Waar kraakt de sloep
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2024 20:55 #1112110
door V700 register
Waar kraakt de sloep is gemaakt door V700 register
Goedenavond allen, ik ben opzoek naar ervaringen rondom het opsporen van een "krakend" geluid tijdens het rijden. Ik ben trots bezitter van een Volvo 740 2.3 GL uit 1984. Sinds een tijdje hoor ik een krakend geluid tijdens het rijden. Eerst was dit sporadisch maar dit lijkt nu nagenoeg constant hoorbaar, als ik de radio en blowers uitzet. Ik hoor het vooral op wegen met wat meer oneffenheden (bestrating of slechter asfalt), drempels en het optrekken en afremmen. Het blijkt te maken te hebben met de vering. Weersomstandigheden lijken wel invloed te hebben. Ben gisteravond laat en vanmorgen vroeg (vochtig) op pad gegaan maar dan hoor ik het weer niet. Overdag hoor ik het wel constant. En daar begint de puzzel.
Nu stapte ik vandaag uit mijn auto en hoorde mijn collega linksvoor een soort gelijk geluid. Daar is mijn zoektocht begonnen en hoor ik ook af en toe wat als ik de auto beweeg. Het lijkt wat hoger te zitten waardoor ik de veer of veerpoot lagering verdenk. Is dit iets wat strookt met de klachten? Ik heb verder foto's gemaakt van de situatie linksvoor (stangen en rubbers). Die zal ik hieronder toevoegen. Rubbers zien er niet al te best uit maar nog wel overal aanwezig. Maar ik vind het lastig bepalen o.b.v. van de visuele inspectie en dus foto's waar het euvel zich voordoet. Mogelijk hebben jullie daar wat meer gevoel bij of zelf ervaring mee. Ik hoor het graag.
Nu stapte ik vandaag uit mijn auto en hoorde mijn collega linksvoor een soort gelijk geluid. Daar is mijn zoektocht begonnen en hoor ik ook af en toe wat als ik de auto beweeg. Het lijkt wat hoger te zitten waardoor ik de veer of veerpoot lagering verdenk. Is dit iets wat strookt met de klachten? Ik heb verder foto's gemaakt van de situatie linksvoor (stangen en rubbers). Die zal ik hieronder toevoegen. Rubbers zien er niet al te best uit maar nog wel overal aanwezig. Maar ik vind het lastig bepalen o.b.v. van de visuele inspectie en dus foto's waar het euvel zich voordoet. Mogelijk hebben jullie daar wat meer gevoel bij of zelf ervaring mee. Ik hoor het graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-09-2024 10:02 #1475825
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De rubbers zien er inderdaad
De rubbers zien er inderdaad niet al te best uit, maar die conclusie had je zelf al getrokken.
Uit eigen ervaring zijn het vaak de rubbers van de stabilisatorstang (links op de eerste foto), maar het kan vrijwel elk rubber ophangpunt zijn.
Het is vrij makkelijk te testen, bij droog weer als de boel lekker piept en kraakt, even de plantenspuit pakken.
Spuit de rubber bus die je wilt testen nat, en ga en stukje rijden.
Gepiep/kraak/kreun weg? de dader is gevonden..
Nog steeds aanwezig? door naar de volgende bus...
Uit eigen ervaring zijn het vaak de rubbers van de stabilisatorstang (links op de eerste foto), maar het kan vrijwel elk rubber ophangpunt zijn.
Het is vrij makkelijk te testen, bij droog weer als de boel lekker piept en kraakt, even de plantenspuit pakken.
Spuit de rubber bus die je wilt testen nat, en ga en stukje rijden.
Gepiep/kraak/kreun weg? de dader is gevonden..
Nog steeds aanwezig? door naar de volgende bus...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2024 12:11 #1475830
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is een mooie manier om
Dat is een mooie manier om het te achterhalen. Gister heb ik alle rubbers natgespoten en kom tot de conclusie dat het gaat om het aanslagrubber (of rubberstootblok) van de linker veerpoot. Ik heb het aanslagrubber en de stofhoes besteld. Wil dit zondag monteren. Bedankt voor de reactie noppen20.
Als ik in de vraagbaak kijk dan vrees ik dat de hele veerpoot uit- en ingebouwd moet worden, of zie ik dat verkeerd.
Als ik in de vraagbaak kijk dan vrees ik dat de hele veerpoot uit- en ingebouwd moet worden, of zie ik dat verkeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2024 12:18 #1475831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ik denk dat ik het mis heb
Oh ik denk dat ik het mis heb en de veerpoot onderin wel vast kan blijven zitten.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-09-2024 12:36 #1475832
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Raakt de poot het stootblok dan vaak?
Want in beginsel is dat volgens mij alleen maar de bedoeling als je (veel te) hard over een hoge hobbel rijdt, of heel (veel te) zwaar beladen bent. Als ik naar de rubbers kijk, denk ik dat er meer aan vervanging toe is, dan alleen het stootblok en vooral ook toe is aan het schoon en roestvrij maken van de oppervlakken waar ze op rusten.
Succes reinier
Succes reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2024 13:35 #1475833
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk niet dat hij hem vaak
Ik denk niet dat hij hem vaak raakt. Maar hij kraakt wel en daar stoor ik me aan. Op korte termijn van plan alleen dit te vervangen. Tijdens dat proces zo veel mogelijk schoonmaken. Hopelijk is daarmee het geluid weg. Op lange termijn zal de rest moeten volgen inderdaad.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2024 18:30 #1475835
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Aanslagrubber is een
Aanslagrubber is een onwaarschijnlijke oorzaak: zoals Reinier ook zegt wordt die in principe zelden tot nooit belast.
Als je 'm niet met de hand kunt laten kraken, zal hij ook onder de rijdende auto stil zijn.
Als je 'm niet met de hand kunt laten kraken, zal hij ook onder de rijdende auto stil zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2024 08:00 #1475837
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan hem wel met de hand
Ik kan hem wel met de hand laten kraken als het droog/warm is. Je hoort het ook bovenin bij de veerpoot. Rubbers onderin zijn het in ieder geval niet. Maar wie weet is het een ander element daar bovenin, ik hoop het zondagmiddag te kunnen vertellen.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-09-2024 16:05 #1475842
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic helemaal eens met Jur
helemaal eens met Jur
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2024 22:14 #1475844
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en
daarmee ben ik het ook eens. En, in de draagarm willen de rubbers binnenin zeker gaan kraken, dat is van de buitenzijde niet zeker niet zichtbaar. Dat komt omdat de buis waarin de 'campignons' in zitten geheel verroest zijn.
Moderators: Jerry Stam