ventilator gaat spontaan draaien bij starten

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2026 20:09 #1480249 door John Want (GAST)
Beantwoord door John Want (GAST) in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
beste noppen bedankt voor je antwoord,werdt vandaag bijna crazy van die auto en raak ervan aan de drank geloof ik ,maar heb nog eens e.a. gecontroleerd,het kan zijn dat er een verkeerde sensor zit gemonteerd,moet ik nog eens onderzoeken,heb vandaag de massa aansluiting gecontroleerd en lijkt mijn inziens in orde,heb ook de computers nog eens uitgelezen en nu blijkt de ontstekings computer een foutmelding te geven,heb zelf een uitlees kastje gebouwd,ben namelijk  elektricien,dus dat lijkt me wel te kloppen.de foutcode die ik uitlees op stand ontsteking,is 1-2-3 als het probleem optreedt bij koude motor het storingslampje brandt en de ventilator draait,hier kan ik niet veel mee,heb ook een hayens boek en hierin staat deze code niet beschreven,misschien weet ji iets meer over deze code,ik hou me vanzelfsprekend aanbevolen voor tips.grtjs john

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2026 20:35 - 16-03-2026 20:39 #1480250 door John Want (GAST)
Beantwoord door John Want (GAST) in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
beste noppen,het zou kunnen dat er een verkeerde temperatuur sensor gemoteerd zit,heb deze gemeten maar deze geeft alleen weerstand op de twee aansluitingen.niet naar massa.maar als ji zegd dat deze naar massa moeten werken dan lijkt het erop dat de sensor verkeerd is.ik heb deze bij de internet onderdelen handel gekocht,het kan zijn dat ze de verkeerde sturen,ik weet niet hoe ik aan de originele temperatuur sensor kan komen,kun je me misschien een adres of website geven,waar ik het originele onderdeel kan bestellen,ben niet goed thuis in de autobranche, alvast hartelijk bedankt.grtjs john
Laatst bewerkt 16-03-2026 20:39 door John Want (GAST). Reden: de tekst was nog niet volledig genoeg

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-03-2026 21:12 #1480251 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
Even snel een antwoord via de telefoon.
Maar foutcode 1-2-3 bevestigd mijn vermoeden; signaal van de koelvloeistof-temperatuur ontbreekt.

Volgens mij hoeft die niet persee te ontbreken, maar een ongeloofwaardige meting van bv -100 graden gaat die volgens mij ook al branden. 

Voor de codes, en de betekenis ervan kun je hier kijken: 
www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes....24FuelInjectionFault

Ik zal morgen eens de bedradingsschemas voor je opsnorren, en de waarde om te sensor te testen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2026 22:01 #1480254 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
Er zijn verschillende huismerk ect sensors in omloop.
Deze geven niet de juiste ohm-waardes tijdens de temperatuur opbouw.
De huismerk sensor met geen meting op de aarde is er eenvan. De andere is van Magneti Mirelli met een dubbele Ohm waarde.
De Volvo waarde is 2500 Ohm bij 25 graden, 300 Ohm bij 80 graden en onder de 200 Ohm bij 100 graden.
Te meten tussen aarde en iedere pool van de stekker aansluiting, een voor de LH en de andere voor de EZK. 

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-03-2026 09:26 #1480258 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
Wat Adrian zegt kun je voor waarheid aannemen, die heeft er destijds volgens mij een hele studie aan gewaagd, maar ik kan zijn originele berichten hierover zo snel niet terugvinden.
Zoals hij al aangeeft, er zijn "vervangers" in omloop die alles behalve de juiste zijn.
Voor de achterste sensor (die is voor de LH2.4 en EZK) geen meting naar massa vanaf de pinnen; dan heb je dus zeker weten een verkeerde.
De voorste sensor is voor het dashboard, en is dus anders aangesloten, hier hoor je juist geen meting naar de massa te hebben, maar die zou ik voor nu even vergeten.   

De originele sensor (Volvo# 1346030) was van Bosch en had destijds het Bosch nummer 0280130032.
Deze is vrijwel nergens meer te vinden, en volgens een aantal (betrouwbare) bronnen is deze vervangen voor de Bosch 0280130069
Met de 069 versie heb ik persoonlijk geen ervaring, maar deze is wel gemakkelijk online te vinden bij diverse webshops naar keuze.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2026 10:41 #1480259 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ventilator gaat spontaan draaien bij starten
Als de Bosch versie niet meer te vinden is kun je deze Hella gebruiken.
www.winparts.nl/sensoren-elektronica/tem...sensor/p1075063.html  

Deze gebruik ik als extra sensor in de bovenbuis van de radiateur voor een chinees tempdisplay.
De Ohm waardes komen aardig in de buurt van de Bosch.
Eenmaal op temperatuur dan zal de LH de verbranding bijregelen met de Lambda waarde.

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2026 17:27 #1480280 door John Want (GAST)
beste noppen en de andere reacties,ben jullie m,n hele leven erkentelijk voor jullie kennis,probleem is inmiddels opgelost,heb de gemonteerde sensor terug vervangen door de originele sensor,probleem opgelost.kan nu nog jaren genieten van m,n volvo.ben er ook al jaren mee aan het sukkelen,waarschijnlijk een beetje m,n eigen fout,heb destijds de temperatuursensor vervangen omdat ik deze niet vertrouwde,heb er inmiddels maanden naar gezocht wat de oorzaak was van het probleem,maar niets kunnen vinden,door jullie ben ik weer op het juiste spoor geraakt,je kunt het ook niet meer beredeneren,bij de autos van vroeger kon je nagaan of de hoeveelheid lucht of brandstof klopten,bij deze autos lukt dat niet meer,je moet gewoon weten welke sensor het probleem veroorzaakt,heb de sensor terug vervangen door de originele sensor,en probleem opgelost,het is wel het belangrijkste onderdeel van de auto,met een slechte werking,werkt het hele systeem niet meer goed,auto rijdt nu ook beter,de sensor die ik via internet besteld had werkt niet,had er zelfs twee besteld,je kunt ook niet goed achterhalen hoe de originele sensor werkt,maar wat jullie zeggen klopt ,de sensor moet een bepaalde weerstand naar massa hebben,heb de nieuwe en de oude sensor vergeleken met de multimeter en de goede sensor geeft 2,3k naar massa op beide aansluitingen,en de slechte sensoren niets of onvoldoende,ga nog proberen jullie raad op te volgen en nog een goede reserve sensor aan schaffen.iedereen hartelijk dank.en met vriendelijk groeten john want  

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2026 17:47 #1480281 door John Want (GAST)
beste volvo vrienden,misschien moet ik er nog iets aan toevoegen,geredeneerd vanuit mijn vakgebied,elektrotechniek.het is een relatief simpel onderdeel wat veel in de elektronica wordt toe gepast, het is een weerstand,waarvan de weerstand veranderd afhankelijk van de temperatuur,lage temperatuur hoge weerstand,hoge temperatuur lage weerstand,beide waarschijnlijk ook naar massa of gemeten t.o.v massa.in de internet onderdelen handel kun je niets vinden over de inwendige werking of aansluitingen van de sensor,met dank voor jullie hulp en met vriendelijk groeten john want

Moderators: Jerry Stam