Airco pomp latere 940
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-10-2023 09:32 #1111812
door Reinier Verbeek
Airco pomp latere 940 is gemaakt door Reinier Verbeek
De airco pomp van mijn 1997 940 is tegenwoordig zandgelagerd, dus ik zocht een nieuwe vervanger. Die kom ik nergens meer leverbaar tegen. Iemand ervaringen met een goede leverancier of ruilservice? Of een tip? Past een oudere airco pomp (die nog wel leverbaar is) met nieuwe slangen van het oudere model 1 op 1 in een nieuwere 940. Alvast dank. Als ik het goed heb gaat het om de VOLVO 9601635
Groet reinier
Groet reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2023 19:19 #1473887
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Skandix kent het nummer niet
en verder ook geen resultaten op het internet.
Klopt dat nummer wel?
Is dit de juiste pomp (2e hands, 3 maanden garantie)?
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/8477370/
Scandix heeft ze wel:
www.skandix.de/en/spare-parts/interior-t...air-conditioner/659/
maar of het voor jouw 940 van toepassing is .... daarvoor ontbreken teveel gegevens.
Klopt dat nummer wel?
Is dit de juiste pomp (2e hands, 3 maanden garantie)?
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/8477370/
Scandix heeft ze wel:
www.skandix.de/en/spare-parts/interior-t...air-conditioner/659/
maar of het voor jouw 940 van toepassing is .... daarvoor ontbreken teveel gegevens.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-10-2023 10:08 #1473889
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic dank Lecram
als je bij skandix 940 230FK 5 deurs 1998 invult komt er discontinued tevoorschijn. De nummers van Skandix zijn: 1017373 en 8601635, een 8 in plaats van de 9 die ik bij Scandcar zag. Als ik op 8601635 zoek kom ik ze opeens bij bosjes weer tegen, alleen overal "niet leverbaar, not available of mit Pfand" (ruil-revisie?). De pomp van Elferink heeft al 535.ooo km ervaring zo te zien, maar als er niks beters is, ga ik dat zeker doen. Dank voor de tip. Ik zie nu ook dat ze in de S80 geleverd zijn, misschien kan ik daardoor nog iets vinden.
Ik denk echter nu nog eerder aan een nieuwe pomp van het oudere type. Die heeft wel andere slangaansluitingen, maar dan koop ik er ook nieuwe slangen bij, dat is ook geen weggegooid geld na 25 jaar en het voornemen er nog 25 jaar mee door te gaan.
Groet reinier
Ik denk echter nu nog eerder aan een nieuwe pomp van het oudere type. Die heeft wel andere slangaansluitingen, maar dan koop ik er ook nieuwe slangen bij, dat is ook geen weggegooid geld na 25 jaar en het voornemen er nog 25 jaar mee door te gaan.
Groet reinier
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2023 13:04 #1473891
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Heb er
ook wel eentje bebruikt afgedopt liggen!
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2023 19:00 #1473893
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Nieuw
www.yourex.se/Article?Artnr=50-600-0122&Refnr=8601635
in zweden.
En dit ziet er ook interessant uit:
www.autoparts24.nl/oem/8601635/
Maar als ik jou was zou ik contact opnemen met Timen.
in zweden.
En dit ziet er ook interessant uit:
www.autoparts24.nl/oem/8601635/
Maar als ik jou was zou ik contact opnemen met Timen.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2023 08:18 #1473895
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic jammer
Wel jammer dat die in Zweden uitverkocht is...................................
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-11-2023 11:43 #1473898
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic nieuw
Ik ben eigenlijk op zoek naar nieuw, want ik wil er weer 25 jaar mee doen, maar als dat niet lukt ga ik zeker naar Timen, we hebben er al kontakt over gehad.
Ik heb nu via Toncar een nieuwe besteld van het oudere type, met de passende slangen. We gaan kijken of dat past en ik laat het hier weten. Overigens kun je nog wel nieuwe bestellen via Alie-express. Die zien er iets anders uit, maar zullen vast ook wel passen. Dat gok ik nu een keer niet. Ik heb het eerder wel eens gedaan voor de stuurbekrachtigingspomp van de 242, toen daar helemaal geen alternatieven voor waren en die heeft het altijd goed gedaan.
Wordt vervolgd.
Ik heb nu via Toncar een nieuwe besteld van het oudere type, met de passende slangen. We gaan kijken of dat past en ik laat het hier weten. Overigens kun je nog wel nieuwe bestellen via Alie-express. Die zien er iets anders uit, maar zullen vast ook wel passen. Dat gok ik nu een keer niet. Ik heb het eerder wel eens gedaan voor de stuurbekrachtigingspomp van de 242, toen daar helemaal geen alternatieven voor waren en die heeft het altijd goed gedaan.
Wordt vervolgd.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-11-2023 16:32 #1473903
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ook vroegere aircopompen niet meer leverbaar
Op internet worden ze overal nog aangeboden, maar ze zijn overal op, of niet leverbaar of zonder locatie. De vroegere aircopompen voor onze 940's met een schroefaansluiting in plaats van een flensaansluiting.
Zelfs de ruil/revisie aanbiedingen zijn allemaal niet aanklikbaar.
Sommige NOS kun je wel in een winkelmandje gooien, maar ze worden niet opgestuurd want ze zijn er niet (meer). Het vroegere model heeft Juffrouw Alie wel, maar waar die precies op passen en hoe weet ik niet en ga ik niet uitzoeken, want dan moet ik ook slangen hebben met een schroefaansluiting. En ook dat is een verhaal apart, vinden welke slangen waar op zouden moeten passen. Wel 5 verschillende nummers met 10 verschillende modellen waar ze op zouden moeten passen per slang, maar elkaar tegensprekende specificaties. Volgens de een past een slang met een bepaald nummer alleen op de Turbo's en volgens de ander past dat nummer slang alléén maar op vroege non-turbo's. Er is ook op de verschillende foto's een verschil zichtbaar in elektronische aansluiting. De latere hebben iets dat lijkt op een ingegoten weerstandje en de vroeger niet. De vroegere zouden ook zomaar 2 tot driehonderd euro goedkoper zijn, maar ja als het niet leverbaar is, maakt de prijs ook niks uit.
En nu ik bij Timen geslaagd ben, hoef ik ook geen nieuwe slangen.
Zelfs de ruil/revisie aanbiedingen zijn allemaal niet aanklikbaar.
Sommige NOS kun je wel in een winkelmandje gooien, maar ze worden niet opgestuurd want ze zijn er niet (meer). Het vroegere model heeft Juffrouw Alie wel, maar waar die precies op passen en hoe weet ik niet en ga ik niet uitzoeken, want dan moet ik ook slangen hebben met een schroefaansluiting. En ook dat is een verhaal apart, vinden welke slangen waar op zouden moeten passen. Wel 5 verschillende nummers met 10 verschillende modellen waar ze op zouden moeten passen per slang, maar elkaar tegensprekende specificaties. Volgens de een past een slang met een bepaald nummer alleen op de Turbo's en volgens de ander past dat nummer slang alléén maar op vroege non-turbo's. Er is ook op de verschillende foto's een verschil zichtbaar in elektronische aansluiting. De latere hebben iets dat lijkt op een ingegoten weerstandje en de vroeger niet. De vroegere zouden ook zomaar 2 tot driehonderd euro goedkoper zijn, maar ja als het niet leverbaar is, maakt de prijs ook niks uit.
En nu ik bij Timen geslaagd ben, hoef ik ook geen nieuwe slangen.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-12-2023 14:44 #1474197
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic olie aftappen airco-kompressor
Olie aftappen airco kompressor. Dat gebeurt niet door het vulapparaat. Dat doe je niet door hem op zijn kop te houden. Het is heel simpel en als je het weet dan zie je het. Er zit een aftapplugje voor. Aan de achterkant/onderkant, als je voor de auto staat. Dus ik kan er van uit gaan dat er nu iets te veel olie zit, maar ook niet overdreven veel hoop ik, want uit de oude compressor kwam niet meer dan een halve eetlepel. Oftewel, je moet af en toe de compressor leeghalen van koude middel, de olie aftappen en via het vulapparaat 200 cm3 toevoegen? Die olie gaat dan wel door je drogertje heen, dus hoe dat optimaal is weet ik ook niet? Volgens de beschrijving die ik had moet de olie via de bovenkant in de compressor zelf worden gegooid en dat lijkt mij beter, maar wel weer extra geklooi. Ik ga er nu mee rijden om te kijken of extra olie tot een probleem lijdt, of dat de olie toch op de een of ander manier wordt verbruikt, net als nu was gebeurd.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-12-2023 14:47 #1474195
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dank aan alle hulp.
Nog even een terugkoppeling. Piet22 wist waar de orifice kon zitten (Dank je Piet). Eerst of soms zaten ze net na de droger, later in de onderste leiding van voor naar achter, zo'n beetje onder de turbo. Daar zitten ze vanaf ongeveer 1991, bij een koppeling. 1991 maakte Volvo namelijk reclame dat de airco stiller was geworden. De orifice heb ik vervangen en die was nog schoon.
Alles zit weer op zijn plek, maar wat een vreselijk geklut is om alles los en vast te maken. En het blijft onzeker of een "nieuwe" aircopomp van minimaal 25 jaar oud het nog 25 jaar goed gaat doen. Maar veel liever een oude pomp dan een niet leverbare pomp. Grote dank Timen.
En ik ben ook onzeker over de olie. Uit de oude pomp die eruit kwam en die twee keer door een aircoboer was gevuld (zonder dat hij maar iets zei over olie) kwam helemaal geen olie. Hij was stuk gegaan op het lager bij de uitgaande as, de compressor draait nog mooi rond en comprimeert nog. De ""nieuwe" pomp leek leeg van olie bij binnenkomst, dus ik heb er 200 cm3 bij gedaan, maar toen stroomde hij wel een beetje over bij het draaien. Een goede aircoboer haalt de olie eruit bij het servicen, maar hoe dan? Het staat wel op het schermpje als een keuzemogelijkheid, maar dat zou via het ene LP ventiel (het enige ventiel dat de Volvo heeft), helemaal bovenaan in de installatie, volgens mij helemaal nooit kunnen?? Hoe dan ook, het aircovulapparaat zei dat er geen lek in het systeem zat, na 20 minuten vacumeren en nog een tijdje testen en er ging heel soepel 950 gram spul in. En de airco koelt weer, maar maakt bij de orifice wel een raar geluid, anders dan eerder en de pomp rookte bij de aansluitingen van de leidingen op de pomp als een dolle vlak na de eerste start. Misschien de olie die gemorst was en wordt het daar heet? of juist koud, door lekkend koelmiddel? Ik ga gewoon maar rijden en kijk of hij blijft koelen. Met zeepsop alles bespoten maar nergens bellen te zien.
Ik hoop nog een keer te melden, dat het het allemaal helemaal perfect doet en dat een goede orrifice een beetje raar geluid maakt.
Groeten reinier
Alles zit weer op zijn plek, maar wat een vreselijk geklut is om alles los en vast te maken. En het blijft onzeker of een "nieuwe" aircopomp van minimaal 25 jaar oud het nog 25 jaar goed gaat doen. Maar veel liever een oude pomp dan een niet leverbare pomp. Grote dank Timen.
En ik ben ook onzeker over de olie. Uit de oude pomp die eruit kwam en die twee keer door een aircoboer was gevuld (zonder dat hij maar iets zei over olie) kwam helemaal geen olie. Hij was stuk gegaan op het lager bij de uitgaande as, de compressor draait nog mooi rond en comprimeert nog. De ""nieuwe" pomp leek leeg van olie bij binnenkomst, dus ik heb er 200 cm3 bij gedaan, maar toen stroomde hij wel een beetje over bij het draaien. Een goede aircoboer haalt de olie eruit bij het servicen, maar hoe dan? Het staat wel op het schermpje als een keuzemogelijkheid, maar dat zou via het ene LP ventiel (het enige ventiel dat de Volvo heeft), helemaal bovenaan in de installatie, volgens mij helemaal nooit kunnen?? Hoe dan ook, het aircovulapparaat zei dat er geen lek in het systeem zat, na 20 minuten vacumeren en nog een tijdje testen en er ging heel soepel 950 gram spul in. En de airco koelt weer, maar maakt bij de orifice wel een raar geluid, anders dan eerder en de pomp rookte bij de aansluitingen van de leidingen op de pomp als een dolle vlak na de eerste start. Misschien de olie die gemorst was en wordt het daar heet? of juist koud, door lekkend koelmiddel? Ik ga gewoon maar rijden en kijk of hij blijft koelen. Met zeepsop alles bespoten maar nergens bellen te zien.
Ik hoop nog een keer te melden, dat het het allemaal helemaal perfect doet en dat een goede orrifice een beetje raar geluid maakt.
Groeten reinier
Moderators: Jerry Stam