Luchtfilter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2022 21:10 #1111224
door V700 register
Luchtfilter is gemaakt door V700 register
Vraag me al een poosje af waarom er een warme en koude toevoer zit onder in het luchtfilter.
Vindt het een beetje vreemd dat er een klep in zit die bij koude buitentemp warme lucht toe gaat voeren om deze lucht vervolgens door de Interkoeler weer af te koelen. Is een beetje tegenstrijdig.
Of is dit alleen bedoeld bij extreme koude Zweedse temp?
Zijn er ook mensen die dit buitenwerking hebben gezet?
Vindt het een beetje vreemd dat er een klep in zit die bij koude buitentemp warme lucht toe gaat voeren om deze lucht vervolgens door de Interkoeler weer af te koelen. Is een beetje tegenstrijdig.
Of is dit alleen bedoeld bij extreme koude Zweedse temp?
Zijn er ook mensen die dit buitenwerking hebben gezet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 09:18 #1470609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is dit bedoeld om
Volgens mij is dit bedoeld om de motor sneller te laten opwarmen. In mijn tijd bij DAF was dat ook al een issue. Het aanzuigen van warme lucht zorgde voor meetbaar hogere motortemperaturen (en minder vermogen, da's een ander issue).
Dat een deel van die warmte weer wordt weggekoeld in de intercooler klopt, en lijkt tegenstrijdig, maar zonder voorverwarming zou de lucht nog kouder zijn.
Ik heb de klep die warme lucht toevoert vastgezet in de koude lucht positie om te voorkomen dat de lucgtmassameter wordt gebakken als de klep blijft hangen.
Nooit merkbare problemen mee gehad.
Volgens mij hebben modernere auto's met injectie deze voorziening ook niet meer.
Dat een deel van die warmte weer wordt weggekoeld in de intercooler klopt, en lijkt tegenstrijdig, maar zonder voorverwarming zou de lucht nog kouder zijn.
Ik heb de klep die warme lucht toevoert vastgezet in de koude lucht positie om te voorkomen dat de lucgtmassameter wordt gebakken als de klep blijft hangen.
Nooit merkbare problemen mee gehad.
Volgens mij hebben modernere auto's met injectie deze voorziening ook niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 10:10 #1470599
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ritje in de winter naar oostenrijk
Bij lpg auto's wordt deze klep vastgezet in de zomerstand. Normaal geeft dat geen problemen. Maar ik ben een keertje savonds laat in de winter naar Oosterijk gereden. LPG was op reed op benzine. Buiten werd het steeds kouder. Auto begon af en toe te hikken. Daarna steeds meer en hikken werd echt bokken. LPG tankstation heeft ons gered
Op gas geeft het nooit problemen. Ook niet bij -20
Op benzine gaat het mis ergens tussen 0 en -5.
Dit is voor een carb auto 230K
Op gas geeft het nooit problemen. Ook niet bij -20
Op benzine gaat het mis ergens tussen 0 en -5.
Dit is voor een carb auto 230K
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 11:46 #1470610
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook bij Injectie
In ieder geval bij de 850's, en dan met name de turbo modellen, is er nog steeds een warme aanvoer aanwezig (ook regelbaar) en wordt deze voornamleijk bij turbo's nog wel eens aangepast naar een altijd-koud-intake.
Bij het Nederlandse klimaat is het niet echt nodig als je het mij vraagt.
Bij het Nederlandse klimaat is het niet echt nodig als je het mij vraagt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 12:41 #1470611
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat idee had ik ook al, denk
Dat idee had ik ook al, denk dat dit meer is bedoelt bij extreme weersomstandigheden, immers onze auto's komen uit Zweden daar kan het natuurlijk een stuk kouder zijn.
Vraag me dan wel weer af bij welke temp de klep naar warm gaat?
Is dat bij - 5 al of pas bij - 20 bij dat laatste heeft het ook geen zin om de klep vast te zetten want waneer is het hier nou nog - 20.
Trouwens het viel mij op maar weet het nu niet zeker meer dat de klep bij mij in het midden stond dat zou dan zo i zo niet goed zijn.
Vraag me dan wel weer af bij welke temp de klep naar warm gaat?
Is dat bij - 5 al of pas bij - 20 bij dat laatste heeft het ook geen zin om de klep vast te zetten want waneer is het hier nou nog - 20.
Trouwens het viel mij op maar weet het nu niet zeker meer dat de klep bij mij in het midden stond dat zou dan zo i zo niet goed zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 13:22 #1470612
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andersom
klep staat standaard in de winterstand (lucht van de uitlaat). Ook bij +20. Als de motor warm genoeg is gaat de klep in de zomerstand (lucht van voor)
De klep test je met een fohn. Niet met een vriezer
De klep test je met een fohn. Niet met een vriezer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 16:24 #1470614
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké bedankt zal this proberen
Oké bedankt zal this proberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
03-05-2022 16:36 #1470616
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Afgaande op wat IPD zegt,
Afgaande op wat IPD zegt, wordt er warme lucht aangezogen vanaf 40'F en lager. Ongeveer 5 graden Celsius boven 0,
Ze geven ook aan om bij een omgevingstemperatuur vanaf 50'F (10'C) te controleren of de klep in de "koude-lucht-stand" staat.
Ze geven ook aan om bij een omgevingstemperatuur vanaf 50'F (10'C) te controleren of de klep in de "koude-lucht-stand" staat.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2022 19:34 #1470618
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat verklaart mischien ook
Dat verklaart mischien ook waarom hij bij mij ongeveer in Het midden hangt, hij twijfelt ha ha ha
Zal hm van de week is effe lekker opwarmen kijken wat I doet
Zal hm van de week is effe lekker opwarmen kijken wat I doet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2022 12:35 #1470623
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veer
met de motor uit hoort ie niet in het midden te hangen. Zit een veer in die m in de winterstand drukt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





