Koelvloeistof enzo......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2021 16:33 #1467630
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G12++
Heb inmiddels 10 liter kant en klaar -37° G12++ bij de A.T.U. gehaald.
Nu nog een beetje droog weer.
@Mathy
Volvo adviseerd ook om de versnellingsbakolie en de differentieelolie life-time te gebruiken, maar die heb ik ook ververst. Er van uit gaande dat in de afgelopen 24 jaar e.e.a. is verbeterd op het gebied van vloeistoffen en toevoegingen kan het inderdaad alleen maar beter worden.
Dat Volvo alleen zijn eigen kvs adviseerd is een beetje het verhaal van “wij van wc-eend adviseren wc-eend”.
Overigens zit de oude kvs er nu 10 jaar in. Ik denk dat dit nig G11 is (blauw-groen), en het ziet er nog best prima uit. Hoef gelukkig ook nooit bij te vullen.
Nu nog een beetje droog weer.
@Mathy
Volvo adviseerd ook om de versnellingsbakolie en de differentieelolie life-time te gebruiken, maar die heb ik ook ververst. Er van uit gaande dat in de afgelopen 24 jaar e.e.a. is verbeterd op het gebied van vloeistoffen en toevoegingen kan het inderdaad alleen maar beter worden.
Dat Volvo alleen zijn eigen kvs adviseerd is een beetje het verhaal van “wij van wc-eend adviseren wc-eend”.
Overigens zit de oude kvs er nu 10 jaar in. Ik denk dat dit nig G11 is (blauw-groen), en het ziet er nog best prima uit. Hoef gelukkig ook nooit bij te vullen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-07-2021 00:28 #1467636
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nuttige info
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
14-07-2021 00:29 #1467637
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Ferry
Niet Volvo maar de specialist in Zweedse Volvo's, waar ze dagelijks met onze modellen werken. En dat wat ze daar adviseren zal niet de koelvloeistof van twintig jaar geleden zijn.
Inmiddels zal Volvo trouwens ook wel adviseren om de olie in de versnellingsbakken en differentiëlen van onze modellen niet eeuwig te laten zitten. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Volvo er niet bij stilgestaan dat onze modellen zo lang mee zouden gaan als ze meegaan. En genoemde specialist zal ook wel adviseren om op tijd een en ander te vervangen.
groetjes
Mathy
Niet Volvo maar de specialist in Zweedse Volvo's, waar ze dagelijks met onze modellen werken. En dat wat ze daar adviseren zal niet de koelvloeistof van twintig jaar geleden zijn.
Inmiddels zal Volvo trouwens ook wel adviseren om de olie in de versnellingsbakken en differentiëlen van onze modellen niet eeuwig te laten zitten. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Volvo er niet bij stilgestaan dat onze modellen zo lang mee zouden gaan als ze meegaan. En genoemde specialist zal ook wel adviseren om op tijd een en ander te vervangen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-07-2021 00:40 #1467638
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic G13
Is dan wel nieuwer maar die beter niet gebruiken want dat is weer slecht voor koper en dat kan in de kachel radiateur verwerkt zitten. Dus nieuw altijd beter is ook niet altijd waar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2021 12:22 #1467643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nuttige info, dank: kvs van kleur verschoten
Tot nu toe wist ik niet veel van kvs. Ik gooi er altijd -26 van kroon in, dat leek me koud genoeg. Mooi blauw. Ook in het lege nieuwe motortje gegooid. Na een tijdje rijden is de kvs niet meer blauw maar licht geel/bruinig. Snapte dat nie. Vond het wel hoogst eigenaardig.
Ik heb het motortje niet gespoeld. Wel leeg laten lopen. Wellicht zat er nog een restje g12 en heeft dat het mooie blauwe kleurtje verpest. Zal spoelen en verversen
Dank Rob
@ lecram spoelen volgens Hans van schmidt gemert: kraantje op het blok open. Tuinslang in het vaatje en dan flink spoelen
Ik heb het motortje niet gespoeld. Wel leeg laten lopen. Wellicht zat er nog een restje g12 en heeft dat het mooie blauwe kleurtje verpest. Zal spoelen en verversen
Dank Rob
@ lecram spoelen volgens Hans van schmidt gemert: kraantje op het blok open. Tuinslang in het vaatje en dan flink spoelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2021 13:24 #1467645
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vorig jaar heb ik contact
Vorig jaar heb ik contact gezocht met de specialisten van Kroon Oil over het vervangen van de koelvloeistof van onze 940.
Het standaard advies is het gebruik van Coolant -38 Organic NF. Volgens de beschrijving is dat een silicaatvrije koelvloeistof die geel is van kleur. Je hoeft dus niet naar G12 of G12+ om silicaatvrije koelvloeistof te krijgen.
Omdat ik denk dat er altijd een beter alternatief is heb ik de specialisten van Kroon Oil daarnaar gevraagd en het advies was om Coolant SP11 te gebruiken. Volgens de beschrijving is dit een blauwe long life koelvloeistof waarin speciale toevoegingen de vorming van sludge en aanslag in de radiator voorkomen waardoor een optimale koeling gewaarborgd is, ook op de lange termijn. Mij werd geadviseerd om deze vloeistof om de 5 jaar te verversen. In de beschrijving van de toepassing valt te lezen dat deze koelvloeistof toegepast moet worden waar een G11 koelvloeistof wordt gevraagd.
E.e.a. geeft mij het idee dat een silicaatvrije koelvloeistof niet per definitie beter is dan een G11 vloeistof en dat een G11 vloeistof niet per definitie zal leiden tot de vorming van een laag die het warmt overdragend vermogen van componenten verminderd. Mits de vloeistof tijdig wordt ververst.
In een wat verdere verleden heb ik het koelsysteem van onze toenmalige 940 eens met een longlife koelvloeistof (fluorescerend roze van kleur; G12?) afgevuld. Het resultaat daarvan was dat deze vloeistof ieder lek in het systeem wist te vinden, zowel tussen het blok en de kop en op verschillende plekken op de radiator was deze fel roze vloeistof te zien. Toen heb ik deze vloeistof afgelaten, het systeem gespoeld en weer conventionele blauwe vloeistof gevuld. Daarna geen enkel probleem meer gehad.
Destijds werkte ik op ontwikkelingsafdeling van een grote vrachtwagenfabrikant in het zuiden des lands. De specialist op het gebied van motorkoeling zat dichtbij en desgevraagd hij wist mij te melden dat de uittrede van deze longlife koelvloeistof waarschijnlijk te wijten was aan het gebrek aan silicaat in deze vloeistof.
Het standaard advies is het gebruik van Coolant -38 Organic NF. Volgens de beschrijving is dat een silicaatvrije koelvloeistof die geel is van kleur. Je hoeft dus niet naar G12 of G12+ om silicaatvrije koelvloeistof te krijgen.
Omdat ik denk dat er altijd een beter alternatief is heb ik de specialisten van Kroon Oil daarnaar gevraagd en het advies was om Coolant SP11 te gebruiken. Volgens de beschrijving is dit een blauwe long life koelvloeistof waarin speciale toevoegingen de vorming van sludge en aanslag in de radiator voorkomen waardoor een optimale koeling gewaarborgd is, ook op de lange termijn. Mij werd geadviseerd om deze vloeistof om de 5 jaar te verversen. In de beschrijving van de toepassing valt te lezen dat deze koelvloeistof toegepast moet worden waar een G11 koelvloeistof wordt gevraagd.
E.e.a. geeft mij het idee dat een silicaatvrije koelvloeistof niet per definitie beter is dan een G11 vloeistof en dat een G11 vloeistof niet per definitie zal leiden tot de vorming van een laag die het warmt overdragend vermogen van componenten verminderd. Mits de vloeistof tijdig wordt ververst.
In een wat verdere verleden heb ik het koelsysteem van onze toenmalige 940 eens met een longlife koelvloeistof (fluorescerend roze van kleur; G12?) afgevuld. Het resultaat daarvan was dat deze vloeistof ieder lek in het systeem wist te vinden, zowel tussen het blok en de kop en op verschillende plekken op de radiator was deze fel roze vloeistof te zien. Toen heb ik deze vloeistof afgelaten, het systeem gespoeld en weer conventionele blauwe vloeistof gevuld. Daarna geen enkel probleem meer gehad.
Destijds werkte ik op ontwikkelingsafdeling van een grote vrachtwagenfabrikant in het zuiden des lands. De specialist op het gebied van motorkoeling zat dichtbij en desgevraagd hij wist mij te melden dat de uittrede van deze longlife koelvloeistof waarschijnlijk te wijten was aan het gebrek aan silicaat in deze vloeistof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2021 22:45 #1467648
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Spoelen via vaatje
Bedankt voor de info Rob, dat ga ik doen.
Groet Marcel.
Groet Marcel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2021 11:11 #1467649
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo
Volvo antivries in mijn 940. Ook in de 780..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





