ontstekingsmodule stuk? maar niet te krijgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 15:25 #1110868 door V700 register
ontstekingsmodule stuk? maar niet te krijgen is gemaakt door V700 register
beste leden,

een paar weken geleden ging ik -eindelijk weer- mijn auto wassen.dit deed ik zelf met zo'n hogedrukspuit.
dat was leuk en nodig..maar toen ik weg wilde rijden startte de auto niet.
wel stroom en ik hoorde de startmotor draaien maar verder dan dat ging het niet.
Ik dacht eerste dat er iets nat was geworden dus heb gekeken en inderdaad er was wat water op de accu te zien en ook daarom heen.
dit kunnen drogen en de wagen met motorkap open laten staan.
na 10 minuten ( of iets langer) startte de auto.
maar daarna startte de wagen na een korte stop weer niet! na veel moeite toch weg kunnen rijden..

bij de garage ( bonne route) zeggen ze dat het de ontstekingsmodule is.
Ik vertrouw er op dat dit zo is maar denkt iemand dat het toch iets met -tijdelijk- vocht te maken kan hebben?

wat me verder opvalt ( en wat me wat ongemakkelijk laat voelen bij een stoplicht) is dat de toeren erg laag lijken.
Een keer viel de motor uit maar ik kon m gelukkig meteen weer starten.

al eerder viel het me op dat de toerenteller soms lijkt te blijven hangen terwijl ik het gas los laat. ( had dit al eens eerder willen vragen in het forum, maar ja...)

verder lijkt het of ik minder power heb richting de 90- 100
maar ja misschien verbeeld ik het me...ik zit dan ook iets minder relaxed in de auto... ; ) vooral bij stoplichten houd ik het gas een beetje hoger...
oh, en ook dat nog: rijdend achter een langzaam rijdende oplegger ( ong 30 km p/u) begon de motor opeens te stotteren...bij veel gas geven ( na gelukkig te hebben kunnen inhalen) bleef deze stotteren alsof de benzine toevoer niet goed liep.
na wat gepomp met het gaspedaal en vooral veel gas geven was het weg. Op de terugweg leek het of de auto bij 90-100 heel licht ging stotteren.

ik gebruik een toevoeging ( E10 guard van het merk cobra clean) en weet niet of dit dan toevallig daar mee te maken heeft of dat ook dit probleempje met de eerder genoemde ontstekingsmodule te maken heeft.

nog een probleem: de bosch ontstekingsmodule is niet leverbaar. een vervangend merk is er door de garage ingeplaatst maar werkte niet ( motor startte niet).

een heel verhaal van volvo_art. ( die zelf totaal niet technisch is ) en bij voorbaat dank voor het lezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-08-2021 16:07 #1468160 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic onregelmatig lopen kan de CIS-klep zijn
en de garage zegt ontstekingsmodule? is dat omdat ze een storing hebben uitgelezen of omdat ze weten dat dat die niet te krijgen en moeilijk te kopen is? en verkopen ze liever auto's dan modules?

Nog even voor de zekerheid het is een moderne injectie volvo met een CIS klep?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 16:29 #1468161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vergeten te melden om welk type volvo
het is een 940 2.3 I.C automaat uit 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 17:16 #1468162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Module
Dat die module niet meer leverbaar zou zijn, lijkt mij een beetje onzin (bijvoorbeeld www.estateservices.nl/catalogsearch/result/?q=ontstekingsmodule ). Op zijn minst moet je toch wel een gebruikt exemplaar kunnen vinden, al is het maar om te proberen of het probleem daarmee is opgelost.
Bedoel je met afspuiten dat je ook onder de motorkap hebt gespoten, of alleen de buitenkant? Als je alleen de buitenkant hebt afgespoten is het helemaal onwaarschijnlijk dat je de module daarmee hebt beschadigd. Wat denk je dat er onder de motorkap gebeurt als het flink regent op de snelweg?
Is er ook al naar andere onderdelen gekeken, zoals de verdeelkap? Rij je alleen op benzine of ook LPG? Ik vind dat E10 guard overigens wel een beetje een vaag product, je zou ook een keer benzine zonder ethanoltoevoeging kunnen proberen.
Ten slotte bestaat ook nog zoiets als toeval, dat een onderdeel het begeeft zonder dat dit iets met het afspuiten te maken heeft. Je garage moet dat toch kunnen vinden?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 17:52 #1468164 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Defect?
Dat de ontstekingsmodule niet leverbaar is is lulkoek. En dat deze stuk gaat wanneer-ie nat wordt is ook een fabel, tenzij de behuizing is gescheurd.

Ik herken het verschijnsel. Het lijkt er op dat het een krukassensorprobleem is. Maar ga nou je vakantiegeld niet uitgeven aan zo'n ding. Controleer eerst eens de verbinding op de bobine, op aansluiting 1. Er zitten een of twee stekkertjes op. De verbinding wil nog wel eens slecht worden. Dan nieuwe er op en klaar.

Controleer ook de massa-aansluiting van de ontstekingsmodule. Massaverbinding op inlaatspruitstuk. Die geeft soms nog wel eens problemen. Contactspray! niet schuren!.

Verder gewoon E5 tanken. En laat de garageboys fijn spelen met hun uitleesgameboy.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 17:55 #1468165 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Leeftijd ontsteking
Hoe oud zijn je bougiekabels, verdeler en rotor? Zou kunnen dat deze door het vocht zijn gaan doorslaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 20:45 #1468168 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onzin
De EZK en ECU zitten bij de 940 in de voetenbak, dus in het interieur. Ergo: onwaarschijnlijk!
Meestal is er een probleem met de Hallsensor, het benzinerelais achter de asbak, maar i dit geval waarschijnlijk een vochtprobleem met het ontstoringsrelais of de vonkversterker.
Beide zitten op het binnenscherm onder de motorkap.
Of de verdelerkap achteraan het blok is nat geworden, maar dat zou vanzelf over moeten gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 20:46 #1468169 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh, en controleer wat Jur
Oh, en controleer wat Jur hiervoor zei voordat je de rest gaat doen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 20:49 #1468170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En de auto loopt heel goed op
En de auto loopt heel goed op 95 of E10 hoor, de klopsensor zorgt ervoor dat detonatie niet optreedt. Het fijnste vindt die van mij 98, dan heb je in mijn idee het volle vermogen, maar ik rijdt ook met een veel hogere turbodruk dan origineel.
Waar woon je, misschien weet ik iemand in je buurt die wil kijken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 21:13 #1468171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bdp sensor?
Wellicht de bdp sensor?
Ik had in aanloop naar helemaal niet meer willen starten vergelijkbare symptomen met de 945 2.3 (ook vochtgerelateerd).

En die kosten maar 30 euro...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC