Koppeling vervangen V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2007 22:36 #1175897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lid worden, mooi zo!

mhjvs schreef :
Gerard nogmaals dank voor de ondersteuning....

inderdaad ik wordt lid. Wie vertelt me hoe en wat?

Heb zef naast de V90 ng een 940 sedan op lpg dit omdat ik de v90 niet in de parkeergarage op het werk wil laten mishandelen door openzwaaiende deuren. Ook heb ik een 940 estate automaat op het oog (met schuif/kanteldak) Ook mooi voor de ritten naar de familie in Italie. 

Michiel, Leuk om te lezen dat je lid wil worden. Heb je iets te doen op 1 september? Dan kun je je alvorens de Achterhoek Toertocht te rijden, aanmelden en een mooi tocht maken. Zie <a href="/node/12409?highlight=achterhoek" target="_blank">dit draadje</a>. Natuurlijk kan het ook op de "gewone" manier. Lees <a href="/node/2" target="_blank">hier</a> verder.

Nu nog even terug naar jouw koppeling. Alvorens je de platen gaat verwisselen, zou ik eerst even testen of dat wel het probleem is. Dat kun je testen door te proberen om met de auto in drie weg te rijden. Slaat de motor af, dan is de koppelingsplaat nog in orde. Na wat bedenktijd, denk ik toch dat je het in eerste instantie moet zoeken in de koppelingscilinders. Daarvan heb je nu een uitvoerige beschrijving . Als één van de cilinders lekt (dat verklaart het "oppompen"), is het ontkoppelen lastig.

Laat het maar even weten. 

Edit: Natuurlijk een pleonasme: Italië is HET favoriete vakantieland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 10:48 #1175948 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Gerard, Koppelingscylinde

Gerard,

Koppelingscylinder heb ik een nieuwe voor gekocht. Dus die lijkt me goed. De hoofdcylinder is eraf gehaald en grondig geinspecteerd. Zag er zeer goed uit. Inmiddels deze weer gemonteerd. Volgende probleem doet zich ook voor, als ik in zijn achteruit inschakel en ik heb de koppeling in dan gaat de auto toch zachtjes rijden. Zal het de drukgroep kunnen zijn?? Inmiddels heeft de V90 200.000 km op de klok staan dus het zou zo kunnen zijn dat de drukgroep / koppeling in de winter van zijn leven is aangekomen?

&#160;

&#160;

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 11:23 #1175950 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic 1 september

Michiel, Leuk om te lezen dat je lid wil worden. Heb je iets te doen op 1 september? Dan kun je je alvorens de Achterhoek Toertocht te rijden, aanmelden en een mooi tocht maken. Laat het maar even weten.

Helaas geen toertocht, mijn zoontje wordt op 1 september 6 jaar.. dus ik ben bezig met de taart en limonade.. Daar komt bij dat de V90 nog niet klaar zal zijn ( ik hoop het natuurlijk wel) Volgende toertocht / bijeenkomst zal ik mijn uiterste best doen om er te zijn..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 11:34 #1175952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vrije slag (in de lucht)
Michiel, Zoals jij het beschrijft, lijkt het erop dat de koppeling geen of te weinig vrije slag onderin heeft. Als de platen slijten, wordt de vrije slag gecompenseerd door de hydrauliek. Net als bij een remsysteem. Idealiter hoort het zo te zijn dat de koppeling bij het intrappen de eerste paar centimeter niet ontkoppelt. Als het koppelingspedaal volledig is ingetrapt. moet de eerste aangrijping pas na enkele centimers gebeuren. De vrije slag is de ruimte tussen het moment van aangrijpen (bij opkomen) en ontkoppelen (bij intrappen). Als de beide cilinder goed zijn blijft er over: lucht in het systeem, de gaffel is krom of de drukgroep of het druklager is overleden. Als de platen versleten zijn merk je dat met rijden. Je geeft gas, de toeren lopen op maar de auto accelereert minder dan normaal of bijna niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 14:13 #1175965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rare truc

In zijn drie wegrijden, slaat ie af, dan is ie goed.

Moet ik dat dan testen zónder gas of mét gas te geven?

Ik krijg hem in zijn vier nog wel van zijn plaats, al is het maar heel erg voorzichting......lekker is het niet. 

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 20:16 #1176001 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic bak eraf en inspecteren maar....

Covik schreef : Michiel, Zoals jij het beschrijft, lijkt het erop dat de koppeling geen of te weinig vrije slag onderin heeft. Als de platen slijten, wordt de vrije slag gecompenseerd door de hydrauliek. Net als bij een remsysteem. Idealiter hoort het zo te zijn dat de koppeling bij het intrappen de eerste paar centimeter niet ontkoppelt. Als het koppelingspedaal volledig is ingetrapt. moet de eerste aangrijping pas na enkele centimers gebeuren. De vrije slag is de ruimte tussen het moment van aangrijpen (bij opkomen) en ontkoppelen (bij intrappen). Als de beide cilinder goed zijn blijft er over: lucht in het systeem, de gaffel is krom of de drukgroep of het druklager is overleden. Als de platen versleten zijn merk je dat met rijden. Je geeft gas, de toeren lopen op maar de auto accelereert minder dan normaal of bijna niet.

Idd de koppeling zit diep... Beste lijkt me om de bak er dus af te halen en een grondige inspectie te doen..

Platen zijn goed, koppeling slipt beslist niet.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2007 22:03 #1176022 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Oude truc

Baseman schreef :
In zijn drie wegrijden, slaat ie af, dan is ie goed.

Moet ik dat dan testen zónder gas of mét gas te geven?

Veel gas geven en koppeling redelijk vlot laten opkomen. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC