Volvo 940 2.3 I.C. (06-1997) uitlezen...
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2021 00:06 #1111022
door Michiel Meedema (GAST)
Volvo 940 2.3 I.C. (06-1997) uitlezen... is gemaakt door Michiel Meedema (GAST)
Beste Forumleden,
Een vreemd probleem de 940 liep ietwat onregelmatig. Deze is weggezet en bij het na 2 maand weer starten als een zonnetje. Echter ineens na een uurtje te hebben gereden valt ie uit bij "stationair" lopen. Het lijkt niet de lambda sonde want bij het loskoppelen hiervan slaat ie nog af. Lijkt zelfs bij rust en wat gas te geven backfire's te geven. Geeft wel een sportief karakter, maar hij lijkt te veel benzine/gas te krijgen (gas slaat ie nagenoeg direct af ook tijdens het rijden in 2000 tpm). Verzuipt en stikt er over.
Nu wilde ik eigenlijk wel kijken of ik een tool kan vinden (evt. koop afhankelijk van de kosten) om iets meer helderheid te krijgen. Is dit eigenlijk wel te krijgen uit dit model/bouwjaar...? Mogelijk zou hier de Motronic 4.4 in zitten...? Is dat ergens met zekerheid te achterhalen...? En kan ik er dan genoeg status uit halen wat er mogelijk kan spelen...?
Evt. gedachtes die momenteel op tafel liggen ... vacuüm systeem...? kleppen stellen (is ong. 15k geleden)...? cilinder compressie...? Zat eerst aan brandstofpomp te denken, maar op gas is het zo niet erger...
Enfin, met bovenstaande gedachtes, is het met een tool uit te lezen of komt er meer handigheid bij kijken...?
Alvast bedankt voor jullie input!
Een vreemd probleem de 940 liep ietwat onregelmatig. Deze is weggezet en bij het na 2 maand weer starten als een zonnetje. Echter ineens na een uurtje te hebben gereden valt ie uit bij "stationair" lopen. Het lijkt niet de lambda sonde want bij het loskoppelen hiervan slaat ie nog af. Lijkt zelfs bij rust en wat gas te geven backfire's te geven. Geeft wel een sportief karakter, maar hij lijkt te veel benzine/gas te krijgen (gas slaat ie nagenoeg direct af ook tijdens het rijden in 2000 tpm). Verzuipt en stikt er over.
Nu wilde ik eigenlijk wel kijken of ik een tool kan vinden (evt. koop afhankelijk van de kosten) om iets meer helderheid te krijgen. Is dit eigenlijk wel te krijgen uit dit model/bouwjaar...? Mogelijk zou hier de Motronic 4.4 in zitten...? Is dat ergens met zekerheid te achterhalen...? En kan ik er dan genoeg status uit halen wat er mogelijk kan spelen...?
Evt. gedachtes die momenteel op tafel liggen ... vacuüm systeem...? kleppen stellen (is ong. 15k geleden)...? cilinder compressie...? Zat eerst aan brandstofpomp te denken, maar op gas is het zo niet erger...
Enfin, met bovenstaande gedachtes, is het met een tool uit te lezen of komt er meer handigheid bij kijken...?
Alvast bedankt voor jullie input!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
19-12-2021 21:56 #1469179
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic gas en benzine
Als ik het lees denk ik een lekkende injector van het een of ander. Motronic 4.4 zit op de meer exotische motoren en dat heeft wel OBD 2. Op de 2.3 IC HPT of LPT met 2 kleppen per cilinder zit er een stekker alsof er een OBD 2 aansluiting zit onderin de bak onder de armsteun tussen de voorstoelen. Op die stekker past een na te maken kastje met een knipperledje dat aangeeft welk systeem in storing staat en welke storing. Bv. Inspuiting of ontsteking en welke storing. Even doorzoeken op deze site.
Maar het kan ook dat er een storing is op je gas-systeem, en dan is het weer afhankelijk van je systeem of dat uit te lezen is.
Maar het kan ook dat er een storing is op je gas-systeem, en dan is het weer afhankelijk van je systeem of dat uit te lezen is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2021 22:41 #1469182
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Hallo Reinier,
Hallo Reinier,
Dank voor de toevoeging!
Benzine injectoren zijn een jaartje geleden vervangen en de gas injectoren zijn gereinigd. 't gas systeem is van LPI Vialle en het gaat hier inderdaad om een LPT model.
Ik zal eens kijken of ik gemakkelijk aan zo'n kastje kan komen qua gebruik of evt. zelf te maken.
Doen garages de uitlezing ook met "knipperende leds"...? Of hebben zij meer "techniek" ter beschikking voor het uitlezen...?
Alvast heel erg bedankt!
Dank voor de toevoeging!
Benzine injectoren zijn een jaartje geleden vervangen en de gas injectoren zijn gereinigd. 't gas systeem is van LPI Vialle en het gaat hier inderdaad om een LPT model.
Ik zal eens kijken of ik gemakkelijk aan zo'n kastje kan komen qua gebruik of evt. zelf te maken.
Doen garages de uitlezing ook met "knipperende leds"...? Of hebben zij meer "techniek" ter beschikking voor het uitlezen...?
Alvast heel erg bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
19-12-2021 22:49 #1469183
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic een aantal garages hebben oude echte volvo diagnose apparatuur
Als ze die bewaard hebben, meeste gewone Volvo garages vinden ons type niet meer grappig. Ze dachten dat ik 2 weken ging wachten op een nieuwe radiator, en 3 dagen voor een nieuwe kleppendekselpakking.
Eigenlijk zeggen ze in mijn ogen dan: we moeten je 940 niet meer. Er zijn een aantal vakgarages die ons nog wel leuk vinden en die hebben die uitgebreide apparatuur ook. Maar best wel veel lieden hier op het forum hebben de knipperkastjes. En ze zijn ook relatief makkelijk zelf te maken. Ik weet niet waar je woont. Hier in Leiden heb ik er een te leen.
Eigenlijk zeggen ze in mijn ogen dan: we moeten je 940 niet meer. Er zijn een aantal vakgarages die ons nog wel leuk vinden en die hebben die uitgebreide apparatuur ook. Maar best wel veel lieden hier op het forum hebben de knipperkastjes. En ze zijn ook relatief makkelijk zelf te maken. Ik weet niet waar je woont. Hier in Leiden heb ik er een te leen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2021 01:01 #1469184
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Herkenbaar beeld! Er zijn
Herkenbaar beeld! Er zijn binnen de garage nog monteurs die liefde hebben met het model, maar men kan alles wel en doet het ook wel echter ad-hok een issue verhelpen is, maak maar een afspraak. Ook mijn technische oog is merkbaar minder gewenst bij onderhoud/reparaties.
Ik zit zelf in Groningen, net een bericht geplaatst of iemand iets zou kunnen aanreiken evt. verkoop of schema. Begrijp dat ik model B zou moeten hebben om evt. meer informatie te krijgen...?
Rijden is voor mij in de regel geen probleem, echter in de huidige staat loopt ie moeizaam dus nu maar even geen ritten er aan wagen met hem zelf.
Ik bestel nu zelf de onderdelen bij R&D en heb in mijn contacten monteurs niet direct Volvo, maar wel liefde voor de techniek. Mocht het specialistischer zijn dan ga ik naar de garage waar het alsnog wordt uitgevoerd. Weet wel dat er nog maar 2 handjes vol 940 lijn in onderhoud zijn. Vooral het bekende V70/Ford model is erg populair (in aantal iig).
Ik blijf het lompe (zeker niet lullig bedoelt) mooi vinden. Karakter, degelijkheid, tijdloos en gewoon mooi!
Enfin dank alvast weer!
Ik zit zelf in Groningen, net een bericht geplaatst of iemand iets zou kunnen aanreiken evt. verkoop of schema. Begrijp dat ik model B zou moeten hebben om evt. meer informatie te krijgen...?
Rijden is voor mij in de regel geen probleem, echter in de huidige staat loopt ie moeizaam dus nu maar even geen ritten er aan wagen met hem zelf.
Ik bestel nu zelf de onderdelen bij R&D en heb in mijn contacten monteurs niet direct Volvo, maar wel liefde voor de techniek. Mocht het specialistischer zijn dan ga ik naar de garage waar het alsnog wordt uitgevoerd. Weet wel dat er nog maar 2 handjes vol 940 lijn in onderhoud zijn. Vooral het bekende V70/Ford model is erg populair (in aantal iig).
Ik blijf het lompe (zeker niet lullig bedoelt) mooi vinden. Karakter, degelijkheid, tijdloos en gewoon mooi!
Enfin dank alvast weer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 12:13 #1469201
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Compressietest...
Inmiddels een compressietest gedaan... Hoe vinden jullie de waardes, lijkt niet erg positief...
1 = 9,17
2 = 7,85
3 = 8,72
4 = 9,40
Kan dit in jullie beleving ook verklaren dat het zo beroert loopt... kwestie van kleppen stellen...?
1 = 9,17
2 = 7,85
3 = 8,72
4 = 9,40
Kan dit in jullie beleving ook verklaren dat het zo beroert loopt... kwestie van kleppen stellen...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
21-12-2021 12:34 #1469202
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik lees dat de kleppen 15kkm
Ik lees dat de kleppen 15kkm geleden gesteld zijn, dat moet doorgaans nog lang geen problemen geven.
Aangezien deze zo beroerd loopt gok ik even dat de compressietest op een koud, of relatief koud, blok gedaan is. Als dit zo is, dan zijn de waardes niet heel representatief. Ik vind de waardes ook niet zo schrikbarend slecht dat ik verwacht dat die er op af slaat.
Slecht stationair op benzine, backfires en op gas zelfs bij 2000 rpm afslaan. Ik zou het eerder in de ontsteking zoeken. Brandstof lijkt het probleem niet te zijn, want je hebt et probleem op gas en benzine. Daarbij worden de backfires veroorzaakt door onverbrande benzine. LPG is vooral gevoeliger als het aankomt op ontsteking, dat strookt met het feit dat die bij LPG zelfs bij 2000 rpm afslaat.
Ik zou eerst de ontsteking eens goed nalopen. Massa-kabels/punten controleren, bougiekabels doormeten, verdeler eens aan een nadere inspectie onderwerpen, bougies vervangen.. dan heb je et meeste wel gehad.
Aangezien deze zo beroerd loopt gok ik even dat de compressietest op een koud, of relatief koud, blok gedaan is. Als dit zo is, dan zijn de waardes niet heel representatief. Ik vind de waardes ook niet zo schrikbarend slecht dat ik verwacht dat die er op af slaat.
Slecht stationair op benzine, backfires en op gas zelfs bij 2000 rpm afslaan. Ik zou het eerder in de ontsteking zoeken. Brandstof lijkt het probleem niet te zijn, want je hebt et probleem op gas en benzine. Daarbij worden de backfires veroorzaakt door onverbrande benzine. LPG is vooral gevoeliger als het aankomt op ontsteking, dat strookt met het feit dat die bij LPG zelfs bij 2000 rpm afslaat.
Ik zou eerst de ontsteking eens goed nalopen. Massa-kabels/punten controleren, bougiekabels doormeten, verdeler eens aan een nadere inspectie onderwerpen, bougies vervangen.. dan heb je et meeste wel gehad.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Meedema (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 19:28 #1469204
door Michiel Meedema (GAST)
Beantwoord door Michiel Meedema (GAST) in topic Twijfel...
Dus blok eindig is niet een beeld dat direct in jou gedachte speelt...? KM-stand is 725.000... kop revisie dus gedaan rond 698.000... maar speelt het probleem niet dat het blok redelijk eindig is en dus eigenlijk houwtje touwtje is om hem maar "levendig" te houden...? Zeker geen insteek tot afscheid want weg gaat ie niet. Hij heeft sentimentele waarde. Hij blijft sowieso... alleen moedeloos aan het blok sleutelen is ook niet een wens...
Alvast heel erg bedankt voor jou eerste visie/gedachte!
Alvast heel erg bedankt voor jou eerste visie/gedachte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 21:40 #1469207
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met zorgvuldig berijden kan
Met zorgvuldig berijden kan je blok een paar miljoen kilometer mee, dat heeft iemand met een P1800 afdoende voor je bewezen...
Aan de andere kant is 725.000 ook gewoon een boel. De kans op een kantelende zuiger en daardoor wat compressieverlies is natuurlijk best aanwezig. Natuurlijk is het blok weer helemaal fris als je laat uitboren naar een overmaat en de rest van het draaiende gedeelte ook reviseert. Dat is wel een serieuze investering: redelijke blokken zijn voor veel minder te koop.
De gemeten compressiewaardes ziojn gewoon niet goed. Meer dan 10% onderling verschil is matig. Of je hebt een meetfout, of je meet met te koude motor, maar als ze met een spuitje olie niet verbeteren is er wel wat aan de hand.
Is de kop gereviseerd of zijn de klepstelen ingekort? In het laatste geval zal het wel meevallen en heb je waarschijnlijk gewoon een gescheurde klep.
Aan de andere kant is 725.000 ook gewoon een boel. De kans op een kantelende zuiger en daardoor wat compressieverlies is natuurlijk best aanwezig. Natuurlijk is het blok weer helemaal fris als je laat uitboren naar een overmaat en de rest van het draaiende gedeelte ook reviseert. Dat is wel een serieuze investering: redelijke blokken zijn voor veel minder te koop.
De gemeten compressiewaardes ziojn gewoon niet goed. Meer dan 10% onderling verschil is matig. Of je hebt een meetfout, of je meet met te koude motor, maar als ze met een spuitje olie niet verbeteren is er wel wat aan de hand.
Is de kop gereviseerd of zijn de klepstelen ingekort? In het laatste geval zal het wel meevallen en heb je waarschijnlijk gewoon een gescheurde klep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 21:59 #1469211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking
Niet meteen het ergste denken. Omdat je zowel op gas als op benzine problemen hebt, ligt de brandstofvoorziening minder voor de hand. Trek voor de zekerheid toch eens alle vier de zwevende zekeringen van het gassysteem er uit. Dan is het gassysteem in ieder geval afgeschakeld. Soms nog niet helemaal, maar dat komt eventueel later wel.
Ik denk net als noppen20 ook eerder aan de ontsteking dan de brandstofvoorziening. Verdelerkap losgehad? Geen oliesmeerboel onder die kap?
Ik denk net als noppen20 ook eerder aan de ontsteking dan de brandstofvoorziening. Verdelerkap losgehad? Geen oliesmeerboel onder die kap?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





