Rammel
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2021 15:05 #1468330
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic goh
Het ziet er wel vrij ranzig uit. Ik zie veel in de methode Noppen en in de methode Verbeek. Het slopen van het ding is inderdaad een optie, doe het dan wel met een slijptol en met beleid. Het nut van het ding is mij altijd ontgaan. Lassen is een precies klusje, wil je er geen gaten inbranden. En dan krijg je de afstelling van de motor niet goed wanneer het een katalysatormotor is.
Je kunt ook twee smalle slangklemmen boven en onder vastzetten op de pijp. Daarna las je het geval op de slangklemmen met een paar kleine lasjes, dan kun je niet door de pijp heen blazen.
Je kunt ook twee smalle slangklemmen boven en onder vastzetten op de pijp. Daarna las je het geval op de slangklemmen met een paar kleine lasjes, dan kun je niet door de pijp heen blazen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2021 22:21 #1468347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De primaire functie van het
De primaire functie van het hitteschild is mogelijk niet om de warmte weg te houden van de carrosserie (is een mooie bijvangst), maar om de warmte in de uitlaat te houden om zodoende de katalysator sneller op te laten warmen. Dan gaat deze sneller zijn werk doen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 01:42 #1468350
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gun Gum
Gun Gum mag wat mij betreft verboden worden. Ik geef dan wel de voorkeur aan de epoxy-methode. Of aan hittebestendige siliconenkit, zoals Silicon Blue. Daar mee monteer ik ook ruim dertig jaar de uitlaatdelen omdat de gebruikelijke kit ook verhardt en bovendien de uitlaat bijna niet meer te demonteren is zonder verhitten met de lasbrander. Silicon Blue is hittebestendig tot 200 graden en blijft enigszins soepel. Het wordt ook als vloeibare pakkinq bij stoommachines gebruikt. Er is nog een Engelse (rode) sliconepakking tot 300 graden, maar deze temperatuur is niet nodig en de rommel is kankerverwekkend.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 11:07 #1468354
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ben ook absoluut geen fan
Ik ben ook absoluut geen fan van gungum om verschillende uitlaatdelen luchtdicht aan elkaar te bevestigen. Maar dit is natuurlijk een heel andere situatie.
Ik twijfel of de hittebestendige siliconenkit volstaat in dit geval. Meestal pas je het toe op de onderdelen die verder naar achter op/aan de uitlaat zitten aangezien deze in weer en wind hangen en vaker vervangen moeten worden. De temperatuur van de pijp is daar lager dan aan het begin van de uitlaat
Het kan in dit geval maar zo zijn dat de temperatuur hoger is dan de siliconen (blauw of rood) aan kan.
Ik twijfel of de hittebestendige siliconenkit volstaat in dit geval. Meestal pas je het toe op de onderdelen die verder naar achter op/aan de uitlaat zitten aangezien deze in weer en wind hangen en vaker vervangen moeten worden. De temperatuur van de pijp is daar lager dan aan het begin van de uitlaat
Het kan in dit geval maar zo zijn dat de temperatuur hoger is dan de siliconen (blauw of rood) aan kan.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 15:22 #1468357
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Temperatuur
Weet je wel hoe heet 200 graden is? De uitlaat wordt beslist niet warmer. Hou maar eens een draadje tinsoldeer tegen de uitlaat. Dat smelt niet.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 17:29 #1468359
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 200 graden is zo spannend
200 graden is zo spannend niet wanneer je de hele uitlaat, van voor tot achter, bekijkt.
Alles na de katalysator zal niet zo heet worden, dat wil ik best geloven.
Hoewel een scheefhangende uitlaat een aanzienlijk stuk uit de onderste rand van de bumper gesmolten heeft in mijn geval.... maar durf ook niet te zeggen welke temperatuur daar voor nodig is.
Maar een katalysator zelf kan bv rustig 600+ graden worden tijdens normaal bedrijf.
Maar ook je lambda-sensor vereist een temperatuur van ver boven de 200 graden.
Uitlaatgassen zijn maar zo 700+ graden.
En dit is wel het gebied waar dat hitteschild zit.
Je gaat de kit dan ook nog eens onder het hitteschild aanbrengen, waardoor je ook geen rijwind koeling op die plek hebt.
Alles na de katalysator zal niet zo heet worden, dat wil ik best geloven.
Hoewel een scheefhangende uitlaat een aanzienlijk stuk uit de onderste rand van de bumper gesmolten heeft in mijn geval.... maar durf ook niet te zeggen welke temperatuur daar voor nodig is.
Maar een katalysator zelf kan bv rustig 600+ graden worden tijdens normaal bedrijf.
Maar ook je lambda-sensor vereist een temperatuur van ver boven de 200 graden.
Uitlaatgassen zijn maar zo 700+ graden.
En dit is wel het gebied waar dat hitteschild zit.
Je gaat de kit dan ook nog eens onder het hitteschild aanbrengen, waardoor je ook geen rijwind koeling op die plek hebt.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 21:22 #1468361
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik heb vaak gezien
Dat zo'n hitteschild of anti-hitteschild vast zit met inderdaad een boutje maar ook dat er hittewerende ringetjes gemonteerd zijn. Fiber-achtig spul.
Om te voorkomen dat er een hiite-brug ontstaat. Die dingen beletten soms ook wel lekker aandraaien van het boutje.
En dan komt de rammel weer terug.
Trouwens , of het er nu om gaat de omgeving te beschermen tegen hitte of primair om de hitte nou juist in de uitlaat te houden, in beide gevallen is het de bedoeling dat het hitteschild zo koel mogelijk blijft aan de buitenzijde. ( lijkt mij dan)
Om te voorkomen dat er een hiite-brug ontstaat. Die dingen beletten soms ook wel lekker aandraaien van het boutje.
En dan komt de rammel weer terug.
Trouwens , of het er nu om gaat de omgeving te beschermen tegen hitte of primair om de hitte nou juist in de uitlaat te houden, in beide gevallen is het de bedoeling dat het hitteschild zo koel mogelijk blijft aan de buitenzijde. ( lijkt mij dan)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2021 02:01 #1468369
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kammajaajajippiejippie Neeh!
Hallo Volvisti
Gisteren na het werk even bij de Hornbach geweest om te kijken of ze een paar slangklemmen hadden. Op het oog even gemeten c.q. geschat hoe groot die zouden moeten zijn. Maar toen ik er eindelijk achter was waar ze die dingen verstopt hadden (helemaal op de grond op de tuingereedschappenafdeling) bleek dat de grootste maat 40-60 mm groot was. Vergeleken met wat ik geschat/gemeten had --> zeer waarschijnlijk net te klein. Bij de Praxis hebben ze grotere, morgen even fatsoenlijk meten of die zouden kunnen passen.
groetjes
Mathy
Gisteren na het werk even bij de Hornbach geweest om te kijken of ze een paar slangklemmen hadden. Op het oog even gemeten c.q. geschat hoe groot die zouden moeten zijn. Maar toen ik er eindelijk achter was waar ze die dingen verstopt hadden (helemaal op de grond op de tuingereedschappenafdeling) bleek dat de grootste maat 40-60 mm groot was. Vergeleken met wat ik geschat/gemeten had --> zeer waarschijnlijk net te klein. Bij de Praxis hebben ze grotere, morgen even fatsoenlijk meten of die zouden kunnen passen.
groetjes
Mathy
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-09-2021 09:21 #1468371
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic En anders gewoon 2 aan elkaar
En anders gewoon 2 aan elkaar zetten.
Extra gratis bonus tip: op de site van hornbach kun je zien in welk gangpad de artikelen liggen.
Extra gratis bonus tip: op de site van hornbach kun je zien in welk gangpad de artikelen liggen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2021 02:25 #1468373
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic gewoon onderdelenboer
Bij de serieuze onderdelerator hebben ze alle voorkomende maten.
Moderators: Jerry Stam