Cruise Control schakelt niet uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2022 18:44 #1471204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlichten elektrisch Afkoppelen ( tijdelijk)
Hij schakeld toch ook via vacuüm ( rem en koppelings pendaal?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-07-2022 23:14 #1471205 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ook bij de latere volvo's is
Ook bij de latere volvo's is de CC uit te lezen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2022 00:16 #1471207 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aansluiting
Hallo noppen20

Adriaan heeft al aangegeven dat ie een aansluiting heeft in het armsteunkastje.

Dat is overigens met een kastje dat meerdere mensen hier al aangeboden hebben, net zo gemakkelijk uit te lezen als de pigtail die eerdere modeljaren hadden.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2022 11:15 #1471210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LED remlichten
Dat is een goede opmerking, over die LED remlichten. Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
De CC computer zet continu iets van 5V op de pluskant van de remlichten. Via de gloeidraden van de remlampen loopt er dan een kleine stroom naar de massa. Dit is een voorwaarde om de CC te laten werken. Zonder deze stroom valt de CC uit of kun je niet inschakelen. 5V is te weinig om de remlichten zichtbaar te laten branden.
Als je remt, komt er 12V op de pluskant van de remlichten te staan. Die 5V wordt dan als het ware "teruggeduwd" in de CC computer en de CC schakelt uit.
Een LED lamp heeft geen gloeidraad en het is daarom niet zeker dat die 5V nog goed werkt. Het kan dus blijkbaar wel normaal werken, maar soms is 5V al genoeg om de remlichten continu zichtbaar te laten branden.
Ik kan mij voorstellen dat LEDs bij 5V minder stroom doorlaten dan gloeilampen. Als bijvoorbeeld de massa van de achterlichten slechter wordt of als er een andere verbruiker ook al stroom via de massa naar de accu terugvoert, zou dat samen wel eens zoveel kunnen zijn dat de CC computer te weinig stroom weg ziet lopen en afschakelt.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-07-2022 12:18 #1471213 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Plausibel
Lijkt mij een plausibele verklaring. Maar leg me alsjeblieft eens uit wat het verband is tussen ”de CC computer te weinig stroom weg ziet lopen en afschakelt” en het niet uitschakelen van de CC wanneer de hendelschakelaar in de uitstand wordt gezet.

Adriaan

PS
Voor het opsporen van de oorzaak van de af en toe niet werkende schakelaar; als ik van iemand het uitleeskastje, geschikt voor een ’98’er 945 een keer in mijn Volvo zou mogen aansluiten, dan kom ik daar graag een keer voor langsrijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2022 13:07 #1471214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen verband.
Dat is simpel: er is geen verband. Maar misschien zijn er ook twee verschillende problemen.
Ik heb ooit ens zo'n kastje gemaakt, maar ben de komende drie weken op vakantie. Misschien iets voor de Culemborg filterinbouwdag?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC