Wasted Spark

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2022 22:24 #1111344 door V700 register
Wasted Spark is gemaakt door V700 register
Tja, is al weer een tijdje geleden.
Maar hij blijft maar rollen.
It's in the name ;-)

Maar er zal ergens eens, nou ja liever niet,
iets gebeuren.
Nu zat ik er al eerder over na te denken
een '240' ontsteking extra te plaatsen.
Of een extra Hallsensor te monteren.
Mocht er eens iets haperen, kun je snel
schakelen.

Maar er is ook nog het waste spark systeem.
Wie heeft er al langer ervaring mee en is nog
steeds fan?
Welk type de Bushka of het grotere
printplaat type.

Alvast bedankt voor de info.

Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2022 08:13 #1471353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wasted spark
Sinds november 2014 heb ik een BTI wasted spark ontsteking in mijn 740 van 1989. Ik ben hier nog steeds tevreden over. Met NGK bougies had ik in combinatie met wasted spark minder goede ervaringen. Dit was de niet ontstoorde versie. De Bosch bougies voldoen goed.
Groet,
Gerard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2022 11:37 #1471356 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic BTI Wasted spark
Ik heb op mijn twee 945's beide wasted spark. Heel tevreden over.

bijlsmatechnicalinnovations apestaartje gmail punt com

Fabian is even druk momenteel dus een reactie kan wel even uitblijven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2022 14:17 #1471357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WS
Dat klinkt al vast goed, bedankt.
Kun je met dat systeem ook nog je oude ontsteking gebruiken voor het geval dat?
Hebben jullie nog gedacht over de Bushka of meteen de BTI gekozen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2022 16:25 #1471364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
Waar haalt het WSS zijn BDP signaal eigenlijk vandaan?
Of moet de Hall sensor op de verdeler daarvoor aangesloten blijven?
Bij de 740 B230KH achter op de kop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2022 09:58 #1471367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall
Ah, verwarring ontdekt.
Op internet wordt aangegeven dat je verdeler kan komen te vervallen.
Dat is alleen bij de latere 740 en 940 modellen, die hebben de BDP sensor in
de 'bellhousing'.
Bij mij zit een Hall sensor in de verdeler. Die moet dan blijven zitten.
Dan plaats ik daar gewoon een tweede aan de bovenzijde, bij evt. problemen
met de Hall kan ik zo omstekkeren.

Wasted spark heeft zo z'n voordelen, misschien maar eens proberen.
Maar in hoeverre zou je vanuit dat systeem ook meteen over kunnen
schakelen naar COP (Coil On Plug) systeem?
Scheelt je de bougiekabels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-08-2022 11:38 #1471370 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic COP's is wel eens gedaan met
COP's is wel eens gedaan met waster spark.
Probleem is geschikte COP's zien te vinden.
Je kan eens op turbobricks zoeken, daar is al vaker wat over dit onderwerp geschreven.

Ik heb persoonlijk nooit echt de voordelen van het wasted-spark gebeuren begrepen.
Ja oke.. je verdeler kan je weg laten.
Maar die heb ik tot nu toe pas 1x in de 300.000km preventief vervangen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2022 18:34 #1471373 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verdelerkap
Hallo Volvisti

Bij een verdeler wordt de ontstekingsspanning doorgegeven via twee onderdelen (rotor en verdelerkap) die over elkaar glijden. Dat kan (wrijvings)verlies opleveren. Vooral omdat die ontsteking nog wel eens vervroegd wordt. Daarnaast is de kwaliteit van de verdelerkappen voor onze auto's de laatste jaren niet best meer. Dus als je er vanaf kunt, waarom niet?

groetjes

Mathy

Edit: "wrijvingsverlies" moet "overgangsverlies" zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2022 18:56 #1471374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voordelen
Ze geven aan dat je zo met hogere voltages kan werken.
Dat de bobine('s) minder hard hoeven 'te werken'.
Bougiekabels korter kunnen worden.
In de oude Volvo's is het echter ook weer storingsgevoeliger,
immers meer spullen.
Maar als 2de systeem op een 35 jarige oude auto, heeft het
misschien wel wat.

Maar investeren in een modernere 'oud model'
bobine en een extra Hall sensor monteren is ook een optie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2022 19:44 #1471377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorkomen dat er iets mis gaat
In het begin ben ik twee keer gestand met een kapotte Hallgever. Een keer in Brabant (thuisgebracht door de ANWB) en een keer in Antwerpen. (had inmiddels een reserve in de auto liggen en die samen met de Vlaamse wegenwachter erop gezet).

Nu haal ik om de 75.000km de Hallgever eraf. Als de plaat waar de sensor opzit zilver glimt zet ik de boel weer terug. Als de plaat bruin is van olie lekkage zet ik er een andere op of vervang de oliekering. Gaat al 15 jaar en 600.000 km goed.

De kering is een beetje een aparte maat. Bij de oliekeringen winkel kon ik ze niet krijgen. Timen heeft ze.

Wasted spark weet ik niet veel van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD