Thermostaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 16:26 #1058612 door V700 register
Thermostaat is gemaakt door V700 register
Stel ik heb een auto die warm wordt, bij zowel stationair draaien als bij belasting, niet perse vollast zijnde.
De thermostaat is vervangen, maar geen verbetering. De radiateurfan doet normaal zijn werk. De koeltemp.sensor zit erin en werkt. De aanduiding in het dashboard werkt ook.
Mijn vraag is, kan ik het maken de thermostaat er gewoon uit te laten? Ik bedoel, wat is exact het gevolg, behalve dat het binnen aanzienlijk minder snel warm wordt?
Het gaat hier overigens over een benzineblok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 16:33 #1157605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je de
Thermostaat eruit laat zal de motor bijna niet warm worden, mits alles goed is. Nu heb je al een probleem waardoor de motor warm loopt, geen doorstroming door slechte waterpomp, geen koelende werking van een verstopte radiateur om maar wat te noemen. Uitproberen is een optie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 16:34 #1157606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?????????
Ik begrijp je even niet.......
Een motor hoort warm te worden, dus wat is nu het probleem, wordt de motor te snel warm of duurt het te lang.

De thermostaat zorgt voor een "klein" koelcircuit zodat de motor sneller warm is en dus beter, schoner en zuiniger loopt. Eenmaal op temperatuur gaat de thermostaat langzaam open en houdt de motor op de gewenste bedrijfstemperatuur. Dus met de Thermostaat eruit duurt het langer voordat het blok op temp is.
Ik kan dit heel goed zien bij de V70 TDi, als het kouder is duurt het langer voordat de motor lekker loopt en ook voordat hij het "normale"verbruik heeft bij een vaste snelheid (Leve de boordcomputer i.c.m. cruise control). Met name in het momentane verbruik is dit goed te zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 16:50 #1157610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg.
De radiateur is reeds vervangen, deze was na een aanrijding geperforeerd. Ik vermoed dat de radiateur die er nu in zit, te krap bemeten is, maar dit even terzijde.
De reden is dat de auto 1200 kilometer binnen 1 dag moet rijden, en dat dat zo geen doen is. Zuinig of niet is niet boeiend, binnen 11 uur aankomen wel. De auto heeft aan de voorzijde alleen nog hemelverlichting, echt iets zien kun je er niet mee.
Het lullige is dat er bij 3000 toeren een engine check aan gaat, die pas weer uit is als het contact uit gaat. Dit gebeurd met koud en warm blok, bij precies 3000 toeren.
Dat het langer duurt om het blok op temp te krijgen, vindt ik dus ook prima, hij moet gewoon blijven rijden, dat is nu even het belangrijkste.
Verder nog iets nadeligs? Ik kon het niet bedenken namelijk. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 17:05 #1157612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog niet geheel duidelijk
Maar je kunt de kachel volop aanzetten en evt de visco-koppeling vastzetten voor maximale koeling. Wat ik al zei, Proberen maar. Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 17:28 #1157616 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog steeds niet duidelijk
Iets duidelijker Bas.
Wat is de bedoeling en waar ga je naar toe ? En met welke auto ?
Je wilt blijkbaar met een auto een ritje maken, niet boven de 3000 toeren komen, en alleen stoppen om te tanken. Zo te lezen lijkt het op een eindrit en wat kan jouw zorg dan zijn dat het lampje gaat branden ?
Maar 1200 km is ergens in Polen dus ik vermoed dat jij je auto laat stelen om in Polen te verkopen. Zal natuurlijk niet, maar ik heb nog geen beeld bij wat je precies wilt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 17:33 #1157617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk
De thermostaat zorgt ook voor een beetje tegendruk zodat de koelwaterdruk in het blok iets hoger komt en zodoende ook het kookpunt van het koelwater.
Als de motor te heet word dan kan het behalve aan de bovengenoemde oorzaken ook aan het ontstekingstijdstip liggen of aan een arm mengsel in geval van lpg.
Of dat met benzine ook zo is weet ik niet.
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 19:23 #1157624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog meer uitleg.
Ik ben voornamelijk in techniek geintresseerd. Een van de dingen die ik me dus vandaag afvroeg, terwijl ik met dat ding bezig was eind van de dag, is welke functie het nog meer heeft.
Ik heb hem getest in een bak water van 90 graden, waar hij prima open ging en na afkoelen weer keurig dicht. 
De auto naar aanleiding waarvan ik deze vraag stel, is een Saab 900 van mijn vader, die hem tijdelijk bij mij in de straat geparkeerd heeft, gezien in amsterdam parkeren best een dure grap is. De auto heeft een duw gehad van een vrachtwagen, waarna de beide koplampen uit de richting kijken, de bumper 10 cm naar 1 kant zit en de radiateur vervangen is om hem weer rijdbaar te krijgen. Overigens zijn ook de zijkappen en grille gebroken dus echt fris ziet ie er niet meer uit. Hij wil hem 17 maart naar zuid-frankrijk rijden, zie mijn avatar voor lokatie.
Maar goed, hij heeft 648.540 kilometer gelopen, dus dat is op zich al een hele prestatie. 648.540 kilometer! op 1 extra versnellingsbak en 2 extra benzinepompen. Overigens geheel op benzine.
Het in mijn eerste post beschrevene vindt dus in het motorruim plaats van deze auto, maar de vraag wat het kwaad kan om de thermostaat eruit te halen kan mijns inziens voor elke auto van toepassing zijn, algemene autotechniek zeg maar.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 19:40 #1157627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nu komt het
Het wordt me nu duidelijk wat er aan de hand is.
Los van het feit waarom die auto naar Frankrijk gaat : de (buitenlandse) politie kan verlangen bij aanhouding, dat die auto wel moet voldoen aan de veiligheidsregels. In dit geval denk ik aan de verlichting die dus scheef staat.
Het verwijderen van de thermostaat geeft een ongeregelde koeling aan de motor. Dat hoeft niet erg te zijn maar kan ook oververhitting veroorzaken. Op het moment dat je stilk staat, gaat de motorwater-temperatuur omhoog. En dat kan erg snel gaan. Je hebt immers geen "reserve" meer in je radiator. Die is namelijk al warm.
Ik hoop wel dat de koelventilator het doet. Eventueel kun je een schakelaar maken op het dashbord om de ventilator bij stilstaan in de file te laten draaien. Ook kun je toch besluiten om de thermostaat gewoon te laten zitten.
Kan het zo zijn dat dit de laatste rit is van de Saab ? Waarom dan al die moeite ? Frankrijk is geen Saabland en de hoeveelhied vreemde merken daar is ook minimaal. 't is wel te hopen dat het gaat zoals je wilt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 20:06 #1157631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste rit.
Mijn vader heeft van alle auto's die hij gehad heeft vreselijke spijt dat ie ze ooit heeft weggedaan:Amazon 68 (totall-loss, hij kreeg geen voorrang van links, hij kwam dus van rechts)Amazon 72 meen ikVolvo 142Volvo 164 (lading boomstammen op zijn kap en dak, totall-loss)Volvo 244 1981Volvo 244 1984Saab 900C 1987En nu dus deze, die hij graag wil schorsen, wat 1 april gaat gebeuren.De belasting gaat er dan ook vanaf, maar de auto mag in frankrijk dan niet rijden.Gezien hij 4 keer per jaar in frankrijk is, gedurende een aantal weken, heeft hij er nu een mooi projectje bij zeg maar.Voor thuis/dagelijks heeft hij er nu een Saab 900 Turbo bij uit 1992, die vooralsnog prima bevalt.
Nee inderdaad vind de franse gendarme het niet tof dat de lampen de lucht in schijnen.Er is 1 lamp die wel weer op de weg gemikt kan worden, maar echt goed vast zetten is er niet bij. Dat is ook de reden dat ie binnen 11 uur moet aankomen. Als het goed is rijdt hij hier 0700 weg en komt ie met een beetje mazzel rond de klok van 1800 aan, en dan is het nog net licht.
Het is dus een laatste rit, maar niet voorgoed. De wagen komt ergens rond 2012 weer terug naar nederland, als het goed is volledig hersteld.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC