Volvo met laadprobleem

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2022 05:11 #1471805 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Mooie uitleg
van de hele dynamo (en nog veel meer autotechniek) op deze site:

www.mvwautotechniek.nl/dynamo/

Gr Marcel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2022 18:38 #1471810 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ja
fflunche, zo bedoelde ik het

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2022 21:59 #1471814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost!
Dank voor alle reacties! Het probleem bleek niet te zitten in de dynamo, maar in de tellerklok. Een kapot soldeerpunt opnieuw gesoldeerd en vervolgens branden alle lampjes weer bij contact en werkt de dynamo. Zie foto. Nieuwe dynamo kan helaas niet meer terug, dus laat ik nu zitten. De oude was 65A en de nieuwe 100A. Werkt prima, maar wordt wel behoorlijk warm: kan mijn hand er niet voor meerdere seconden op houden. Klopt dit wel?




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2022 19:27 #1471818 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic mooi
dat het gelukt is! Hoort trouwens niet normaal een 80 A versie in een 940 te zitten? (de 744 van mij komt dichter in de buurt van 65 A te zitten (70 A)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-10-2022 23:22 #1471820 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 100A laadt beter
Want het laden van een autodynamo gaat bepaald niet efficiënt (vandaar ook de warmte?) Eigenlijk wordt er behoorlijk lang met weinig spanningsverschil net zo lang doorgeladen totdat de accu vol is. Die 100 Ampère wordt in de praktijk maar een paar seconden geleverd als de accu helemaal leeg is. Voor goed laden zou er een veel kleinere dynamo in kunnen met een drie-traps regelaar of nog beter een nog meer traps regelaar. Er zal vast een goede rede zijn dat dat bij ons soort auto's niet zo is, maar misschien is die rede alleen maar: geld?

Een betere dynamo regelaar is duurder en niet nodig en benzine is bijna gratis ;-0. Niemand merkt het als je efficiënter zou laden, en iedereen merkt wel de hogere aanschafkosten van een betere dynamo-regeling.

Over benzine kosten, net op de terugweg uit Frankrijk 1 op 12 gereden voor het eerst met de 940 LPT, bij max 101 km/uur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-10-2022 12:43 #1471823 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De 65A (geloof dat 55A ook
De 65A (geloof dat 55A ook geleverd is) zijn wat krap bemeten, en als ik er 1 zou moeten vervangen zou ik ook minimaal voor 80A gaan.

Als je alle stroomverbruikers bij elkaar optelt, zul je zien dat je aardig snel richting die 65A gaat. (Alle verlichting + e-fan + blower + interieurverlichting + benzinepomp + lpg-pomp + radio etc...)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD