Geen vonk, simpele oplossing? Edit: wel vonk, geen simpele oplossing.
- Bas Gast (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 23:46 #1175335
door Bas Gast (GAST)
Nogmaals dank aan Ed. De truc werkte een paar dagen zeer goed, vanavond helaas niet meer. Toch maar de ANWB gebeld in plaats van te gaan lopen naar huis, maar eigenlijk ook om nog eens een extra mening te krijgen.
Mannetje van de anwb("ik kan niet beloven dat ie het gaat doen, als ie het doet doet ie het, zo niet, dan niet") controleerde als eerste natuurlijk de bobine en bougies, dat is volgens hem in orde. Vervolgens deden we de truc met losse kabel van 1 injector, maar hij startte nog niet. De oplossing kwam van een busje brandstof (remmenreiniger werkt ook, als het maar drijfgas heeft) waar hij wat van in de inlaat spoot.
In eerste instantie lag het volgens hem daarom aan de computer die tijdens het starten geen goed signaal gaf, hij startte na wat hulp immers wel en bleef dan lopen. Later dacht hij aan de brandstofpomp of motortemperatuursensor. De pomp maakt al drie jaar veel lawaai, volgens hem kan het zijn dat de verminderde spanning tijdens starten (10volt) ervoor kan zorgen dat deze minder goed functioneert.
Logischerwijs vraag ik me nu af of het nog steeds aan een relais ligt, of toch aan de motortempsensor, bandstofpomp of misschien de computer. Heeft iemand nog goede ideeen of raad wat nu het eerst te doen?
Zelf zou ik gaag tijdelijk een goed werkende brandstofpomp willen proberen, enig idee hoe ik hieraan kom voor weinig of heeft iemand er tijdelijk 1 "te leen"?
Ander iets wat ik opmerkte is dat het verwijderen van zekering 11 van de intankpomp geen verschil in motorloop opleverde, hij loopt aardig mooi en blijft zo lopen. Ik verwachte dat ie minder ging lopen eigenlijk.
Af en toe ploft de auto tijdens gas los, alsof de ontsteking niet goed staat bij een auto met carburateur.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Beantwoord door Bas Gast (GAST) in topic Helaas
Nogmaals dank aan Ed. De truc werkte een paar dagen zeer goed, vanavond helaas niet meer. Toch maar de ANWB gebeld in plaats van te gaan lopen naar huis, maar eigenlijk ook om nog eens een extra mening te krijgen.
Mannetje van de anwb("ik kan niet beloven dat ie het gaat doen, als ie het doet doet ie het, zo niet, dan niet") controleerde als eerste natuurlijk de bobine en bougies, dat is volgens hem in orde. Vervolgens deden we de truc met losse kabel van 1 injector, maar hij startte nog niet. De oplossing kwam van een busje brandstof (remmenreiniger werkt ook, als het maar drijfgas heeft) waar hij wat van in de inlaat spoot.
In eerste instantie lag het volgens hem daarom aan de computer die tijdens het starten geen goed signaal gaf, hij startte na wat hulp immers wel en bleef dan lopen. Later dacht hij aan de brandstofpomp of motortemperatuursensor. De pomp maakt al drie jaar veel lawaai, volgens hem kan het zijn dat de verminderde spanning tijdens starten (10volt) ervoor kan zorgen dat deze minder goed functioneert.
Logischerwijs vraag ik me nu af of het nog steeds aan een relais ligt, of toch aan de motortempsensor, bandstofpomp of misschien de computer. Heeft iemand nog goede ideeen of raad wat nu het eerst te doen?
Zelf zou ik gaag tijdelijk een goed werkende brandstofpomp willen proberen, enig idee hoe ik hieraan kom voor weinig of heeft iemand er tijdelijk 1 "te leen"?
Ander iets wat ik opmerkte is dat het verwijderen van zekering 11 van de intankpomp geen verschil in motorloop opleverde, hij loopt aardig mooi en blijft zo lopen. Ik verwachte dat ie minder ging lopen eigenlijk.
Af en toe ploft de auto tijdens gas los, alsof de ontsteking niet goed staat bij een auto met carburateur.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2007 09:00 #1175348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lastig...
Vraag is of het een electrisch / electronisch - danwel brandstof probleem; mogelijk van allebei een beetje. Het feit dat bandstoftoevoer (spuitbus) helpt wijst op brandstof. Ploffen wijst op ontstekling evenals het wel willen starten - eerder - 3 injectoren. Al met al geef ik toch meer kans om het te zoeken in de electronica. Heb je het injector relais IN de motorruimte al gevonden; in mijn geval was dat heel zichtbaar gecorroddeert op de printplaat. Ik zou in ieder geval een visuele check uitvoeren of laat hen door iemand met kennis doormeten. Ik weet de prijs van dit onderdeel niet precies, maar kan niet al te duur zijn. Ik heb overigens een ander bosch/volvo onderdeel via internet uit de USA laten komen voor nog geen 30 procent van de VOLVO prijs, inclusief verzending. Zie mijn forum bijdrage voor verdere gegevens hierover. Succes !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2007 00:08 #1178151
door V700 register
Het kan de injectie of de ontsteking zijn.
Je kunt dit alleen met een scoop vaststellen.
Ga naar een persoon of bedrijf die dit kan.
Simpele
testes zo als je kunt uitvoeren met een lampje, voltmeter etc. geven
bij zware storingen vaak wel aan waar de storing zit, maar bij
samengestelde storingen kom je er meestal niet uit.
Als je de bobinekabel naar de motor laat vonken (onblast) wil dit nog
niet zeggen dat er ook een vonk ontstaat bij de bougie.
Immers wordt dan het ontstekingssysteem belast door de druk in de cilinder.
De kans op kortsluiting is dan ook veel groter.
Ook kun je zo niet vaststellen of er genoeg energie wordt overgedragen door de vonk.
Als de vonk het mengsel niet kan verwarmen tot een temperatuur boven de 220 graden dan zal er geen verbranding plaatsvinden.
Hugo
Iwema LPG
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking - injectie
Het kan de injectie of de ontsteking zijn.
Je kunt dit alleen met een scoop vaststellen.
Ga naar een persoon of bedrijf die dit kan.
Simpele
testes zo als je kunt uitvoeren met een lampje, voltmeter etc. geven
bij zware storingen vaak wel aan waar de storing zit, maar bij
samengestelde storingen kom je er meestal niet uit.
Als je de bobinekabel naar de motor laat vonken (onblast) wil dit nog
niet zeggen dat er ook een vonk ontstaat bij de bougie.
Immers wordt dan het ontstekingssysteem belast door de druk in de cilinder.
De kans op kortsluiting is dan ook veel groter.
Ook kun je zo niet vaststellen of er genoeg energie wordt overgedragen door de vonk.
Als de vonk het mengsel niet kan verwarmen tot een temperatuur boven de 220 graden dan zal er geen verbranding plaatsvinden.
Hugo
Iwema LPG
Moderators: Jerry Stam