Avonturen met de 1986 745 RF-99-VF - 1988 744 ST-13-GF - 1989 744 XD-10-XH
- Jasper de Kat Angelino
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2023 22:18 - 23-03-2025 22:14 #1111517
door Jasper de Kat Angelino
Avonturen met de 1986 745 RF-99-VF - 1988 744 ST-13-GF - 1989 744 XD-10-XH is gemaakt door Jasper de Kat Angelino
Regelmatig struin ik het internet af om te kijken wat er zoal aan project 740s aangeboden wordt, maar deze keer vond de auto mij. Of beter gezegd, de eigenaar die de trouwe vierwieler bijna 24 jaar in bezit gehad heeft. Helaas sloeg kort geleden het noodlot toe, kortsluiting in de hoofdkabels vanaf de accu met een klein brandje tot gevolg. Inmiddels heeft het oudere echtpaar een ander stukje blik gekocht, dus de gestrande Volvo mocht met pijn in het hart "weg". In het kort, de auto is aan mij gegund en ik ga een poging wagen om hem weer op de weg te krijgen. (Enige roest is de wagen trouwens niet vreemd, er is zeker werk aan de winkel)
Eerst even (met het juiste vervoer natuurlijk, zie mijn <a href=" volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/e...per-en-zijn-88er-740 ">voorstel topic;) langsgeweest om de schade te bekijken:
En afgelopen middag met de oprijwagen van het werk een tweede bezoek gebracht en de auto meegenomen:
Binnenkort volgen nog meer foto's van de 740, maar voor nu heb ik hem vanaf de oprijwagen gelijk de werkplaats in de brug op laten rollen, kijken hoe groot (of klein?) de schade is:
Waarschijnlijk is het de pluskabel richting de startmotor geweest die sluiting op het subframe gemaakt heeft. Schade valt gelukkig mee en het brandje was ook snel geblust volgens de oude eigenaar.
Wat is in elk geval nodig:
- aanvoerslang tussen reservoir en stuurpomp (evt zelf te maken, mocht iemand iets weten heel graag)
- hogedrukleiding richting stuurhuis (gevonden)
- oliedruksensor (heb ik nog liggen) en bedrading repareren
- bescherm/onderplaat (gevonden)
- hoofdkabels electra (gezocht) en juiste klemmen om ze vast te zetten (gevonden)
- onderste radiateurslang (gevonden) (is gescheurd, niet verbrand)
En de auto zelf is een 740 GL.A B230F automaat uit maart 1989 in een mooie antracietgrijze metallickleur. Het is nog een Blackline ook, dus met 15 inch Draco's en electrische ramen, wat een weelde
Hoop jullie op de hoogte te houden van de voortgang!
Jasper, lid 1723
Eerst even (met het juiste vervoer natuurlijk, zie mijn <a href=" volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/e...per-en-zijn-88er-740 ">voorstel topic;) langsgeweest om de schade te bekijken:
En afgelopen middag met de oprijwagen van het werk een tweede bezoek gebracht en de auto meegenomen:
Binnenkort volgen nog meer foto's van de 740, maar voor nu heb ik hem vanaf de oprijwagen gelijk de werkplaats in de brug op laten rollen, kijken hoe groot (of klein?) de schade is:
Waarschijnlijk is het de pluskabel richting de startmotor geweest die sluiting op het subframe gemaakt heeft. Schade valt gelukkig mee en het brandje was ook snel geblust volgens de oude eigenaar.
Wat is in elk geval nodig:
- aanvoerslang tussen reservoir en stuurpomp (evt zelf te maken, mocht iemand iets weten heel graag)
- hogedrukleiding richting stuurhuis (gevonden)
- oliedruksensor (heb ik nog liggen) en bedrading repareren
- bescherm/onderplaat (gevonden)
- hoofdkabels electra (gezocht) en juiste klemmen om ze vast te zetten (gevonden)
- onderste radiateurslang (gevonden) (is gescheurd, niet verbrand)
En de auto zelf is een 740 GL.A B230F automaat uit maart 1989 in een mooie antracietgrijze metallickleur. Het is nog een Blackline ook, dus met 15 inch Draco's en electrische ramen, wat een weelde
Hoop jullie op de hoogte te houden van de voortgang!
Jasper, lid 1723
Laatst bewerkt 23-03-2025 22:14 door Jasper de Kat Angelino. Reden: Foto's weer zichtbaar gemaakt :)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2023 17:04 #1472440
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Gaaf, leuk project. Ik ben
Gaaf, leuk project. Ik ben benieuwd
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-01-2023 17:17 #1472441
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic water of poederblusser of.......?
Ziet er een beetje naar uit door de groene uitslag op de leiding, dat er met poeder is geblust? Dan moet je alle draden even goed langslopen, die houden helemáál niet van poeder. Ze houder er zelfs niet van om ernaar te kijken. Succes!!
- Jasper de Kat Angelino
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2023 18:24 #1472442
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Tuinslang
Is gelukkig met water geblust, was het poeder geweest dan had ik het project waarschijnlijk niet opgepakt omdat het moeilijk en tijdrovend is om schoon te krijgen, om op termijn allerlei storingen te voorkomen.
Ondertussen zijn de meeste onderdelen al onderweg, vanavond nog e.e.a. schoonmaken en alvast de oliedruksensor erin zetten.
Ondertussen zijn de meeste onderdelen al onderweg, vanavond nog e.e.a. schoonmaken en alvast de oliedruksensor erin zetten.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-01-2023 18:30 #1472443
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic toppie!
veel succes en plezier.
reinier
reinier
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-01-2023 12:12 #1472444
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zeker de moeite waard
Had eveneens een 89’er B230F sedan Black Line met automaat en schuifdak. Bij regelmatig, simpel onderhoud erg fijne, betrouwbare Volvo. Zeker de moeite van het opknappen waard!
Succes met jouw project!
Adriaan
Succes met jouw project!
Adriaan
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-01-2023 14:22 #1472445
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Mooie bak! En gelukkig lijkt
Mooie bak! En gelukkig lijkt de schade mee te vallen. Ik wist dat ik er eerder iets over gelezen had, het was even zoeken, en jij hebt er niks aan (wellicht andere bezitters wel, vandaar dat ik het hier toch neerzet)
Maar Volvo heeft (in ieder geval in de USA) voor dit exacte probleem een "service bulletin" de deur uit gedaan. Volgens mij zelfs een officiële terugroepactie.
Zie onderstaande afbeelding voor de officiele volvo-preventieve-fix.
Maar Volvo heeft (in ieder geval in de USA) voor dit exacte probleem een "service bulletin" de deur uit gedaan. Volgens mij zelfs een officiële terugroepactie.
Zie onderstaande afbeelding voor de officiele volvo-preventieve-fix.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-02-2023 12:19 #1472461
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De terugroepactie was
De terugroepactie was overigens in 1996, en was voor de 7-serie's van '88 en '89.
Dus ook de 740.
Dus ook de 740.
- Jasper de Kat Angelino
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2023 21:40 - 23-03-2025 22:17 #1472479
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Progressie
@noppen20 dank voor de extra informatie, en inderdaad ook voor anderen nuttig om eens extra naar te kijken
Afgelopen week heb ik aardig tijd gehad om 's avonds aan de 740 te werken, om hem in ieder geval weer rijdbaar te krijgen. De rest van het (las)werk is van iets latere zorg. Voor nu heb ik aanvullend op het 1e bericht ook meevervangen:
- beide motorsteunen, de oude waren helemaal ingezakt, zo erg dat de motor met z'n carter op de stabilisatorstang lag. Kan best wel eens de oorzaak zijn geweest dat e.e.a. kwa kabels langs elkaar is gaan schuren
- luchtinlaatslang tussen luchtmassameter en gasklep, oude was gescheurd
- bovenste distributiedeksel
Voor:
Na:
De hoofdkabels v/d accu en de aanvoerslang voor de stuurpomp heb ik bij auto Rima in Druten van een sloop 740 gehaald, de rest v/d onderdelen is nieuw. Alle moeite is niet voor niets geweest, het elektrische systeem heeft alles overleeft en vanmiddag liep de motor weer als een tevreden torretje. Het ziet er dus best naar uit dat de
-10-XH nog niet naar de eeuwige jachtvelden is afgeschreven!
Afgelopen week heb ik aardig tijd gehad om 's avonds aan de 740 te werken, om hem in ieder geval weer rijdbaar te krijgen. De rest van het (las)werk is van iets latere zorg. Voor nu heb ik aanvullend op het 1e bericht ook meevervangen:
- beide motorsteunen, de oude waren helemaal ingezakt, zo erg dat de motor met z'n carter op de stabilisatorstang lag. Kan best wel eens de oorzaak zijn geweest dat e.e.a. kwa kabels langs elkaar is gaan schuren
- luchtinlaatslang tussen luchtmassameter en gasklep, oude was gescheurd
- bovenste distributiedeksel
Voor:
Na:
De hoofdkabels v/d accu en de aanvoerslang voor de stuurpomp heb ik bij auto Rima in Druten van een sloop 740 gehaald, de rest v/d onderdelen is nieuw. Alle moeite is niet voor niets geweest, het elektrische systeem heeft alles overleeft en vanmiddag liep de motor weer als een tevreden torretje. Het ziet er dus best naar uit dat de

Laatst bewerkt 23-03-2025 22:17 door Jasper de Kat Angelino.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2023 22:02 #1472496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekker gewerkt!
Zo lekker bezig geweest, en wat een fijne sleutelplaats!
Nog veel succes en plezier gewenst met het vervolg.
Nog veel succes en plezier gewenst met het vervolg.
Moderators: Jerry Stam