MULTILINK TYPE 1 - hoek draagarm??

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2021 08:21 #1468475 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Na vergelijk van en losse
Na vergelijk van en losse Multilink-1 en multilink-2 draagarm hebben we inderdaad ook gemeten. De positie waarop het WPH bij de ML-2 meet en een maat vermeld, is bij de ML-1 niet beschikbaar. We hebben echter gemeten op dezelfde wijze, maar dan naar de bevestiging van de draagarm in de naaf. Lengte van de draagarm bleek namelijk wel gelijk, hoewel de vormen totaal anders zijn.
De metingen op de losse armen waren vrijwel gelijk: 11,8 resp 12 cm. Een extra aanwijzing dat de hoek niet afwijkt tussen ML-1 en ML-2. De draagarm die onder de auto vandaan kwam, stond op ongeveer 8 cm. Een waarde die je zou verwachten bij een 40 mm verlaagde auto als deze, maar die was dus niet correct: de auto stond zichtbaar voorover.
Na de methode met wagengewicht hebben we opnieuw gemeten: de waarde was nu 5,5 cm. Daarmee staat de auto keurig recht: regengoten licht naar voren aflopend zoals het hoort.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-09-2021 20:26 #1468466 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Geen vooraf bepaalde hoek
Niet met aanname van een bepaalde hoek gewerkt. Vooraf goed om aan te geven dat wanneer sprake is van beugels én draagarmen wordt bedoeld dat de draagarmen in de beugels gemonteerd blijven, zowel bij demontage als montage. Afzonderlijk loshalen en/of bevestigen is bij multi-link vanwege ruimtegebrek voor gangbaar gereedschap onmogelijk. Eerst de draagarmen met beugels gedemonteerd. De bouten waarmee de armen in de beugels gemonteerd zitten daarna zover gelost (voor zeskant moer dop 21 en bout met gladde kop torx 60) dat de draagarmen (lees het metalen hart van de draagarmbussen) niet met de hand, maar wél onder het wagengewicht in de beugels kunnen scharnieren. Normaal kan de arm bij in- en uitveren natuurlijk ook scharnieren maar word het metalen hart van de rubbers in de bussen vastgeklemd in de beugels. Daarna beugels en armen weer gemonteerd, coilovers (in mijn geval) vastgezet en wielen er weer op. Vervolgens de wagen weer op z’n wielen gezet. In die positie wordt het rubber in de draagarmbussen niet onder spanning gezet. Immers het hart van de draagarmbussen zit niet vastgeklemd in de beugels. Vervolgens merktekens tegenover elkaar aangebracht op de beugels en de draagarmen. Zodat bij het demonteren en het eventueel ongewild bewegen van de arm in de beugel, de arm weer in de juiste positie kan worden gezet. Alles weer gedemonteerd. Met behulp van een (rubber) hamer, bijvoorbeeld, eventueel de stand van de beugel bijstellen. De draagarmen weer vastgezet in de beugels (120 Nm plus 120°). Daarna alles weer gemonteerd. Auto staat nu in ruststand zonder stress op de rubbers in de bussen. Vanwege de afstelling van de coilovers achter iets hoger op z’n wielen dan voor. En dat oogt sportief. Niet een al te simpele klus en redelijk vermoeiend, dat boven je macht werken. Zeker wanneer je denkt het in je eentje te kunnen doen. Bovendien bleek het gebruik van een spanband onontkoombaar om de bouten waarmee de beugels zitten gemonteerd (vijf stuks) bij montage weer precies voor de gaten in het chassis te krijgen. Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD