Montage nieuwe remzuiger. Wie heeft daar ervaring mee?
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-05-2024 14:58 #1112009
door ADRIAANB234FT
Montage nieuwe remzuiger. Wie heeft daar ervaring mee? is gemaakt door ADRIAANB234FT
Goedemiddag, Bezig met remklauwrevisie van mijn 98-er 940 Estate. Wel ooit nieuwe blokken en schijven gemonteerd, maar remklauwrevisie is mijn allereerste keer. Omdat de boel vastzat (klauw bleef hangen, kokendheet wiel), eerst de geleidepennen schoongemaakt en ingevet. Remde weer als vanouds, maar ruim twee maanden later hetzelfde verschijnsel. Auto trok naar rechts, opnieuw rechter voorwiel veel te heet. Dus klauw en zuiger gedemonteerd. Aan de rand van de zuiger (foto 1) is op één kant roest zover ingevreten dat een staalborstel niet meer helpt en ik een nieuwe zuiger ga monteren. Binnenkant van de cilinder schoongemaakt. Wat opvalt is dat het gootje voor de smalle afdichting schoon is (foto 2), maar de goot voor de 'harmonica-ring' beduidend minder. Moet die ook 'brandschoon' zijn of ben ik aan nieuwe remklauw toe?
Heb rempasta gekocht om de nieuwe rubbers te monteren. Is het nodig om ook iets op de zuiger te smeren om het plaatsen te vergemakkelijken?
Graag jullie advies waarvoor dank.
Adriaan
Heb rempasta gekocht om de nieuwe rubbers te monteren. Is het nodig om ook iets op de zuiger te smeren om het plaatsen te vergemakkelijken?
Graag jullie advies waarvoor dank.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-05-2024 18:35 #1475049
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic harmonicaring
de harmonicaring is volgens mij om te zorgen dat er geen stof in of bij de cilinder komt?
Dus als hij goed blijft zitten en zijn werk doet is het goed genoeg. Ik ben lui en monteer in zo een geval een nieuwe klauw, maar nu je zo ver bent zou ik lekker doorgaan?
Succes Reinier
Dus als hij goed blijft zitten en zijn werk doet is het goed genoeg. Ik ben lui en monteer in zo een geval een nieuwe klauw, maar nu je zo ver bent zou ik lekker doorgaan?
Succes Reinier
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-05-2024 19:06 #1475051
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dankjewel Reinier, het was
Dankjewel Reinier, het was vooral uit nieuwsgierigheid over hoe ingewikkeld het reviseren eigenlijk is. En dat valt tot nu toe erg mee. Revisie-onderdelen van Estate Services kosten circa €66. Een nieuwe remklauw kost bij hen €95. Verschil: 'sleutelplezier' en voldoening plus bioscoopkaartjes met koffie voor twee personen 
Voor het monteren van de zuiger, de pakking- en harmonica-ring heb ik ATE remmenvet gekocht.
Zag trouwens op YouTube filmpje waarbij de rubberen harmonica-ring wordt geborgd met een metalen veerring. Die ontbreekt bij de Volvo remklauw, viel me op. En die borgring wordt ook niet meegeleverd met de revisie-set. Dus overbodig?
Adriaan

Voor het monteren van de zuiger, de pakking- en harmonica-ring heb ik ATE remmenvet gekocht.
Zag trouwens op YouTube filmpje waarbij de rubberen harmonica-ring wordt geborgd met een metalen veerring. Die ontbreekt bij de Volvo remklauw, viel me op. En die borgring wordt ook niet meegeleverd met de revisie-set. Dus overbodig?
Adriaan
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-05-2024 04:21 #1475053
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Honen bij revisie
Adriaan, zie bijv. Hier waarvoor en hoe je (dat blauwe ATE) remmenvet kan gebruiken :
japparts.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=7429
Naast dat het er voor zorgt dat de rubber afdichting en bijbehorende afdichtingslip (remcupje) gemakkelijker en minder snel dubbel vouwt tijdens t monteren, beschermt t ook tegen corrosie.
Iets om ook even naar te kijken is ‘randjes op de cilinderwand’. Wanneer je deze niet weghaalt ( via honen), zijn je nieuwe afdichtrubbers / cupjes erg snel versleten en gaat de boel lekken. Toen ik nog Mini reed was t reviseren van remcupjes en honen van cilinder standaard onderhoud …. En na 1 of 2 revisies met honen werden de remcilinders vervangen omdat anders de tolerantie / kans op lekkage te groot werd.
En om maar af te sluiten met een waarschuwing: heel erg schoon werken aan je remmen en weten wat je doet. Bij twijfel niet doen, gaat wel over je veiligheid!!
Naast dat het er voor zorgt dat de rubber afdichting en bijbehorende afdichtingslip (remcupje) gemakkelijker en minder snel dubbel vouwt tijdens t monteren, beschermt t ook tegen corrosie.
Iets om ook even naar te kijken is ‘randjes op de cilinderwand’. Wanneer je deze niet weghaalt ( via honen), zijn je nieuwe afdichtrubbers / cupjes erg snel versleten en gaat de boel lekken. Toen ik nog Mini reed was t reviseren van remcupjes en honen van cilinder standaard onderhoud …. En na 1 of 2 revisies met honen werden de remcilinders vervangen omdat anders de tolerantie / kans op lekkage te groot werd.
En om maar af te sluiten met een waarschuwing: heel erg schoon werken aan je remmen en weten wat je doet. Bij twijfel niet doen, gaat wel over je veiligheid!!
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-05-2024 09:35 #1475054
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Vrij lange en uitgebreide
Vrij lange en uitgebreide uitleg over de revisie van 940 remklauwen:
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-05-2024 12:01 #1475055
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Uitstekend
Bedankt Noppen, goede, stapsgewijze uitleg. Uitstekend filmpje!
Adriaan
Adriaan
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2024 21:06 #1475058
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic zo
heb ik het ooit ook gedaan. Eerst hoes in de cilinder daarna de zuiger (en de rest). Om precies dezelfde reden.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2024 22:02 #1475059
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Hetzelfde als filmpje
Ik heb het hetzelfde gedaan als in het filmpje. Wel even priegelen maar is bij mij wel gelukt op die manier.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2024 14:23 #1475060
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic haha, herkenning!
Herkenning bij montage van de stofhoes/ring, zolang het allemaal schoon, roestvrij en in de lak staat als op het filmpje valt het best mee!
maar in de praktijk zijn ze vaak niet zo netjes en is het priegelen...
maar in de praktijk zijn ze vaak niet zo netjes en is het priegelen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2024 14:50 #1475064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuigers nieuw?
Vraagje, kun je die zuigers nog ergens nieuw bestellen, is mij nog nooit gelukt om zo'n revisie set te vinden, wel zonder de zuigers, dat is geen probleem.
M.v.g. Chilm
M.v.g. Chilm
Moderators: Jerry Stam