Volvo 940 2.3 I.C. (06-1997) uitlezen...
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2021 14:40 #1469223
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Reactie...
Beste allemaal, even een reactie hieronder in directe vorm, maar mijn eerste gedachte is ... het onderblok. Deze heeft natuurlijk wel dik 7 ton gelopen, waarvan zeker 6 op gas. Ik weet, er zijn rijders die er een miljoen op lopen, maar er zijn ook variabelen. Enfin ik zoek het momenteel eerder in het onderblok. Ook de garage waar hij in onderhoud is zoekt het in de "neven" klachten, maar als cilinders geen goede compressie geven kan je met de neven zaken hem misschien wel lekker laten lopen, maar de compressie verschillen mogen niet zo groot zijn zoals Gerrit ook al aangeeft. Wat trouwens ook zo is, de motor is snel op temperatuur, en eerlijk gezegd 't gloeit er ook over gevoelsmatig "te" heet. Al blaast en beweegt het koelsysteem verder prima.
Iemand ervaring in gelijke context...?
@noppen20
Ik verwacht zelf ook niet dat de kleppen of de kop het punt zijn, maar het onderblok. De verschillen tussen de cilinders (zoals Willem) ook al aangeeft is te groot, warm of koud blok die verschillen mogen niet zo groot zijn. Hij slaat af op het moment dat ie warm is, dus mogelijk is er nog iets meer aan de hand (vacuum, kleppen, verbranding) dit alles kan qua waardes prima afwijken als 't andere beter is. Echter als alle waardes richting "slechter" gaan dan is de combinatie samen dat het gewoon niet lekker loopt.
Ontsteking is vermoedelijk een gevolg van het probleem cilinder. De bougies zijn gitzwart. Uiteraard ik kan ze vervangen, maar ze zullen ongetwijfeld weer zwart worden door de situatie van verschil in druk en dus een verkeerde ontsteking.
@Willem,
De kop is gereviseerd. Klepstelen is niets mee gedaan. Meting is niet met koud blok, zij niet dat de verschillen te groot zijn. Het uitboren is ook nog best wel een investering, het is dan nog steeds de vraag hoe veel verder ik aan het "rekken" ben voor het onvermijdelijke.
@Rversteeg
Het slecht lopen zal wel te herstellen zijn, maar vermoedelijk is dat een gevolg van de andere issues. Zie mijn vorige verhaal.
Iemand ervaring in gelijke context...?
@noppen20
Ik verwacht zelf ook niet dat de kleppen of de kop het punt zijn, maar het onderblok. De verschillen tussen de cilinders (zoals Willem) ook al aangeeft is te groot, warm of koud blok die verschillen mogen niet zo groot zijn. Hij slaat af op het moment dat ie warm is, dus mogelijk is er nog iets meer aan de hand (vacuum, kleppen, verbranding) dit alles kan qua waardes prima afwijken als 't andere beter is. Echter als alle waardes richting "slechter" gaan dan is de combinatie samen dat het gewoon niet lekker loopt.
Ontsteking is vermoedelijk een gevolg van het probleem cilinder. De bougies zijn gitzwart. Uiteraard ik kan ze vervangen, maar ze zullen ongetwijfeld weer zwart worden door de situatie van verschil in druk en dus een verkeerde ontsteking.
@Willem,
De kop is gereviseerd. Klepstelen is niets mee gedaan. Meting is niet met koud blok, zij niet dat de verschillen te groot zijn. Het uitboren is ook nog best wel een investering, het is dan nog steeds de vraag hoe veel verder ik aan het "rekken" ben voor het onvermijdelijke.
@Rversteeg
Het slecht lopen zal wel te herstellen zijn, maar vermoedelijk is dat een gevolg van de andere issues. Zie mijn vorige verhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
23-12-2021 15:14 #1469224
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het kan maar zo het onderblok
Het kan maar zo het onderblok zijn, maar dit goed onderzoeken loopt gelijk in de papieren.
De ontsteking controleren is een kwestie van even met een multimeter in de rondte en wat dingetjes losschroeven zoals de verdeler. Het kan zo simpel zijn als een paar geoxideerde contacten (bv massa), of nieuwe bougiekabels. In het ergste geval een nieuwe vonkversterker... maar die kosten ook zeker de wereld niet.
Je schrijft in je eerste bericht dat die "ineens" uitvalt na 2 maanden stil gestaan te hebben. Een onderblok verslijt niet "ineens", en al helemaal niet als die 2 maanden stil staat. Ontsteking is een stuk gevoeliger, en contacten kunnen bij stilstand ook zeker corroderen...
De ontsteking controleren is een kwestie van even met een multimeter in de rondte en wat dingetjes losschroeven zoals de verdeler. Het kan zo simpel zijn als een paar geoxideerde contacten (bv massa), of nieuwe bougiekabels. In het ergste geval een nieuwe vonkversterker... maar die kosten ook zeker de wereld niet.
Je schrijft in je eerste bericht dat die "ineens" uitvalt na 2 maanden stil gestaan te hebben. Een onderblok verslijt niet "ineens", en al helemaal niet als die 2 maanden stil staat. Ontsteking is een stuk gevoeliger, en contacten kunnen bij stilstand ook zeker corroderen...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2021 10:11 #1469229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderblok
Ik ben het wel met noppen20 eens, slijtage komt niet ineens. Voor het onderblok maakt het niet uit of de motor op benzine of LPG heeft gedraaid. Sterker nog, voor een koude motor is LPG zelfs gunstiger. Met een gereviseerde kop ligt een gescheurde klep ook minder voor de hand. Ook zal de moor daar niet op afslaan, maar alleen slechter draaien.
Je schrijft dat de motor uitvalt als die warm is. Ik heb iets dergelijks meegemaakt, koud alles prima, maar pas bij een warme motor geen vermogen en afslaan. Wel alleen bij vochtig weer. Bleek achteraf dus toch een slechte bobinekabel te zijn, maar omdat er koud niets aan de hand was, is dat niet het eerste waar je aan denkt.
Het zou toch een beetje zonde zijn om de auto zomaar af te schrijven na een recente koprevisie. Wbt je vraag over uitlezen in Groningen: misschien kan één van deze adressen uit deze link je verder helpen:
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=78727
Je schrijft dat de motor uitvalt als die warm is. Ik heb iets dergelijks meegemaakt, koud alles prima, maar pas bij een warme motor geen vermogen en afslaan. Wel alleen bij vochtig weer. Bleek achteraf dus toch een slechte bobinekabel te zijn, maar omdat er koud niets aan de hand was, is dat niet het eerste waar je aan denkt.
Het zou toch een beetje zonde zijn om de auto zomaar af te schrijven na een recente koprevisie. Wbt je vraag over uitlezen in Groningen: misschien kan één van deze adressen uit deze link je verder helpen:
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=78727
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2021 12:30 #1469232
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad hebben we het over
Inderdaad hebben we het over twee verschillende dingen in dit draadje. De gemeten compressie is niet goed: het onderling verschil betekent dat er iets in kleppen of zuigers niet lekker zit.
Maar een ploteslinge storing na stilstand komt daar niet door, daar hebben Noppen en Rversteeg groot gelijk in.
Oh, en wat uitlezen betreft: de openingspost heeft eht over motronic, maar geen enkele (originele) 940 heeft een motoronic ontsteking. Die vind je alleen in de vroege 740/760 turbo's, en de 4.4 vind je in de 960/S/V90 vanaf modeljaar 1997.
Maar een ploteslinge storing na stilstand komt daar niet door, daar hebben Noppen en Rversteeg groot gelijk in.
Oh, en wat uitlezen betreft: de openingspost heeft eht over motronic, maar geen enkele (originele) 940 heeft een motoronic ontsteking. Die vind je alleen in de vroege 740/760 turbo's, en de 4.4 vind je in de 960/S/V90 vanaf modeljaar 1997.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





