B230FK vs. B230FT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Misschien dat de oudere 700's een kleinere intercooler hebben? Dan heeft het zeker wel nut.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de intercooler van een Isuzu NPR (licht vrachtwagentje) schijnt vrij eenvoudig te passen en is nog dikker dus groter qua interkoelcapaciteit.Als je nog hogere laaddrukken wil gaan gebruiken als 1 bar dan heb je die wel nodig, zeker als je de turbo zelf redelijk klein houdt. Kleine turbo's warmen de gecomprimeerde lucht nu eenmaal meer op.
Over die bakken: die hebben het meest te leiden direct bij het aankoppelen vanaf 0km/h Het is dan ook vaak op zo'n moment dat zo'n bak kapot gaat. (of koppeling, of steekassen) In de USA doen ze nogal eens aan dragracing en als je met 300PK en 400+ Nm en slicks de koppeling laat klappen dan gaat inderdaad de zwakste schakel in de aandrijflijn op den duur kapot. Maar als daily driver die redelijk normaal wordt gebruikt kan je met een M47 of M46 toch heel wat onbezorgde km's maken zonder dat het direct kapot gaat. De keren dat je die volle 400Nm op je wielen los laat zullen niet zo vaak zijn en dan alleen als de auto al rolt.
PS Co, wat heb je aan die nokkenas laten doen? Heb je de base-cirkel laten verkleinen? (en dan spacers tussen de buckets en de klepsteel ter compensatie?) Waar heb je dat laten doen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens heb ik een van de oude B230FT's en hoe die dikke intercooler erin komt weet ik niet, die zat er al in toen ik hem van Roger kocht.
Ik ben nog wel op zoek naar een grotere turbo, maar die zijn niet zo dik gezaaid of kapot.

groeten,
Co.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien heb ik nu iets zinnigs te melden. Mijn vader en een kennis hadden beide 740's en waren ook caravaners. Bij automaten werd dan ook door de dealer geadviseerd een extra oliekoeler(o.i.d.) te laten plaatsen. Of dit OEM was weet ik niet. De automaat zou door de extra zware belasting oververhit kunnen raken in de bergen.
Deze info herleid ik naar Toncar (Berkel) of Automedon/vanVliet (Zoetermeer).
Ben wel benieuwd naar je expiriment. Keep us posted.
Groet,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus niet een intercooler die op de motor zit, zoals daarboven wordt besproken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<div></div><div>Klopt! Ik doelde alleen op dit verhaal.</div>nvliet schreef : ....., ik ben nu bezig om een extra tankje tussen de bakkoeler en de bak te maken waar 2 liter extra atf in kan en waar ik een koelwaterleiding doorheen kan lijden om de boel beter op temperatuur te kunnen krijgen, een AW71 bak heeft nl 2 liter meer atf dan mijn zf-bak en die gaan hoegenaamd nooit stuk, het is een test maar je weet nooit of het werkt zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-