Wasted Spark
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2022 11:06 #1471388
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storingsgevoelig
Ik heb in de afgelopen bijna 14 jaar 740 rijden, eenmaal pech gehad.
Dat was 's ochtend thuis (ideaal) en bleek de Hall sensor.
Deze heb ik toen zelf vervangen.
Toen kwam ook het idee om een tweede 180 graden verder te plaatsten,
als back-up.
Klinkt leuk, of dat ook dan echt werkt?
Aangezien Volvo de verdeler op een gigantische rotplek heeft
gezet, is zelfs een extra verdeler meezeulen geen top optie.
Een stekker omdrukken gaat dan sneller dan het vervangen op
die rot locatie.
Nog mooier was geweest dat je een 240 verdeler had kunnen plaatsten.
Maar op de 740 as mist het 'tandwiel'.
Het weghalen van een slijtage onderdelen is natuurlijk een pre.
Die vonkoverslagen in de verdeler zijn ook niet optimaal.
Een grotere klap aan de bougie geeft natuurlijk een snellere en betere verbranding.
Mooi meegenomen.
Voordelen/nadelen ........
Dat was 's ochtend thuis (ideaal) en bleek de Hall sensor.
Deze heb ik toen zelf vervangen.
Toen kwam ook het idee om een tweede 180 graden verder te plaatsten,
als back-up.
Klinkt leuk, of dat ook dan echt werkt?
Aangezien Volvo de verdeler op een gigantische rotplek heeft
gezet, is zelfs een extra verdeler meezeulen geen top optie.
Een stekker omdrukken gaat dan sneller dan het vervangen op
die rot locatie.
Nog mooier was geweest dat je een 240 verdeler had kunnen plaatsten.
Maar op de 740 as mist het 'tandwiel'.
Het weghalen van een slijtage onderdelen is natuurlijk een pre.
Die vonkoverslagen in de verdeler zijn ook niet optimaal.
Een grotere klap aan de bougie geeft natuurlijk een snellere en betere verbranding.
Mooi meegenomen.
Voordelen/nadelen ........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2022 20:19 #1471391
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speeduino
Nog even gekeken naar een COP (coil over plug)
systeem. Maar eigenlijk is dat bij de meesten gewoon
een wasted spark systeem met elke kaars een bobine.
Je verliest geloof ik dan wel het gehele voordeel
van de wet van Faraday,maar dat gast mij nu nog boven
de pet.
Wel ben je je bougiekabels kwijt.
Als ik elke kaars apart wil laten fikken moet
ik over op een ander systeem.
Zelf een ontsteking maken?
Met Speeduino (open source) zou dat kunnen.
Maar dat is ook weer zo wat met mijn basis
elektrokennis.
Eerst nog maar eens flink wat surfen op de
golven van het web.
systeem. Maar eigenlijk is dat bij de meesten gewoon
een wasted spark systeem met elke kaars een bobine.
Je verliest geloof ik dan wel het gehele voordeel
van de wet van Faraday,maar dat gast mij nu nog boven
de pet.
Wel ben je je bougiekabels kwijt.
Als ik elke kaars apart wil laten fikken moet
ik over op een ander systeem.
Zelf een ontsteking maken?
Met Speeduino (open source) zou dat kunnen.
Maar dat is ook weer zo wat met mijn basis
elektrokennis.
Eerst nog maar eens flink wat surfen op de
golven van het web.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
15-08-2022 12:31 #1471400
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik hoor en lees altijd
Ik hoor en lees altijd opmerkingen over hoger voltage, betere ontbranding.
Dat klink klinkt leuk, maar als het zo simpel zou zijn, lijkt mij dat elke fabrikant wel een paar extra wikkelingen op de bobine had gezet voor een hoger voltage.
Bij mijn weten (en als ik het fout heb hoor ik dat graag) loopt het voltage van de bobine in een héél kort tijdsbestek op tot het punt bereikt wordt waarop de onder de op dat moment geldende omstandigheden een vonk overslaat. Dat je bobine een hoger voltage kan halen, wil niet zeggen dat die dat ook doet.
Met een hoger voltage is een grotere elektrode afstand te overbruggen, maar of dat zin heeft en of je er ook werkelijk gebruik van maakt is een ander verhaal.
Daarbij vonken de bougies 2x keer zo veel, en zullen dus ook sneller slijten.
En dan is de polariteit van 2 van de bougies ook nog eens omgedraaid, waardoor deze andersom gaan slijten. Ben je fan van de iridium-bougies, dan zul je dus iridium bougies moeten aanschaffen met op beide elektroden iridium, zeker niet goedkoop.
Je ruilt een behoorlijk degelijk en bewezen verdeler in voor een stuk elektronica met vele componenten en verbindingen waarbij de kwaliteit ook mede afhankelijk is van je eigen soldeervaardigheden.
Het zal een persoonlijke afweging zijn waar je voorkeur naar uit gaat.
Wasted spark is zeker geen slecht systeem, maar als iets goed functioneert zal ik het niet zo snel vervangen.
Dat klink klinkt leuk, maar als het zo simpel zou zijn, lijkt mij dat elke fabrikant wel een paar extra wikkelingen op de bobine had gezet voor een hoger voltage.
Bij mijn weten (en als ik het fout heb hoor ik dat graag) loopt het voltage van de bobine in een héél kort tijdsbestek op tot het punt bereikt wordt waarop de onder de op dat moment geldende omstandigheden een vonk overslaat. Dat je bobine een hoger voltage kan halen, wil niet zeggen dat die dat ook doet.
Met een hoger voltage is een grotere elektrode afstand te overbruggen, maar of dat zin heeft en of je er ook werkelijk gebruik van maakt is een ander verhaal.
Daarbij vonken de bougies 2x keer zo veel, en zullen dus ook sneller slijten.
En dan is de polariteit van 2 van de bougies ook nog eens omgedraaid, waardoor deze andersom gaan slijten. Ben je fan van de iridium-bougies, dan zul je dus iridium bougies moeten aanschaffen met op beide elektroden iridium, zeker niet goedkoop.
Je ruilt een behoorlijk degelijk en bewezen verdeler in voor een stuk elektronica met vele componenten en verbindingen waarbij de kwaliteit ook mede afhankelijk is van je eigen soldeervaardigheden.
Het zal een persoonlijke afweging zijn waar je voorkeur naar uit gaat.
Wasted spark is zeker geen slecht systeem, maar als iets goed functioneert zal ik het niet zo snel vervangen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
15-08-2022 15:22 #1471404
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verdeeld
Hallo noppen20
De onbelaste bougie (de wasted spark dus) wordt amper belast. Moderne auto's hebben bijna allemaal een ontstekingssysteem zonder verdeler. Een deel daarvan heeft een eigen bobine per cilinder en een deel daarvan heeft die zelfs rechtstreeks op de bougie zitten. Da's natuurlijk niet voor niks. Zelfs de 2CV had trouwens al "wasted spark", dat noemden ze overigens toen nog niet zo.
De kwaliteit van de verdelers die Volvo, maar ook imitatoren leveren, is de laatste jaren hard achteruit gegaan. Dus echt betrouwbaar is ook de verdeler niet.
groetjes
Mathy
De onbelaste bougie (de wasted spark dus) wordt amper belast. Moderne auto's hebben bijna allemaal een ontstekingssysteem zonder verdeler. Een deel daarvan heeft een eigen bobine per cilinder en een deel daarvan heeft die zelfs rechtstreeks op de bougie zitten. Da's natuurlijk niet voor niks. Zelfs de 2CV had trouwens al "wasted spark", dat noemden ze overigens toen nog niet zo.
De kwaliteit van de verdelers die Volvo, maar ook imitatoren leveren, is de laatste jaren hard achteruit gegaan. Dus echt betrouwbaar is ook de verdeler niet.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2022 19:29 #1471405
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Faraday
Het heeft allemaal te maken met de flux capacitor 
Wat ik denk is dat je bij een wasted spark je volledig gebruik kan maken van de wet
van Farady. Dat maakt het rendement van de bobine hoger.
Immers vormen de twee bougies en de spoel een gesloten geheel.
Daarbij heb je twee bobines in het systeem.
Je kunt de bougiekabels kort en gelijk houden en nieuwere kopen.
Laatst een set 740 kabels gekocht. Die waren al zo NVOS, new very old stock, dat ze meteen de vuilnisbelt op konden.
Daarbij wil ik beide systemen werkbaar houden.
Bij storing kan ik de boel zo over pluggen.
Maar ik moet dan ook twee BDP (Hall) sensoren hebben anders wordt het systeem
er ook niet betrouwbaarder op.
Ik ga eerst maar eens voor die tweede Hall, kijken of dat lukt.
Vervolgens een wasted spark er naast.
Bij COP zit je met de dwell, of die moet zo te vinden zijn.
Dan kan ik ook nog evt een COP wasted spark maken.
Vervallen de bougiekabels geheel.
Echter heb je dan geen 100% Faraday gevalletje.
Helemaal COP wordt mij te ingewikkeld.
Of ik moet ergens een plug and play kunnen vinden.
Wat ik denk is dat je bij een wasted spark je volledig gebruik kan maken van de wet
van Farady. Dat maakt het rendement van de bobine hoger.
Immers vormen de twee bougies en de spoel een gesloten geheel.
Daarbij heb je twee bobines in het systeem.
Je kunt de bougiekabels kort en gelijk houden en nieuwere kopen.
Laatst een set 740 kabels gekocht. Die waren al zo NVOS, new very old stock, dat ze meteen de vuilnisbelt op konden.
Daarbij wil ik beide systemen werkbaar houden.
Bij storing kan ik de boel zo over pluggen.
Maar ik moet dan ook twee BDP (Hall) sensoren hebben anders wordt het systeem
er ook niet betrouwbaarder op.
Ik ga eerst maar eens voor die tweede Hall, kijken of dat lukt.
Vervolgens een wasted spark er naast.
Bij COP zit je met de dwell, of die moet zo te vinden zijn.
Dan kan ik ook nog evt een COP wasted spark maken.
Vervallen de bougiekabels geheel.
Echter heb je dan geen 100% Faraday gevalletje.
Helemaal COP wordt mij te ingewikkeld.
Of ik moet ergens een plug and play kunnen vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





