Tankelement Volvo 740 1986 geen pomp in de tank

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2023 22:52 #1472593 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en
niet alle 740 uit 1986 hebben een in-tank pomp. De K-jetronic versies in ieder geval wel (met benzinepomp onder de bestuurdersstoel).

verder is bij mij bij het starten de waarde juist, kort na het starten te positief en idd na pakweg 15 minuten gaat de meter weer naar de juist waarde. Ik vermoed dat onderdruk in de benzinetank wrsl ook invloed heeft...maar kan dit nog niet verklaren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2023 08:57 #1472594 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vroege modellen
Dan werkt de weerstand van de vlotter andersom, zie Volvo data.
Daardoor doet het verschijnsel zich ook andersom voor.
Iets hogere beginstand het eerste kwartier na langere stilstand merkte ik in mijn 740 ook. Je moest wel goed opletten, want het verschil was klein.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2023 01:18 #1472596 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Modeljaar 1993
Hallo Volvisti

Volvo is bij de 940 met ingang van modeljaar 1993 overgegaan op de grotere tank (75 liter i.p.v. 60 liter). Toen is ook de weerstandwaarde en de richting waarin die gaat aangepast.

groetjes

Mathy (die de 60 liter tank in z'n modeljaar 1991 heeft vervangen door een 75 liter tank. Jawel, uit een auto van modeljaar 1996. :-( )

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2023 15:29 #1472589 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 96er vlotter gerepareerd
Mijn 740 diesel uit 91 heeft nooit kuren met de benzinemeter vertoond.
De 945 uit 98 ook niet. Alleen de 96er.
Het verschijnsel heeft inderdaad te maken met de contacten van de vlotter.
Hebben deze bij contact aan niet meteen de juiste weerstandswaarde behorende bij de vlotterstand, dan raakt de meter in de problemen.
Door de ingebouwde vertraging op de naald gebeurt de correctie uiterst langzaam.
De meter behoort zo te werken. De foute beginstand is een gevolg van een verkeerde weerstandswaarde van de vlotter.
Ik heb 2 extra meters standalone gecontroleerd met een 0-1K potmeter en allemaal vertonende ze hetzelfde gedrag.
Bij erg slecht contact 1K ohm kan het wel 20 minuten duren voordat bijvoorbeeld de stand vol weer wordt bereikt.
Bij bijvoorbeeld 300 ohm- leeg dan duurt het iets van 10 minuten. Uiteindelijk wordt wel de juiste stand bereikt.
Oorzaak kan zijn de geringe veerkracht van de contactveertjes of misschien ook de E10 benzine invloed op het materiaal.
Ga je rijden dan komt de vlotter namelijk flink in beweging en kan het contact zich mogelijkerwijs herstellen.
In de 940 is het tankelement er al twee keer uitgeweest eerste keer preventief benzinepomp vervangen en de tweede keer de vlotter.
Een veertje van de vlottercontacten was afgebroken. Per glijbaan(2) zit er een veertje op.

Op een extra instrumentenpaneel heb ik wat volt-metingen gedaan over de aansluiting van de sensor op de meter.
Geen verbinding tussen meter en sensor: 5V (lampje is aan!)
meter vertrekt vanaf plat (de aanslag) 2,5 V
lampje leeg aan 2 V
kwart 1,5 V
half 1 V 3/4 0,7 V
vol 0 V

In de 940 zal ik een draadje trekken van B2(instumentenpaneel) bruine draad naar mijn dashboardkastje waar standard een voltmeter ligt met verschillende aansluitingen ter controle.
Doet het verschijnsel zich weer eens voor dan kan ik aan de hand van het voltage op de B2 aansluiting wat meer concluderen.
oa wat is de oorzaak wanneer de meter plat blijft liggen en het lampje uit is, (veronderstelling printbaan naar meter).

De tempmeter en benzine meter lijken qua bouw op elkaar.
Verschil : De benzine meter dempt over het hele traject. De tempmeter dempt alleen tussen 80 en 120 graden(naald in het midden).
Bij de tempmeter blijft de naald dan constant, terwijl de weerstand(NTC) verspringt van 280 naar 92 Ohm en het voltage over de sensor afneemt van 1 V naar 0,4V.
In mijn auto's zit daarom een aanpassing om de meter al bij 103 graden weer in beweging te zetten naar boven.
Maar ja dat gebeurt niet meer omdat de efan dan ook al aangeslagen is dankzij een extra sensor.

Foto's van de open getrokken vlotterbuis, de glijbanen met de weerstanddraad en de boosdoener het blikje net de contactarmen(eentje afgebroken).

Als dat blikje vervangen/gerepareed zou kunnen worden hebben we er weer een mooi klusje bij.

Gelukt: een blikje gesoldeerd als nieuw contact op het oude veertje
Het was even zoeken naar het juiste materiaal. Met een oud voelermaatje met de dikte van 0,1 mm is het gelukt.
Solderen can het materiaal ging makkelijk. Het contact wel goed bijbuigen zodat de vlotter nog soepel langs de glijbaan gaat.
Op de vlotterbuis heb ik de positie van de conacten aangegeven corresponderend met de meterstand.

Tip voor het openmaken vande vlotterbuis zonder het plastic te breken.
Houdt de buis aan beide uiteinden vast en sla de buis op het scheidingsvlak op je knie.

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/vlotter2_1.JPG "> </a>

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/vlotter4.jpg "> </a>

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/Vlotter6.jpg "> </a>

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...otter7%20%282%29.jpg "> </a>

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2023 20:34 #1472619 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verd...
Hallo Volvisti

Gisteren op de terugreis vanaf de ALV heb ik de tank volgetankt. Vandaag, zo'n 90 km later, geeft de wijzer nog steeds aan dat de tank leeg is en uiteraard is het lampje dat aangeeft dat ik op reserve rijd ook de hele tijd aan. M.a.w. de vlotter hangt vast.

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2023 15:18 #1472630 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Helaas voor het onderzoek
Testdraadje bijgestoken op witgrijs in multistekker paneel en de meter werkt weer perfect.
Het was dus waarschijnlijk een slecht contact tussen multistekker en printfolie instrumentenpaneel.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-03-2023 10:03 #1472634 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat verklaart ook waarom
Dat verklaart ook waarom hetzelfde euvel bij mij magisch verdween door het vervangen van de complete tellerbak.

Als ik het goed begrijp, is de oorzaak dus een slecht contact. En of dit dan bij de vlotter zit, in de tellerbak, of ergens daar tussenin... gevolg is (mogelijk) hetzelfde?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2023 10:34 #1472635 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
Een slecht contact ergens in het gehele traject beïnvloed de weerstandswaarde en daarmee het waargenomen voltage door de meter.

De andere storing van een hangende vlotter wordt veroorzaakt door een afgebroken contactstrip, zoals te zien op een van de foto's hierboven.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC