Cruise Control schakelt niet uit

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-07-2022 22:49 #1111304 door ADRIAANB234FT
Cruise Control schakelt niet uit is gemaakt door ADRIAANB234FT
Over problemen met de cruise control is hier op onze site al het nodige geschreven en door mij gelezen. Ook over mijn probleem dat de CC af en toe uitvalt bij het inschakelen van een andere verbruiker, bv het openen van een raam. Heel zelden bij het inschakelen van een clignoteur. En opnieuw activeren van de CC, lukt dan vaak niet meer. Als ik dat probeer, schakelt de CC even in om er meteen daarna weer mee op te houden. Een tijdje later of de volgende dag doet ie het weer normaal.
Dat uitvallen gebeurt zo sporadisch dat, zolang ik het gaspedaal nog zelf kan bedienen, ik niet meteen de oorzaak probeer op te sporen. Bovendien werkt de CC tot nu toe altijd de volgende dag weer normaal.
Op de snelweg trap ik, als dat niet écht nodig is, niet op de rem om de CC uit te schakelen, maar gebruik ik de schakelaar op de hendel (zonder plus/min-knop) aan de stuurkolom. Bijvoorbeeld wanneer een voorligger langzamer rijdt en je die niet kunt inhalen omdat er juist op dat moment iemand jou aan het inhalen is. Maar over een schakelaar die op zo'n moment af en toe niet reageert als ik de cruise control probeer uit te schakelen, las ik op onze site nog niet. Dat overkwam me afgelopen week een paar keer. En het is een vreemde gewaarwording als het uitschakelen geen effect heeft en de snelheid niet afneemt. Dan is het (nood)zaak om wél de rem te gebruiken.
Omdat ik op de snelweg bijna altijd de CC gebruik, moet dat worden gerepareerd. Het is, vermoed ik, niet de schakelaar zelf die het probleem veroorzaakt. Zou het de regelunit kunnen zijn? Heb geen reserve-exemplaar voorhanden om dat te testen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2022 00:25 #1471186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedoel je de aan/uit-schuif
bedoel je de aan/uit-schuif op de hendel of de +/- knoppen op de kop van de hendel?
De min wil bij mij ook wel eens bokken en dat wijt ik aan slijtage van de contactpunten.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2022 00:50 #1471187 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Test?
Hallo Adriaan

Heb je de CC al eens getest als de auto stil staat? Je kunt dan alle schakelaars uitlezen/uitproberen. Zie <a href="/node/12483">hier</a>.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2022 09:53 #1471188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar
Reageert de schakelaar op de stuurkolom niet of bedoel je de schakelaar op het rempedaal? Dat is niet helemaal duidelijk en klinkt gevaarlijker dan het waarschijnlijk is.
Het rempedaal heeft een eigen schakelaar die zou kunnen weigeren, maar ook het oplichten van de remlichten schakelt de CC uit. Dat loopt dus via de remlichtschakelaar.
Waarom zou je het rempedaal niet gebruiken om de CC uit te schakelen? Ik heb de CC schakelaar zo afgesteld dat die bij een klein tikje op het rempedaal al uitschakelt. Voor de remlichten moet je wat verder doorduwen.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-07-2022 18:15 #1471194 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Geen uitlees foutcode
"Heb je de CC al eens getest als de auto stil staat? Je kunt dan alle schakelaars uitlezen/uitproberen."

Mijn 98'er 945 heeft helaas geen foutcodekastje met het stekkertje meer. Wel en verbinding in het armsteunkastje in het midden, maar dat werkt minder eenvoudig.

"Reageert de schakelaar op de stuurkolom niet of bedoel je de schakelaar op het rempedaal?"

Schakelaar op de stuurkolom schakelt CC niet uit.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2022 11:09 #1471199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar op stuurkolom
De schakelaar op de stuurkolom staat in serie met de schakelaars op het rempedaal en koppelingspedaal. Als één van deze schakelaars wordt onderbroken, dan valt een 12V signaal naar de CC computer (even) weg en schakelt die uit. Het is dus geen echte aan/uit knop, maar een momentane schakelaar die alleen zolang je hem bedient het 12V signaal wegneemt, net als bijvoorbeeld de rempedaalschakelaar.
Als de stuurkolomschakelaar niet goed werkt, ligt een defect in de schakelaar zelf dus het meest voor de hand.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2022 16:01 #1471200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar stuurkolom
Juist vanwege het af-en toe karakter van de storing, denk ik toch dat het de hefboom/schakelaar aan de stuurkolom is waar of een slecht contact of een draadbreuk inzit.
Bij mij was het die tenminste ook waarom de boel niet werkte.
Even een 940-deskundige naar laten kijken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2022 16:47 #1471201 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massapunt
Er is verder geen duidelijk verband tussen de electrische ramen en CC. Beide krijgen de voeding langs verschillende weg. Wel zitten ze samen op één massapunt (rechts voorin, achter de ECM). Het zou kunnen dat daar een slechte verbinding zit, waardoor de CC z'n massa onvoldoende kwijt kan als er een zware verbruiker als de raambediening bijkomt.

<blockquote>
Juist vanwege het af-en toe karakter van de storing, denk ik toch dat het de hefboom/schakelaar aan de stuurkolom is waar of een slecht contact of een draadbreuk inzit.
</blockquote>

Om ingeschakeld te blijven, moet er continu 12V aanwezig zijn. Eendraadbreuk of slecht contact zou er juist voor zorgen dat de CC uitvalt. Het is juist omgekeerd; de CC is met de schakelaar niet meer uit te schakelen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2022 19:21 #1471202 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic CC heeft Massa nodig via de remlichten
Heb je er led remlichten in zitten zonder extra weerstand?
Dan kan het de ene keer goed gaan en de andere keer niet.

Zet er dan gewone 21 watt remlichten in.
Dikke kans dat de boel weer normaal werkt.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-07-2022 20:49 #1471203 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Na vijf jaar??
Dank voor het meedenken, heren. Ik ga op zoek naar een andere schakelaarhendel om dat onderdeel als eventuele oorzaak (wel/niet) uit te kunnen sluiten. Rijd al ruim vijf jaar met complete LED-verlichting (excl nummerplaatverlichting). En - na het direct vervangen van het standaard clignoteur-relais door een LED-versie - absoluut probleemloos. Sindsdien nog geen LED-lamp hoeven vervangen, maar dat terzijde. Ook de cruise control werkte zonder mankeren. Sluit niet bij voorbaat uit dat de oorzaak mogelijk samenhangt met de LED-verlichting. Maar of het sinds kort sporadisch niet werken van de aan/uit-schakelaar zich dan pas na circa vijf jaar manifesteert als oorzaak?? Eerst maar eens alle contactpunten nalopen. Wordt vervolgd.

Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC