koppakking deel xxxxx of niet?
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 16:53 #1061657
door Freek van der Heijden (GAST)
Dit onderwerp zal wel 100x besproken zijn, maar toch zet ik het nog eens neer.
Mijn auto:
Volvo 745 estate turbo i.c. 5-traps automaat op lpg 1988 (geen tussenmodel) 437000km. Motor 8000 km vervangen door een ander waarvan de kilometerstand niet bekend was.
Vandaag 5 km in de file gestaan zonder amper gas te geven, een paar Mysterygangers zeiden dat er witte rook uit mijn uitlaat kwam en soms zelfs rondjes. Ik voelde me gelijk helemaal %$&^&%.
Auto aan de kant gezet en gekeken en inderdaad wat wit/grijze rook, maar niet zichtbaar in spiegels of achteruit. Ben maar gelijk naar huis gegaan en op forum gekeken wat dit kon zijn.
Waterslangen zijn niet hard (juist zacht, waarschijnlijk van de warmte). Turbo doet wel wat nattig aan. Auto rijdt niet anders en loopt goed stationair. Kleur van het water is wat troebel. Auto lekt niet. Wel kwam er veel lucht uit het expansievaatje van het koelvloeistofreservoir, maar ik kon geen luchtbelletjes ontdekken.
Wel heb ik 1000km geleden een lek in koelvloeistofslang gehad in Luxemburg (of all places), Ik ontdekte het lek toen ik terug kwam van het afrekenen bij een benzinepomp en zag water onder de motorkap vandaan komen. Snel de auto naar het water- en luchtapparaat gereden en de koelvloeistofslang goed op de waterpomp gezet en het systeem gevuld met water. Op de terugreis naar de camping de temperatuur in de gaten gehouden en die bleef goed. Op de camping aangekomen begon het gelijk weer te lekken en toen heb ik hem maar leeg laten lopen en gekeken of ik een lek kon vinden. Ik ontdekte het lek en ik kon gelukkig de slang nog goed bevestigen door de slangenklem naast het lek te schuiven zodat er geen water langs het lek kon. Een nacht laten staan en daarna nog water bijgevuld tot max. Naar Nederland gereden en pas vorige week nog een beetje bijgevuld.
Verder heb ik het vacuumslangetje van de lpgverdamper goed vastgezet met een slangenklemmetje vorige week, want die kon je er nog af blazen. Sindsdien loopt de auto hoog stationair, bijna tot 2000 toeren. Ik heb nog niet geprobeerd om de slangenklem eraf te halen of het toerental weer daalt.
Er zit ook een rammel in mijn uitlaat bij bepaalde toeren, maar klinkt als een hitteschild.
Dus meerdere opties/vragen:
-waterlek bij de turbo?
-heeft de koppakking toch een tik gehad in Luxemburg, kan me voorstellen dat ook al staat de auto stil dat een koppaking nog kan verbranden zonder water door de hitte van de auto.
-door het hoge stationair witte rook?
-door een lek in de uitlaat een verkeerd mengsel berekend door de Lambda Sonde?
-door het 5km rijden zonder amper gas te geven, condens van de turbo in het uitlaatsysteem?
-kan het water troebel zijn omdat er nog steeds belgisch water in zit i.p.v. koelvloeistof, misschien door vuil in het koelsysteem.
-had ik het systeem in Luxemburg beter moeten ontluchten en daarna meer water toe te voegen?
-temperatuurmeter werkt overigens.
Ik hoor graag.
Ik post het bericht alvast, ik zal nu de bougies ff nakijken en ik zal het slangenklemmetje eraf halen.
Freek
 
 
koppakking deel xxxxx of niet? is gemaakt door Freek van der Heijden (GAST)
Dit onderwerp zal wel 100x besproken zijn, maar toch zet ik het nog eens neer.
Mijn auto:
Volvo 745 estate turbo i.c. 5-traps automaat op lpg 1988 (geen tussenmodel) 437000km. Motor 8000 km vervangen door een ander waarvan de kilometerstand niet bekend was.
Vandaag 5 km in de file gestaan zonder amper gas te geven, een paar Mysterygangers zeiden dat er witte rook uit mijn uitlaat kwam en soms zelfs rondjes. Ik voelde me gelijk helemaal %$&^&%.
Auto aan de kant gezet en gekeken en inderdaad wat wit/grijze rook, maar niet zichtbaar in spiegels of achteruit. Ben maar gelijk naar huis gegaan en op forum gekeken wat dit kon zijn.
Waterslangen zijn niet hard (juist zacht, waarschijnlijk van de warmte). Turbo doet wel wat nattig aan. Auto rijdt niet anders en loopt goed stationair. Kleur van het water is wat troebel. Auto lekt niet. Wel kwam er veel lucht uit het expansievaatje van het koelvloeistofreservoir, maar ik kon geen luchtbelletjes ontdekken.
Wel heb ik 1000km geleden een lek in koelvloeistofslang gehad in Luxemburg (of all places), Ik ontdekte het lek toen ik terug kwam van het afrekenen bij een benzinepomp en zag water onder de motorkap vandaan komen. Snel de auto naar het water- en luchtapparaat gereden en de koelvloeistofslang goed op de waterpomp gezet en het systeem gevuld met water. Op de terugreis naar de camping de temperatuur in de gaten gehouden en die bleef goed. Op de camping aangekomen begon het gelijk weer te lekken en toen heb ik hem maar leeg laten lopen en gekeken of ik een lek kon vinden. Ik ontdekte het lek en ik kon gelukkig de slang nog goed bevestigen door de slangenklem naast het lek te schuiven zodat er geen water langs het lek kon. Een nacht laten staan en daarna nog water bijgevuld tot max. Naar Nederland gereden en pas vorige week nog een beetje bijgevuld.
Verder heb ik het vacuumslangetje van de lpgverdamper goed vastgezet met een slangenklemmetje vorige week, want die kon je er nog af blazen. Sindsdien loopt de auto hoog stationair, bijna tot 2000 toeren. Ik heb nog niet geprobeerd om de slangenklem eraf te halen of het toerental weer daalt.
Er zit ook een rammel in mijn uitlaat bij bepaalde toeren, maar klinkt als een hitteschild.
Dus meerdere opties/vragen:
-waterlek bij de turbo?
-heeft de koppakking toch een tik gehad in Luxemburg, kan me voorstellen dat ook al staat de auto stil dat een koppaking nog kan verbranden zonder water door de hitte van de auto.
-door het hoge stationair witte rook?
-door een lek in de uitlaat een verkeerd mengsel berekend door de Lambda Sonde?
-door het 5km rijden zonder amper gas te geven, condens van de turbo in het uitlaatsysteem?
-kan het water troebel zijn omdat er nog steeds belgisch water in zit i.p.v. koelvloeistof, misschien door vuil in het koelsysteem.
-had ik het systeem in Luxemburg beter moeten ontluchten en daarna meer water toe te voegen?
-temperatuurmeter werkt overigens.
Ik hoor graag.
Ik post het bericht alvast, ik zal nu de bougies ff nakijken en ik zal het slangenklemmetje eraf halen.
Freek
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 17:33 #1177074
door Freek van der Heijden (GAST)
bougies;kern is wit randje erom heen vettig/troebel, maar met scooters is dat vettige randje ook altijd. Wit was nooit goed, te weinig brandstof of teveel lucht. Is dat hier ook het geval? Of maakt de lpg de bougie zo wit?
ik heb ook het slangeklemmetje eraf gehaald en stationair toerental ging omlaag. Bij het dichthouden van het slangetje en/of lpgding ging het toerental niet omhoog (ook raar?)
Ik denk zelf dat de turbo water lekt. Ik hoop dat de oplossing is dat de turbo nwe pakkingen moet krijgen en voor de rest een nieuwe waterslang en alle andere slangen/aansluitingen nakijken en vers koelvloeistof erin.
De uitlaat rookte nauwelijks trouwens (zeker niet wit).
foto's komen nog.
Freek
 
 
 
 
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic bougies;kern is wit randje
bougies;kern is wit randje erom heen vettig/troebel, maar met scooters is dat vettige randje ook altijd. Wit was nooit goed, te weinig brandstof of teveel lucht. Is dat hier ook het geval? Of maakt de lpg de bougie zo wit?
ik heb ook het slangeklemmetje eraf gehaald en stationair toerental ging omlaag. Bij het dichthouden van het slangetje en/of lpgding ging het toerental niet omhoog (ook raar?)
Ik denk zelf dat de turbo water lekt. Ik hoop dat de oplossing is dat de turbo nwe pakkingen moet krijgen en voor de rest een nieuwe waterslang en alle andere slangen/aansluitingen nakijken en vers koelvloeistof erin.
De uitlaat rookte nauwelijks trouwens (zeker niet wit).
foto's komen nog.
Freek
 
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 17:42 #1177077
door Freek van der Heijden (GAST)
foto's:
<a href=" smg.photobucket.com/albums/v426/FvdH/auto%206/ "> smg.photobucket.com/albums/v426/FvdH/auto%206/
van bougie, natte turbo, opgeschoven slangeklem op waterpomp en slangeklemmetje op lpgding en een foto van een stationair draaiende uitlaat (geen rook te zien op de foto, maar er kwam wel een beetje uit).
Foto's zijn onscherp, komt omdat ik ze met mijn nokia 2.0 megapixel heb genomen.
Freek
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic foto's:
http://smg.photob
foto's:
<a href=" smg.photobucket.com/albums/v426/FvdH/auto%206/ "> smg.photobucket.com/albums/v426/FvdH/auto%206/
van bougie, natte turbo, opgeschoven slangeklem op waterpomp en slangeklemmetje op lpgding en een foto van een stationair draaiende uitlaat (geen rook te zien op de foto, maar er kwam wel een beetje uit).
Foto's zijn onscherp, komt omdat ik ze met mijn nokia 2.0 megapixel heb genomen.
Freek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 18:27 #1177083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 20:29 #1177088
door Freek van der Heijden (GAST)
Je bedoelt dit serieus neem ik aan, want ik voel toch echt 4 schokken (na de 1) en de vorige eigenaar zei ook dat het een 5-traps is (een soort van overdrive geloof ik).
Ik rijd met 100 km/u 2000 toeren en met 120 km/u ongeveer 2500. Alsnog een verbruik van 1:7.
Freek
 
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Je bedoelt dit serieus
Je bedoelt dit serieus neem ik aan, want ik voel toch echt 4 schokken (na de 1) en de vorige eigenaar zei ook dat het een 5-traps is (een soort van overdrive geloof ik).
Ik rijd met 100 km/u 2000 toeren en met 120 km/u ongeveer 2500. Alsnog een verbruik van 1:7.
Freek
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 20:31 #1177089
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Witte rook?
Witte rook zegt opzich niets vooral als je een wat hoger stationeer toerental hebt (CIS-klep?). Witte rook en een dalend niveau in het expansietankje dat is pas hoopvol voor een nieuwe koppakking.
Timen
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 20:32 #1177091
door Freek van der Heijden (GAST)
Bedankt Timen, dat stelt me al een beetje gerust al ga ik volgende week toch echt iets aan die vochtige (of het nu water of olie is) turbo doen en het koelsysteem nakijken.
Freek
 
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Bedankt Timen, dat stelt
Bedankt Timen, dat stelt me al een beetje gerust al ga ik volgende week toch echt iets aan die vochtige (of het nu water of olie is) turbo doen en het koelsysteem nakijken.
Freek
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 20:34 #1177092
door V700 register
Jij hebt een 4 traps automaat met lock-up in de 4e versnelling.
Zoals bekend is een automaat een soort oliepomp met diverse versnellingen. Echter in de 4e versnelling komt er een moment, bij 2000 toeren of meer, dat de ingaande as en uitgaande as direct de zelfde draaisnelheid hebben en dan gekoppeld worden. Dat is je lock-up.
Misschien is de uitleg een beetje vreemd, maar dit is ongeveer wel het princiepe.
Beantwoord door V700 register in topic geen 5-traps automaat
Jij hebt een 4 traps automaat met lock-up in de 4e versnelling.
Zoals bekend is een automaat een soort oliepomp met diverse versnellingen. Echter in de 4e versnelling komt er een moment, bij 2000 toeren of meer, dat de ingaande as en uitgaande as direct de zelfde draaisnelheid hebben en dan gekoppeld worden. Dat is je lock-up.
Misschien is de uitleg een beetje vreemd, maar dit is ongeveer wel het princiepe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 20:46 #1177094
door Freek van der Heijden (GAST)
Ok bedankt voor je uitleg. Eigenlijk is de lockup hetzelfde als je de krukas en de cardanas met elkaar zou verbinden zonder versnellingsbak. Een as uit 1 stuk zeg maar. In de vierde versnelling heb je nog een verschil qua snelheid van de krukas en aandrijfas. Heb ik het zo een beetje begrepen?
Maar deze lock-up is zeldzaam of wordt ik in het spreekwoordelijke "ooitje" genomen?
Freek
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Ok bedankt voor je uitleg.
Ok bedankt voor je uitleg. Eigenlijk is de lockup hetzelfde als je de krukas en de cardanas met elkaar zou verbinden zonder versnellingsbak. Een as uit 1 stuk zeg maar. In de vierde versnelling heb je nog een verschil qua snelheid van de krukas en aandrijfas. Heb ik het zo een beetje begrepen?
Maar deze lock-up is zeldzaam of wordt ik in het spreekwoordelijke "ooitje" genomen?
Freek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2007 21:22 #1177101
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4-traps met lock-up
Ik hou het kort, want hoort niet in dit draadje thuis en er is al meer over geschreven. Het is een 4-traps met lockup. In de 4e versnelling (wat eigenlijk de overdrive is, volgt u nog?) treedt boven de ca. 90-100 km/u de lock-up in werking. Lock-up zorgt simpel gezegd voor een 'harde verbinding' tussen motor en wielen. Normaal gesproken is dit een vloeistofverbinding. Inschakelen van de lock-up is als een schokje waarneembaar, en heeft een toerentaldaling tot gevolg. Vandaar dat dit vaak wordt verward met een extra versnelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam