Volvo met laadprobleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2022 22:31 #1111418
door V700 register
Volvo met laadprobleem is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Mijn Volvo 940 uit 1994 met B230FB heeft een probleem: de accu laadt niet op en het voltage stationair is rond de 12 volt. Mijn conclusie: dynamo kapot. Dynamo vervangen door sloopexemplaar, nog steeds hetzelfde probleem. Daarna een volledig nieuwe dynamo geplaatst: probleem nog steeds hetzelfde. Wat ook opvalt is dat tijdens contact, er geen lampjes branden die zouden horen te branden, zoals handrem, acculampje, etc. etc.
Starten gaat overigens prima. En het frappante: toen ik stationeer het toerental liet oplopen tot ca. 4000 toeren, sloeg de dynamo in en werkte de lampjes weer. Even daarna was alles weer terug bij af…
Wie weet raad?
Mijn Volvo 940 uit 1994 met B230FB heeft een probleem: de accu laadt niet op en het voltage stationair is rond de 12 volt. Mijn conclusie: dynamo kapot. Dynamo vervangen door sloopexemplaar, nog steeds hetzelfde probleem. Daarna een volledig nieuwe dynamo geplaatst: probleem nog steeds hetzelfde. Wat ook opvalt is dat tijdens contact, er geen lampjes branden die zouden horen te branden, zoals handrem, acculampje, etc. etc.
Starten gaat overigens prima. En het frappante: toen ik stationeer het toerental liet oplopen tot ca. 4000 toeren, sloeg de dynamo in en werkte de lampjes weer. Even daarna was alles weer terug bij af…
Wie weet raad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 09:32 #1471794
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadstroomlampje
Een wisselstroomdynamo werkt op basis van electromagnetisme en heeft geen permanente magneten zoals bijvoorbeeld een fietsdynamo. Om op te starten moet zo'n wisselstroomdynamo een keer stroom van buiten krijgen zodat dat electromagnetische proces op kan starten. Als het éénmaal loopt, dan wekt de dynamo zelf stroom op en houdt die daarmee zichzelf in stand. Die eerste stroom loopt via het lampje in je dashboard.
Simpel gezegd duwt de accu via dat lampje een stroompje de dynamo in. Je ziet dan ook het lampje branden. Als de dynamo zelf stroom begint op te wekken, dan kan er via het lampje geen stroom meer lopen. Er staat nu immers aan beide kanten van dat lampje 12V. De oorzaak van het niet laden zit dus niet in de dynamo, maar in het lampje in het dashboard.
Dat de dynamo boven 4000 tpm ineens wel begint te laden komt door restmagnetisme in de dynamo zelf. Dat is dan net genoeg om de dynamo wel "aan te laten slaan".
Simpel gezegd duwt de accu via dat lampje een stroompje de dynamo in. Je ziet dan ook het lampje branden. Als de dynamo zelf stroom begint op te wekken, dan kan er via het lampje geen stroom meer lopen. Er staat nu immers aan beide kanten van dat lampje 12V. De oorzaak van het niet laden zit dus niet in de dynamo, maar in het lampje in het dashboard.
Dat de dynamo boven 4000 tpm ineens wel begint te laden komt door restmagnetisme in de dynamo zelf. Dat is dan net genoeg om de dynamo wel "aan te laten slaan".
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 15:52 #1471798
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfbekrachtiging
Hallo Volvisti
Het fenomeen heet zelfbekrachtiging. Bij 4000 toeren is dat niet meer nodig, omdat de dynamo dan ook zonder zelfbekrachtiging genoeg stroom opwekt.
groetjes
Mathy
Het fenomeen heet zelfbekrachtiging. Bij 4000 toeren is dat niet meer nodig, omdat de dynamo dan ook zonder zelfbekrachtiging genoeg stroom opwekt.
groetjes
Mathy
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 18:08 #1471799
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic accu kapot
nieuwe accu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 18:19 #1471800
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het fenomeen heet
<blockquote>
</blockquote>
Het is precies andersom, als de dynamo zichzelf zou bekrachtigen, dan heb je geen startstroom via het acculampje nodig. Pas bij 4000 tpm of nadat het acculampje is uitgegaan kun je pas spreken van zelfbekrachtiging.
</blockquote>
Het is precies andersom, als de dynamo zichzelf zou bekrachtigen, dan heb je geen startstroom via het acculampje nodig. Pas bij 4000 tpm of nadat het acculampje is uitgegaan kun je pas spreken van zelfbekrachtiging.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 21:06 #1471801
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic is het niet zo
dat als het dynamo lampje op het dashboard niet werkt dat er ook niet meer wordt bijgeladen? of is dat een klok-klepel verhaal bij onze auto's?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 21:33 #1471795
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Mooie verklaring
Helemaal mee eens, het magnetisch draaiveld moet verschoven worden door een klein spannings verschil.
Het lampje heeft voldoende weerstand om de draaiveld te verschuiven
Maar als bij het op contact zetten alle dashboard lampjes niet branden is er dan niet wat meer aan de hand?
Het lampje heeft voldoende weerstand om de draaiveld te verschuiven
Maar als bij het op contact zetten alle dashboard lampjes niet branden is er dan niet wat meer aan de hand?
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 23:43 #1471802
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Geen (brandend) lampje, geen laadstroom
Klopt helemaal.
Je kan ook met, bijvoorbeeld, een lange schroevedraaier op een punt van de dynamo
contact maken aan de massa als de motor al loopt, dacht ik.
Dat trucje had ik van de ANWB geleerd toen ik een laadprobleem had.
Maar dat is al zolang geleden dat ik nu niet meer precies weet hoe dat ging.
Je kan ook met, bijvoorbeeld, een lange schroevedraaier op een punt van de dynamo
contact maken aan de massa als de motor al loopt, dacht ik.
Dat trucje had ik van de ANWB geleerd toen ik een laadprobleem had.
Maar dat is al zolang geleden dat ik nu niet meer precies weet hoe dat ging.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2022 23:56 #1471803
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Gelukkig
laadt in mijn auto de accu wel bij als het lampje niet in werking is.
Of wordt hierboven bedoeld dat als het lampje defect is de accu niet bijlaad ?
Dat lijkt me dan best een nadeel van het ontwerp.
Of wordt hierboven bedoeld dat als het lampje defect is de accu niet bijlaad ?
Dat lijkt me dan best een nadeel van het ontwerp.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2022 02:40 #1471804
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Voorbekrachtiging
Hallo Rob
Ik heb me vergist. Het fenomeen heet niet zelfbekrachtiging, maar voorbekrachtiging.
Steinbuch zegt hierover:
"Om de ijzerverliezen van de generator te beperken, wordt voor de constructie van het hoofdveld een ijzersoort gekozen met een klein remanent magnetisch veld. Draait de rotor, dan zal door dit zwakke veld in de statorspoelen een geringe spanning worden geïnduceerd. Deze spanning is bij de lage rotatiefrequenties te laag om de in serie geschakelde plus- en mindiodedrempels te overschrijden (zie paragraaf 3.2.2). De generator komt dan niet vanzelf op spanning.
Om nu het op spanning komen van de generator te verbeteren wordt gebruik gemaakt van een voorbekrachtigingscircuit. Het voorbekrachtigingscircuit is tevens de schakeling voor de controle op de werking van de generator."
groetjes
Mathy
Ik heb me vergist. Het fenomeen heet niet zelfbekrachtiging, maar voorbekrachtiging.
Steinbuch zegt hierover:
"Om de ijzerverliezen van de generator te beperken, wordt voor de constructie van het hoofdveld een ijzersoort gekozen met een klein remanent magnetisch veld. Draait de rotor, dan zal door dit zwakke veld in de statorspoelen een geringe spanning worden geïnduceerd. Deze spanning is bij de lage rotatiefrequenties te laag om de in serie geschakelde plus- en mindiodedrempels te overschrijden (zie paragraaf 3.2.2). De generator komt dan niet vanzelf op spanning.
Om nu het op spanning komen van de generator te verbeteren wordt gebruik gemaakt van een voorbekrachtigingscircuit. Het voorbekrachtigingscircuit is tevens de schakeling voor de controle op de werking van de generator."
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam