Tankelement Volvo 740 1986 geen pomp in de tank
- W. Slijkerman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2023 13:00 #1111540
door W. Slijkerman
Tankelement Volvo 740 1986 geen pomp in de tank is gemaakt door W. Slijkerman
Goedemiddag
Mijn tankmeter op het dashboard doet het niet.
De spanning aan het stekkerblok = 7.8 Volt los van de bedrading naar het tankelement.
Verbind ik het stekkerblok dan is er geen spanning.
Ook aan de binnenzijde van het tankelement bij de 2 dunne draden geen spanning.
Wat is de functie van de ronde knop waar de 3 draden in de pek zijn gegoten( voorzijde deksel)
Totaal heb ik 3 draden 2 voor het element naar de weerstand (dunne draad blauw en geel )
De massa draad is wel in de isolatiekous maar voorzien van een oog (met boutje aan carrosserie )
Snap niet waar de spanning blijft
Wie heeft de oplossing en wat kan er defect zijn
Mijn tankmeter op het dashboard doet het niet.
De spanning aan het stekkerblok = 7.8 Volt los van de bedrading naar het tankelement.
Verbind ik het stekkerblok dan is er geen spanning.
Ook aan de binnenzijde van het tankelement bij de 2 dunne draden geen spanning.
Wat is de functie van de ronde knop waar de 3 draden in de pek zijn gegoten( voorzijde deksel)
Totaal heb ik 3 draden 2 voor het element naar de weerstand (dunne draad blauw en geel )
De massa draad is wel in de isolatiekous maar voorzien van een oog (met boutje aan carrosserie )
Snap niet waar de spanning blijft
Wie heeft de oplossing en wat kan er defect zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2023 14:37 #1472565
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic pomp in de tank
Er zit mogelijk toch een pomp in de tank. Dat is de dan aanvoerpomp voor de hoofdpomp onder de auto.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-02-2023 11:18 #1472567
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Bij mijn weten is er ATLIJD
Bij mijn weten is er ATLIJD een in-tank pomp, en is het die onder de auto hangt welke wel of niet aanwezig kan zijn....
+-86 is een overgangsjaar naar nieuwe niveau sensor.
Maar blauw/geel kan ik zo snel niet terugvinden op een bedradingsschema.
Kijk even naar de stekker waar de pomp-unit op aansluit voor de kleuren.
Ik gok dat de intank pomp unit als eens vervangen is.
De 3 draden zijn voor de pomp(roze/paar/violet), vlotter(grijs) en massa(bruin).
Eerder liepen er maar 2 draden de tank in, later werd hier de massa(bruin) voor de vlotter aan toegevoegd.
+-86 is een overgangsjaar naar nieuwe niveau sensor.
Maar blauw/geel kan ik zo snel niet terugvinden op een bedradingsschema.
Kijk even naar de stekker waar de pomp-unit op aansluit voor de kleuren.
Ik gok dat de intank pomp unit als eens vervangen is.
De 3 draden zijn voor de pomp(roze/paar/violet), vlotter(grijs) en massa(bruin).
Eerder liepen er maar 2 draden de tank in, later werd hier de massa(bruin) voor de vlotter aan toegevoegd.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2023 08:36 #1472569
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Weerstand meten
De vlotter heeft 2 draden, van en naar de meter voor het meten van de weerstand. De meter zet op de ene een plus en met het spanningsverschil op de min slaat de naald uit.
Op verschillende punten kun je beter de weerstand meten om een storing op te sporen.
Dat de meter toch af en toe raar doet,zal aan de meter liggen of aan het contact dat het schuifje maakt langs de glijbaan.
Heeft mijn 940 een tijdje stilgestaan dan ligt de meter eerst een tijdje plat en na een tijdje rijden gaat eerst lampje leeg branden, daarna klimt de naald langzaam omhoog totdat de meter weer normaal functioneert. Na contact aan en uit is dat soms sneller.
Op verschillende punten kun je beter de weerstand meten om een storing op te sporen.
Dat de meter toch af en toe raar doet,zal aan de meter liggen of aan het contact dat het schuifje maakt langs de glijbaan.
Heeft mijn 940 een tijdje stilgestaan dan ligt de meter eerst een tijdje plat en na een tijdje rijden gaat eerst lampje leeg branden, daarna klimt de naald langzaam omhoog totdat de meter weer normaal functioneert. Na contact aan en uit is dat soms sneller.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2023 13:38 #1472572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Demping
<blockquote>
</blockquote>
De meter is gedempt in die zin dat de naald maar heel langzaam op veranderingen reageert. Anders zou de naald heen en weer zwiepen door klotsen van de benzine in de tank. Rijdend op LPG wijst de meter bij mij de LPG voorraad aan. Bij contact aan wijst de naald altijd de benzinestand aan, na starten pas de LPG voorraad. Schakel ik direct na starten terug naar benzine, dan springt de naald ongedempt snel over naar de andere stand, maar als ik een poosje wacht, dan beweegt de naald gedempt, heel langzaam naar de andere stand.
Het lijkt er daarom op dat de demping pas een paar seconden (?) na starten actief wordt. Waarschijnlijk omdat de spanningsval bij draaien van de startmotor de naald terug laat vallen en het anders lang zou duren voordat de naald na aanslaan wel weer de juiste stand aanwijst. Het past in ieder geval in jouw verhaal.
</blockquote>
De meter is gedempt in die zin dat de naald maar heel langzaam op veranderingen reageert. Anders zou de naald heen en weer zwiepen door klotsen van de benzine in de tank. Rijdend op LPG wijst de meter bij mij de LPG voorraad aan. Bij contact aan wijst de naald altijd de benzinestand aan, na starten pas de LPG voorraad. Schakel ik direct na starten terug naar benzine, dan springt de naald ongedempt snel over naar de andere stand, maar als ik een poosje wacht, dan beweegt de naald gedempt, heel langzaam naar de andere stand.
Het lijkt er daarom op dat de demping pas een paar seconden (?) na starten actief wordt. Waarschijnlijk omdat de spanningsval bij draaien van de startmotor de naald terug laat vallen en het anders lang zou duren voordat de naald na aanslaan wel weer de juiste stand aanwijst. Het past in ieder geval in jouw verhaal.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2023 14:50 #1472574
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nou nee
Het klimmen van de meter kan een kwartiertje duren.
Terwijl bij aanzetten contact de meter meteen de juiste stand behoort weer te geven.
Na voltanken staat de meter wel meteen op vol.
Bij doorverbinden van de sensor ook.
Na uitzetten contact en weer aan ook meteen dezelfde stand.
Mijn verdenking ligt op de contacten van de tanksensor.
Zolang het zo werkt laat ik het zo. Dat bespaart me een klote klus.
Terwijl bij aanzetten contact de meter meteen de juiste stand behoort weer te geven.
Na voltanken staat de meter wel meteen op vol.
Bij doorverbinden van de sensor ook.
Na uitzetten contact en weer aan ook meteen dezelfde stand.
Mijn verdenking ligt op de contacten van de tanksensor.
Zolang het zo werkt laat ik het zo. Dat bespaart me een klote klus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2023 15:29 #1472575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klus
Ik heb laatst de pomp in de tank moeten vervangen en dat viel eigenlijk best wel mee. Je komt er vrij gemakkelijk bij en het uithalen en terugplaatsen van het pomp/vlottersamenstel is niet veel meer dan een handigheidje.
Ik bedenk mij ineens wel dat de naald vaak iets lager staat als de boel nog koud is en pas na verloop van tijd iets oploopt. Maar niet meer dan 1/8ste of 1/10de van de schaalverdeling. Lijkt op hetzelfde effect, maar dan minder heftig.
Ik bedenk mij ineens wel dat de naald vaak iets lager staat als de boel nog koud is en pas na verloop van tijd iets oploopt. Maar niet meer dan 1/8ste of 1/10de van de schaalverdeling. Lijkt op hetzelfde effect, maar dan minder heftig.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-02-2023 09:45 #1472576
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hier dezelfde kwalen als
Hier dezelfde kwalen als Adrian gehad.
Soms sprong die bij contact aan gelijk naar het goede niveau.
Soms begon die op helemaal leeg, en dan duurde het +-5 a 10 minuten voordat die langzaam omhoog kroop naar de juiste stand.
Maar wel altijd naar de juiste positie, dus had er eigenlijk ook vrede mee.
Maar de rest van mijn tellerbak was ook in slechte staat, dus een "nieuw" tellerbak gemonteerd en alleen de km-teller overgezet. En het euvel van de benzinemeter is hiermee ook verholpen. Geen idee van de exacte werking van de teller, maar het euvel lijkt hierin te zitten, en niet in de vlotter.
Soms sprong die bij contact aan gelijk naar het goede niveau.
Soms begon die op helemaal leeg, en dan duurde het +-5 a 10 minuten voordat die langzaam omhoog kroop naar de juiste stand.
Maar wel altijd naar de juiste positie, dus had er eigenlijk ook vrede mee.
Maar de rest van mijn tellerbak was ook in slechte staat, dus een "nieuw" tellerbak gemonteerd en alleen de km-teller overgezet. En het euvel van de benzinemeter is hiermee ook verholpen. Geen idee van de exacte werking van de teller, maar het euvel lijkt hierin te zitten, en niet in de vlotter.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-02-2023 15:17 #1472578
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic @Adrian
Hallo Adrian, uit interesse en nieuwsgierigheid. Qua leeftijd kan ik me dat bij een 740 wel indenken;
"Het klimmen van de meter kan een kwartiertje duren. Terwijl bij aanzetten contact de meter meteen de juiste stand behoort weer te geven."
Je hebt, meen ik, twee 940's van verschillende bouwjaren. Bij welke van de twee doet zich dit verschijnsel voor?
Adriaan
"Het klimmen van de meter kan een kwartiertje duren. Terwijl bij aanzetten contact de meter meteen de juiste stand behoort weer te geven."
Je hebt, meen ik, twee 940's van verschillende bouwjaren. Bij welke van de twee doet zich dit verschijnsel voor?
Adriaan
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2023 16:32 #1472577
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Sleepkontanten
Bij de bepaalde modellen heb je sleepkontakten (verende blikjes) die langs de weerstandsdraad glijden. Die blikjes slijten na verloop van tijd door. Dan werkt het dus ook niet meer.
Moderators: Jerry Stam