Ruilmotor?

  • Freek van der Heijden (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 21:25 #1061810 door Freek van der Heijden (GAST)
Ruilmotor? is gemaakt door Freek van der Heijden (GAST)

Zijn er nog bedrijven die ruilmotoren leveren voor een Volvo 740 turbo, ik geloof een B203FT 1988?


Kun je de onderdelen (turbo, spruitstuk, koelaansluitngen) van een turbo gewoon overzetten op een normaal blok of staat die T in B203FT echt alleen voor turbo?


Wat zou zo'n ruilmotor kosten en bestaat er ook een ruilautomaat?


Ik wil het graag weten. 


 


 


 


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 22:56 #1178366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die zijn er!

Freek,


Bel eens met Auto Rima in Druten om mee te beginnen. Die zijn gespecialiseerd in Volvo onderdelen. 


Groetjes,


Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 15:55 #1178529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Végé motoren in
Végé motoren in Spijkenisse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 16:00 #1178531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duit
Dan doe ik ook een duit in het zakje: Elferink in Enter. Daar kun je gereviseerde cilinderkoppen en motor(onder)blokken kopen. Ik een daar gereviseerde cilinderkop gehaald. Was prima.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 17:06 #1178536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag

Wat is er dan met het "oude"blok ?


 


 


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 17:41 #1178538 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sleuteladres
En ons sleuteladres aan het eind van de maand, Nordicar, heeft een heel mooi uitziend B20 blok staan in de showroom. Goede kans, dat zij ook in staat zijn een vers B230FT blok te leveren.

Maar de vraag is redelijk: wat mankeert er aan het oude blok?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Freek van der Heijden (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 23:11 #1178583 door Freek van der Heijden (GAST)
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Ik ben aan het afwegen
Ik ben aan het afwegen hoeveel meer een ruilmotor kost tegenover een nieuwe koppakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 23:36 #1178587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is nou het punt?

Ik begrijp denk ik iets niet.


Wat is nou het euvel met een koppakking vervangen?
Dat ding kost tussen de 50 en 65 euri, verder alleen een dag sleutelen (als je het rustig aan doet) en dan rijdt ie toch weer?


een monteur van Volvo kost 85 euri per uur. Stel hij doet er een dag over (turbo 8 klepper-redblock), waar blijft dan die andere 550 euro? 


Of denk ik nou te simpel?  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 23:41 #1178588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Freek schreef: Ik ben aan

Freek schreef :
Ik ben aan het afwegen hoeveel meer een ruilmotor kost tegenover een nieuwe koppakking.



Bij een ruilmotor betaal je de koppakking ook. Ik denk dat je bedoeld het vervangen van de koppakking en het vlakken van de kop versus de meer kosten van een ruilmotor? Bij Elferink kost een ruilmotor (kop en onderblok en koppakkingset) incl. BTW € 1535,10. Of een ruilautomaat bestaat weet ik niet. Voor versnellingsbakken zijn gespecialiseerde bedrijven. Kun je daar eens informeren voor een revisie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2007 00:02 #1178591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keuzes maken

het is allebei best veel werk. Maar alleen de koppakking vervangen  is minder werk als een komplete motorwissel. Wel weer wat moeilijker als je het nooit eerder hebt gedaan.


Als je een een losse koppakking zoekt heb ik die nog wel 1 liggen, nieuw in gesealde verpakking,  mag voor 45 euro weg. Een complete koppakkingSET kost nieuw 100-115 euro.


Als het blok voorheen goed liep en <u>niet oververhit</u> is geraakt (bij het kapot gaan van de koppakking) dan zou ik gewoon de koppakking vervangen. Je weet immers wat je hebt. Dat moet je bij een ruilblok maar weer afwachten. een B230FT kan je bij de Volvo-demontage bedrijven tegen komen van 250-1000 euro afh. van de km-stand. Die van 1000 komt bijv. uit een schadewagen met erg weinig km's op de klok.  Maar je kan net zoveel plezier hebben van een blok van 250,-, je moet gewoon een beetje geluk hebben.


 nodig voor koppakkingwissel : pakkingspul, afpersen en vlakken van de kop(alleen noodzakelijk na sterke oververhitting), momentsleutel, wattenstaafjes+WD40 (om kopboutgaten mee schoon te maken), plamuurmes ( om koppakkingvlakken mee schoon te schrapen), klepdekselpakking ( die gaat vaak kapot als het klepdeksel los moet), voor het mooie: uitlaatspruitstukpakkingen, inlaatspruitstukpakking. Nieuwe koelvloeistof.


demonteren: 3 uur. (kan in minder maar dan moet je het vaker hebben gedaan.)


prepareren onderblok + schoonmaken/in olien kopbouten: 30min


monteren: 3 uur ( hoe nauwkeuriger je werkt, hoe beter en duurzamer het resultaat.)


hotcleanen+ afpersen + vlakken: een werkdag bij revisie werkplaats.


Een B230FT onderscheidt zich van een normaal B230 blok door:


- sodium gevulde uitlaatkleppen


- T-nokkenas in de kop


- oliesproeiers in het onderblok


- lagere compressie zuigers. (8,7:1 i.p.v. 9,3:1 voor bv een B230FB)


- aansluitingen ingegoten in het onderblok voor olie-returnleiding (!!) (deze heb je nodig!)


- remote oliefilteradapter + oliedrukaansluiting voor turbo-as


- koelwateraansluiting voor de turbo


wil je probleemloos motor wisselen dan is een B230FT (of B230ET of B230FK) wel zo handig


ruil automaatbakken kan je ook  gewoon via de demontage bedrijven kopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD