Rammel

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2021 00:13 #1110890 door Mathy van Nisselroy
Rammel is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Als ik wat meer gas geef of het toerental zakt wat diep, dan rammelt er iets in het vooronder van mijn 945 van modeljaar 1991. Vermoedelijk heb ik de oorzaak gevonden. Het blik rond om de downpipe van m'n B234F heeft speling t.o.v. de downpipe. Heeft er iemand een tip hoe ik dat (provisorisch) vastzet?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2021 01:07 #1468306 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het zit met twee bouten vast
Het zit met twee bouten vast in het uitlaatspruitstuk, wanneer je tenminste het hitteschild plus de aansluiting aan het luchtfilter bedoelt. Monteren met twee bouten en carosserie ringen. Ik heb 'm helemaal gesloopt, omdat ik toch op LPG rijd.

Bedoel je dat ding aan de uitlaat, dan wordt het lassen, anders blijft-ie rammelen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2021 12:37 #1468312 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Downpipe
Hallo Jur

Zoals aangegeven is het het blik rond om de downpipe, dus om de uitlaat.

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2021 14:32 #1468315 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als het is, wat ik denk dat
Als het is, wat ik denk dat het is, kun je het er zonder problemen ook af halen.
Wat er niet zit, kan ook niet rammelen ;)

Maar ik ben er niet 100% zeker van dat we het over hetzelfde hebben, dus wellicht een foto of plaatje voor handen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2021 15:21 #1468317 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo noppen20, Volvisti
Hallo noppen20, Volvisti

Het gaat om dit ding, met die naad:

Let maar niet op het onkruid. M'n auto staat bij een bedrijf tegenover het pand waar m'n werkgever zit. Meestal is de parkeerplaats verder leeg.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-09-2021 15:29 #1468318 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic even heel goed schoonmaken op de plek waar je hem wil lassen
even heel goed schoonmaken op de plek waar je hem wil lassen en met een CO-2 lasapparaat aan de downpipe vastblubberen op een paar plekjes, zou ik doen. Niet te veel ampères anders vallen de gaten erin. Zou hem wel laten zitten.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2021 23:53 #1468331 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Vaak zijn
Dingen toch wel met een reden is mij gebleken door de tijd heen.
Ik ken hem zo ook niet voor dit deel van die uitlaat, Maar dat kan omdat ik iets niet weet waarvan de ontwerper wel weet dat het van belang is.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2021 00:39 #1468338 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tijd
Hallo Volvisti

Komende zaterdag vertrek ik voor een weekje naar een plaatsje in het Saksische deel van het Vogtland. Vóór die tijd ga ik het ding niet laten lassen (ben al blij als ik m'n to-dolijstje vóór die tijd af krijg).

Het is een hitteschild en houdt de warmte weg van het schutbord. De uitlaatgassen die 'm opwarmen komen uit een B234F, misschien dat dat verklaart waarom jullie "het blik" nog nooit gezien hebben.

Zou ik 'm tijdelijk kunnen fixeren met wat slangklemmen? (Zonder die vast te lassen)

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-09-2021 09:07 #1468341 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic slangenklemmen wordt nog een getob hoor
Dan zou ik er eerder een schroef tussen draaien of zoiets, of met een slangenklem een stukje ijzer op de downpipe vastzetten dat het rammelen van het schild tegengaat. (en die oplossing kan je jaren laten zitten als de klem van RVS is.
En als de downpipe zo dun is dat je er eerder gaten in last dan in het schild, dan ben je aan een nieuwe downpipe toe?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-09-2021 09:43 #1468342 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dergelijke schildjes zijn
Dergelijke schildjes zijn vrij lastig permanent stil te krijgen.
Vaak komt het er op neer dat je hem weer aandrukt (door bv een schroef, of slangenklem of iets)
Maar vroeg of laat is die spanning weer verdwenen door bv verder roesten, of door het continu uitzetten/krimpen als gevolg van opwarming/afkoeling.

Met enig succes heb iets vergelijkbaars bij een ander merk auto vastgezet met hitte bestendige epoxy van het merk JB-weld. Fantastisch spul wat ik toch had liggen, maar gungum/uitlaatcement zal de truc waarschijnlijk ook wel doen.

Je moet het er alleen goed tussen kunnen kliederen/spuiten wat helaas niet altijd het geval is.

Persoonlijk had ik hem er gewoon vanaf gehaald... en ik kwam op TB ook vergelijkbare adviezen tegen:
www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=303915

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC