Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2025 15:28 - 25-03-2025 15:29 #1476658 door Anno Huidekoper (GAST)
Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper is gemaakt door Anno Huidekoper (GAST)
AlgemeenBinnenkort ga ik weer een camper bouwen, kleiner dan de vorige. In dit geval wordt het geen serie productie. Als basis een Volvo 940 Hearse uit 1998 voorzien van een HPT motor. 
 De Volvo 940 lijkauto, oftewel HearseDe Zweedse firma Nilsson maakte op basis van de 940 en 960 diverse types lijkwagen. Het exemplaar dat ik heb heeft een 60 cm langere wielbasis dan de standaard stationcar. De laadruimte is daardoor nog geen balzaal maar wel een slaapzaal. De draaicirkel is met 2 meter toegenomen en de hoogte is toegenomen met 12 cm. Gegeven de binnen hoogte wordt het niet een camper zoals de Nederlandse Belastingdienst dan wel de RDW omschrijft. Vergeleken met een busjes en bussen rijdt deze lijkwagen gewoon heel fijn. Redelijk stil, uitstekend zittend, strak sturend en de teller tikt zo 180 aan. En nog generatie bestendig ook! 

Indeling en eisen
Uiteraard ga je bij het bedenken van de camper inrichting eerst setje van eisen opstellen:
  • Bed van 140 cm breed en geheel vlak. Veel bedden, denk daarbij aan de VW California, zijn wat mij betreft te smal.
  • Bankje voor 2 personen, komt tegen linker wand. Veel dinettes en bankjes in campers zitten niet heel comfortabel. Een stoel of bank zit pas lekker als het zitkussen niet horizontaal maar onder een schuine hoek geplaatst is en dat het zitkussen diep genoeg is.
  • Mogelijkheid van koken zowel buiten als binnen. Wij leven nu eenmaal buiten, dus beide mogelijkheden zijn belangrijk.
  • Voldoende ventilatie mogelijkheden.
  • Voldoende stroom aan boord voor 3 dagen.
Eerste werkzaamheden
De bodemplaat en het daaronder liggende metalen frame in de laadruimte worden verwijderd. Net zoals wat bekleding en het tussenschot. Het nieuwe gewicht  wordt dan doorgegeven aan de RDW en een nieuw kentekenbewijs wordt dan ontvangen. Daarnaast wordt de auto binnenkort gekeurd. 

Enige ideeën voor interieur en exterieur
Over ongeveer een maand heb ik tijd om me bezig te houden met de ombouw
  • Het dak wil ik wit schilderen, scheelt warmte.
  • Op het dak komt een zonnepaneel
  • Het dak wordt voorzien van dakluik.
  • Het interieur moet ik nog ontwerpen.
  • Van belang is dat wanneer we een camping oprijden kampeerders geen hartverzakking van schrik krijgen en ik meteen deze camper moet gaan gebruiken voor waar hij eigenlijk voor bedoeld is. Ik ben nog op zoek naar oppimp ideeën hierover!
 Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt 25-03-2025 15:29 door Anno Huidekoper (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2025 18:51 #1476660 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Ik ga dit draadje zeker volgen, goed bezig Arno!
Doet me denken aan zo'n 15 jaar geleden toen ik met mijn (toenmalige) Volvo 245 met Magiolina daktent met de kinderen ging kamperen.
Overal waar je met de auto kunt komen, kun je dan kamperen.
Misschien kun je inspiratie halen uit de moderne Volvo V90 ambulances die bij Hennes in Nijmegen tot camper omgebouwd worden?
Veel kampeerplezier!
groet,
Pascal

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
25-03-2025 21:39 - 25-03-2025 21:41 #1476664 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Interessant project Anno, ben benieuwd naar vorderingen en plaatjes straks!

Eens met je stelling dat veel bedjes te smal zijn, maar ook de langte houdt niet over. Welke lengte heb je in gedachten? En hoe gaat dat samen met de bank langs de zijkant? Mooie puzzels!

Op VKB stonden afgelopen jaar ook een paar XC90 en XC70 conversies (waaronder eentje van genoemde Hennes). De eigenaren waren geen VKV lid, maar wel lid van een camper-bouw-club. Maar daar ben je mogelijk al bekend mee, aangezien je zegt 'weer' een camper te gaan bouwen.

Laatst bewerkt 25-03-2025 21:41 door BartJu.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2025 03:43 #1476665 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Hallo Arno

Klinkt interessant.  Misschien is het ook iets om een artikel voor het clubblad over te schrijven.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-03-2025 11:22 - 26-03-2025 11:22 #1476667 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Als ik het zo zie, zou ik een of twee van de zijruiten opklapbaar maken tot een afdak/luifel, waar je onder kan zitten, als dan niet met uitklaptafel/werkblad/keuken om buiten te zitten of buiten te koken. Dat opklapafdak kun je zo maken dat niemand meer aan de vorige functie van de auto denkt?

Succes!
Laatst bewerkt 26-03-2025 11:22 door Reinier Verbeek. Reden: een of twee

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-03-2025 11:54 #1476669 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Dank voor de reacties!
Ik ken de oud-ziekenauto's op basis van V70 omgebouwd tot camper. Een daktent heb ik even overwogen.
De laadvloer heeft een lengte van 220 cm. Daar kan nog 10 cm bijgesnoept worden wanneer het tussenschot verwijderd is. 
Zoals ik het nu zie komt er aan de achterkant, links, een soort van keukenblok. Tekening moet ik nog maken.

Artikel clubblad is zeker mogelijk! 

• Peter (V44 regio zuid-west)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-03-2025 19:07 #1476672 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Anno,
ik zou er een groot hefdak op monteren, dan kan je er misschien in de ruimte staan

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
26-03-2025 20:56 - 26-03-2025 20:57 #1476673 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper

Anno,
ik zou er een groot hefdak op monteren, dan kan je er misschien in de ruimte staan

Ter overweging: Misschien kun je met een hefdak ook voldoen aan de fiscale eisen die gesteld worden voor het kwarttarief?

Wat betreft de hartverzakkingen, met vrolijker kleurtjes of wat vrolijke belijning/stickers (a la California, Malibu, Beach of wat heb je nog meer) kun je de boel wat minder eerbiedwaardig en wat vrolijker uit laten zien.

Maar doe vooral waar je zelf blij van wordt, uiteraard!
Laatst bewerkt 26-03-2025 20:57 door BartJu.

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-03-2025 22:17 - 26-03-2025 22:18 #1476675 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic Ombouw Volvo 940 lijkwagen tot minicamper
Het lukt niet om zo te bouwen dat het een camper wordt volgens volgens de RDW en Belastingdienst.
Laatst bewerkt 26-03-2025 22:18 door Anno Huidekoper (GAST).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC