Zingend geluid tijdens optrekken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2021 11:35 #1111001 door V700 register
Zingend geluid tijdens optrekken is gemaakt door V700 register
De laatste tijd valt me op dat mijn S90 een soort van zingend geluid maakt tijdens het optrekken. Zodra je constante snelheid rijdt of gas loslaat, is het weg. Het lijkt meer van onder uit de auto te komen dan van bij de motor. Het geluid gaat niet samen op met het motortoerental, maar meer met de algemene snelheid van de auto.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-12-2021 11:47 #1469018 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wiellager, of aandrijfaslager, lager versnellingsbak
wiellager, of aandrijfaslager of lager versnellingsbak. Lagers worden zwaarder belast tijdens het optrekken, dus dan gaan ze eerder zingen. Het middelste lager van de aandrijfas is vaak de boosdoener, die kan je maar op 1 manier weghalen (alles losgooien), maar hij kan op vele manieren terug geplaatst worden, dus zet merkjes op de bakflens en de aandrijfasflens op het eerste gedeelte van de as en op het tweede gedeelte, kijk goed hoe de boutjes overal zitten etc, etc. voor je gaat demonteren en neem foto's

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2021 21:40 #1469024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is er een manier of een
Is er een manier of een testje om te zien welk lager het probleem is? Op goed geluk dingen vervangen vind ik ook zo wat.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-12-2021 11:21 #1469029 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic op bokken zetten en luisteren
Maar pas wel heel goed op dat ie niet op je valt!! Heel goed vastzetten met spanbanden bijvoorbeeld. Motor starten en wielen rustig laten draaien, dan pas luisteren, maar je schreef als dat je het alleen hoort bij het optrekken, dus dat wordt ingewikkeld. Het kan zijn dat je het nu toch al hoort, of dat je al speling kunt voelen op een lager.

Hoe dan ook je luistert eerst bij de wielen voordat je eronder kruipt, dan luisteren zonder eronder te kruipen, dan pas kruipen. Je kunt soms beter luisteren door een ringsteeksleutel met de ring in je oor te doen en het andere eind in de buurt van het lager dat zingt.

Als je beschikking hebt over een oprijbrug ie het veel veiliger het op de brug te doen.

Alternatief is binnen de matten weghalen en van binnenuit luisteren, dat kan zelfs tijdens het rijden. Dat is wel veiliger als een assistent het luisteren doet en als jij dan geen verkeersdrempels neemt, anders wordt de steeksleutel een piercing ;-)

Er zijn ook stethoscopen voor te koop, voor minder dan de verzendkosten: www.hbm-machines.com/producten/gereedsch...rige/hbm-stethoscoop

Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2021 16:32 #1469035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet op goed geluk
Het is een beetje lomp maar je kan ook wachten, dan wordt het vanzelf erger en makkelijker te diagnosticeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2021 14:36 #1469264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk ook aan differentieel
Zingen komt NIET van een lager.
Een defecte lager zal eerder een koffiemolen geluid geven.
Zingen komt door versleten tandwielen (verwacht ik hier niet) of door onvoldoende smering. Te weinig olie of te dunne olie.
Als het geluid afhankelijk is van motor toerental, dan versnellingsbak.
Als geluid afhankelijk is van snelheid van de auto, dan differentieel.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-12-2021 17:21 #1469267 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic heb wel eens een zingend lager gehad
en dat was kapot. Toen ik het lager had vervangen was het zingen weg. Een keer bij mijn Golf 1 en een keer bij mijn 242. Dus het kan wel? Of ik rijdt niet zo lang ermee door dat ze koffiemolen gaan doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2021 23:21 #1469277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zingende lager
Dag Reinier,

Een zingend lager heb ik inderdaad ook gehad bij een oldtimer trekker bij een kogellager die overbelast werd in de axiale richting door verkeerde montage.
Maar het was niet zozeer zingend als wel gillen op een constante toonhoogte onafhankelijk van het toerental van het lager.
Dit gillen wordt veroorzaakt doordat de kogels niet meer rollen maar glijden.
Het beetje hetzelfde effect als een tram (in Nieuwgein) die een te krappe bocht moet nemen waardoor de binnen wiel gaat glijden over de rails.

Omdat het hier gaat om variërende toonhoogte afhankelijk van snelheid (= toerental) blijft ik denken aan het differentieel.
Heb ik ook gehad met het differentieel van mijn DAF 1300 vrachtauto. Met de standaard olie begon ie te zingen bij de eerste de beste behoorlijke heuvel in de Ardenne. SAE 90 moest vervangen worden door SAE 140.

Ik raad Dinguz dan ook te controleren of zijn differentieel droog is aan de buitenkant en zo ja, het olieniveau controleren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2021 23:28 #1469278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zingende lagers of toch het differentieel ?
Dag Dinguz,

Of je een lager in de aandrijflijn hebt die moeilijk (gaat) doen kun je controleren door de auto in z'n vrij te zetten, dan op de brug met de achterwielen vrij.
Dan met de hand de aandrijfas ronddraaien. Deze moet makkelijk draaien ZONDER enige zware punt. Heb je dat wel dan heb je defecte lager.
En anders toch naar het differentieel kijken (zie hierboven).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2022 15:44 #1469654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is inmiddels verholpen,
Het is inmiddels verholpen, het bleek te gaan om een temperatuurgestuurde klep in het inlaattraject; deze zit net onder het luchtfilter en zet de luchtaanvoer in de zomer- of winterstand. Deze was door ouderdom vast komen te staan in de winterstand, waardoor de motor alleen warme en vooral minder lucht aanzuigt. Hij liep verder niet beroerd of zo, maar het was kennelijk net genoeg om allerlei aanzuiggeluiden te geven. De auto trekt nu wel beter, en de bijgeluiden zijn weg.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC