[Opgelost] soms tril ik ineens de snelweg af met m'n V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2023 22:26 #1111663
door V700 register
[Opgelost] soms tril ik ineens de snelweg af met m'n V90 is gemaakt door V700 register
Hallo, ik hoop dat iemand mij richting kan geven mbt dit probleem in het onderstel van mijn V90/965
Eens in de zoveel ritten, gaat op de snelweg het stuur van een beetje tot steeds erger trillen. Echt onprettig en steeds erger trillen (alsof ineens al het lood eraf is of de band veel te leeg is), zó erg dat ik dan zsm dan P ga opzoeken. Heen en weer sturen, remmen etc heeft dan geen zin als ie in die 'loop' zit.
Als ik even kort gestopt ben, en daarna de snelweg weer opduik, is het weg...
Dit doet zich dus enkel op de snelweg voor en lang niet alle ritten. Soms is het dagen weg en dan is het er ineens weer. Het voelt onveilig, alsof het linker voorwiel los zit (maar dat is niet zo).
Kan dit een wiellager zijn? Andere ideeën?
Onlangs zijn er nieuwe zomerbanden (Michelin), nieuwe remklauwen, -blokken en -slangen gemonteerd. Hij remt geweldig en er loopt niets meer aan.
======
Er bleek dus toch stiekem wat aan te lopen als het probleem zich voordeed; het wiel LV was dan ook uiteindelijk paars (en warmer dan de anderen).
Het bleek de hoofdremcilinder te zijn, die zich in eerdere testen goed gedroeg, maar met het toenemen van de warmte (met name in Zuid-Frankrijk) links niet goed retourneerde waardoor het remblok iets tegen het wiel bleef staan (maar vaak ook niet). Dat verklaart ook de oplossing door even te stoppen want dan koelt hij af en kennelijk door opnieuw te starten doet ie weer even wat. Rempedaal voelde uiteindelijk in die gevallen ook hard aan. Om een of andere duistere reden heb ik mazzel gehad dat de redelijk nieuwe schijf niet is kromgetrokken.
Eens in de zoveel ritten, gaat op de snelweg het stuur van een beetje tot steeds erger trillen. Echt onprettig en steeds erger trillen (alsof ineens al het lood eraf is of de band veel te leeg is), zó erg dat ik dan zsm dan P ga opzoeken. Heen en weer sturen, remmen etc heeft dan geen zin als ie in die 'loop' zit.
Als ik even kort gestopt ben, en daarna de snelweg weer opduik, is het weg...
Dit doet zich dus enkel op de snelweg voor en lang niet alle ritten. Soms is het dagen weg en dan is het er ineens weer. Het voelt onveilig, alsof het linker voorwiel los zit (maar dat is niet zo).
Kan dit een wiellager zijn? Andere ideeën?
Onlangs zijn er nieuwe zomerbanden (Michelin), nieuwe remklauwen, -blokken en -slangen gemonteerd. Hij remt geweldig en er loopt niets meer aan.
======
Er bleek dus toch stiekem wat aan te lopen als het probleem zich voordeed; het wiel LV was dan ook uiteindelijk paars (en warmer dan de anderen).
Het bleek de hoofdremcilinder te zijn, die zich in eerdere testen goed gedroeg, maar met het toenemen van de warmte (met name in Zuid-Frankrijk) links niet goed retourneerde waardoor het remblok iets tegen het wiel bleef staan (maar vaak ook niet). Dat verklaart ook de oplossing door even te stoppen want dan koelt hij af en kennelijk door opnieuw te starten doet ie weer even wat. Rempedaal voelde uiteindelijk in die gevallen ook hard aan. Om een of andere duistere reden heb ik mazzel gehad dat de redelijk nieuwe schijf niet is kromgetrokken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 08:12 #1473075
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Loopvlak?
Ik heb het ooit gehad met een Amazon Combi op weg van Bretagne naar Nederland. Na verloop van tijd gooide hij de spullen uit het dashboardkastje! Na een hoop gezoek bleek één van de banden een gescheurd loopvlak te hebben. Als hij koud was voelde je niks, maar door het rijden warmde hij op en vervormde. Het profiel versprong gewoon! Lastig te vinden met de wielen op de auto trouwens, hij blijkt vaak met het defect onder te staan zodat je het niet vind!
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 17:13 #1473079
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Remschijven
Zijn de remschijven verroest of verroest geweest onder de blokken en daardoor niet helemaal regelmatig. Bij het harder rijden wordt er van alles iets warmer, zet een klein beetje uit en raakt toch de blokken? Het is een hypothese. Ik zou er vanuit gaan dat toen de klauwen werden vervangen de schijven mee zijn genomen, als er maar de geringste twijfel was? Maar desalniettemin, als het niet gedaan is, zou ik dat als eerst proberen. En dan ook even kritisch kijken naar de ABS kransen. Als de ABS iets doet terwijl hij het niet moet doen, kan er ook gekkigheid ontstaan.
Succes
Succes
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 17:23 #1473080
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Rubbers in voor wielophanging
Zou het wel ook kunnen zijn dat sommige rubbers, welke dan, van de voor wielophanging versleten zijn? Bijv. De befaamde champignon rubbers?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 20:44 #1473083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De schijven waren nog vrij
De schijven waren nog vrij nieuw. De blokken zijn wel vervangen en ze lopen mooi vrij.
Wat ik zo vreemd vind, is dat als ik even stop aan de kant van de weg, en dan weer weg rijd, alles weer normaal is. Uiteraard zullen niet alle rubbers meer nieuw zijn, maar de draagarmen voor zijn al eens aangepakt.
Het lijkt wel of een (linkervoor?)wiel tijdelijk even een slag heeft (ook met remmen voel je dat in je stuur).
Genoeg om te checken iig, bedankt voor de reacties.
Wat ik zo vreemd vind, is dat als ik even stop aan de kant van de weg, en dan weer weg rijd, alles weer normaal is. Uiteraard zullen niet alle rubbers meer nieuw zijn, maar de draagarmen voor zijn al eens aangepakt.
Het lijkt wel of een (linkervoor?)wiel tijdelijk even een slag heeft (ook met remmen voel je dat in je stuur).
Genoeg om te checken iig, bedankt voor de reacties.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 20:53 #1473084
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Remcilinders
Hallo Martijn
Mijn 945 heeft dat twee keer gehad. Beide keren zat er te veel roest op de remcilinders, waardoor die tegen de remschijf bleven duwen. Beide keren op de snelweg. Het wiel draaide nog wel, maar zodra je het losliet stond het stil. Na de eerste keer heb ik gezegd dat ie de andere kant ook maar gelijk moest vervangen. Nee, dat was niet nodig, kijk maar... En bij de volgende rit over de snelweg was het weer raak. Maar nu iets verder van huis. En uiteraard aan die andere kant.
groetjes
Mathy
Mijn 945 heeft dat twee keer gehad. Beide keren zat er te veel roest op de remcilinders, waardoor die tegen de remschijf bleven duwen. Beide keren op de snelweg. Het wiel draaide nog wel, maar zodra je het losliet stond het stil. Na de eerste keer heb ik gezegd dat ie de andere kant ook maar gelijk moest vervangen. Nee, dat was niet nodig, kijk maar... En bij de volgende rit over de snelweg was het weer raak. Maar nu iets verder van huis. En uiteraard aan die andere kant.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 23:53 #1473090
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en hielp een korte pitstop
en hielp een korte pitstop ook om weer een tijdje normaal verder te rijden?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2023 01:10 #1473092
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet geprobeerd
Hallo Martijn
Dat heb ik helemaal niet uitgeprobeerd. De eerste keer ben ik, na een korte stop op de vluchtstrook, heel rustig doorgereden naar de eerstvolgende garage. Die hebben 'm op de brug gezet en vastgesteld dat het linker voorwiel teveel weerstand had. Daarop ben ik binnendoor voorzichtig naar huis gereden, waarna de auto naar de garage is gegaan waar ik toen nog heen ging. (Ooit was de man heel goed, maar hij begon dingen te vergeten...) De tweede keer herkende ik het getril gelijk, heb de auto op de vluchtstrook stilgezet en de ANWB gebeld. Die hebben me met de lepelwagen naar een rustige plek gebracht, waarna een wegenwachter vaststelde dat de remcilinder van het rechter voorwiel vastzat. Die heeft dat toen ter plekke opgelost.
In die tijd kwam ik niet dagelijks op de snelweg, reed dus ook met veel lagere snelheden dan je op de snelweg zou doen. Bovenstaand verhaal speelde zich af tijdens twee opeenvolgende langere ritten. Beide keren was ik onderweg naar een verenigingsevenement. De eerste keer trad op zo'n 8 km van huis, de tweede keer een km of 25. Van thuis naar de snelweg is ruim 2 km.
groetjes
Mathy
Dat heb ik helemaal niet uitgeprobeerd. De eerste keer ben ik, na een korte stop op de vluchtstrook, heel rustig doorgereden naar de eerstvolgende garage. Die hebben 'm op de brug gezet en vastgesteld dat het linker voorwiel teveel weerstand had. Daarop ben ik binnendoor voorzichtig naar huis gereden, waarna de auto naar de garage is gegaan waar ik toen nog heen ging. (Ooit was de man heel goed, maar hij begon dingen te vergeten...) De tweede keer herkende ik het getril gelijk, heb de auto op de vluchtstrook stilgezet en de ANWB gebeld. Die hebben me met de lepelwagen naar een rustige plek gebracht, waarna een wegenwachter vaststelde dat de remcilinder van het rechter voorwiel vastzat. Die heeft dat toen ter plekke opgelost.
In die tijd kwam ik niet dagelijks op de snelweg, reed dus ook met veel lagere snelheden dan je op de snelweg zou doen. Bovenstaand verhaal speelde zich af tijdens twee opeenvolgende langere ritten. Beide keren was ik onderweg naar een verenigingsevenement. De eerste keer trad op zo'n 8 km van huis, de tweede keer een km of 25. Van thuis naar de snelweg is ruim 2 km.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2023 17:18 #1473098
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warm
Als een rem aanloopt wordt het wiel warm. Niet aanraken maar je hand in de buurt houden. Kan goed heet worden.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2023 02:18 #1473100
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geur
Hallo Volvisti
En meestal ruim je de remblokken dan ook.
groetjes
Mathy
En meestal ruim je de remblokken dan ook.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam