wattenstaafjes+WD40 (om kopboutgaten mee schoon te maken), plamuurmes ( om koppakkingvlakken mee schoon te schrapen), klepdekselpakking ( die gaat vaak kapot als het klepdeksel los moet), voor het mooie: uitlaatspruitstukpakkingen, inlaatspruitstukpakking. Nieuwe koelvloeistof.
demonteren: 3 uur. (kan in minder maar dan moet je het vaker hebben gedaan.)
prepareren onderblok + schoonmaken/in olien kopbouten: 30min
monteren: 3 uur ( hoe nauwkeuriger je werkt, hoe beter en duurzamer het resultaat.)
hotcleanen+ afpersen + vlakken: een werkdag bij revisie werkplaats.
Een B230FT onderscheidt zich van een normaal B230 blok door:
- sodium gevulde uitlaatkleppen
- T-nokkenas in de kop
- oliesproeiers in het onderblok
- lagere compressie zuigers. (8,7:1 i.p.v. 9,3:1 voor bv een B230FB)
- aansluitingen ingegoten in het onderblok voor olie-returnleiding (!!) (deze heb je nodig!)
- remote oliefilteradapter + oliedrukaansluiting voor turbo-as
- koelwateraansluiting voor de turbo
wil je probleemloos motor wisselen dan is een B230FT (of B230ET of B230FK) wel zo handig
ruil automaatbakken kan je ook gewoon via de demontage bedrijven kopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.