thuiskomer band
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2021 23:20 #1110743
door Vincent van der Spek
thuiskomer band is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Vandaag kwam ik er achter dat mijn thuiskomer (special spare) was overleden. Nog niet eens zo lang geleden 1 x gebruikt. Het was al een tweedehandsje van estate services, dus al een oudje. Volgens mij is de maat van de band na 155/80 R15. De band die erop zit is dus een 'special spare'. Speciaal als reserve band. Maar kan er ook gewoon een 'normale' 155/80 band op? Op de velg past het wel, maar kan je er ook mee rijden? Het werd mij niet duidelijk op het forum.
De band staat bij mij rechtop vanwege LPG. Ik weet het, een echte is beter, maar zo'n smal bandje past wel mooi aan de zijkant en kan je er nog steeds een fiets inschuiven.
groeten
Vincent
Vandaag kwam ik er achter dat mijn thuiskomer (special spare) was overleden. Nog niet eens zo lang geleden 1 x gebruikt. Het was al een tweedehandsje van estate services, dus al een oudje. Volgens mij is de maat van de band na 155/80 R15. De band die erop zit is dus een 'special spare'. Speciaal als reserve band. Maar kan er ook gewoon een 'normale' 155/80 band op? Op de velg past het wel, maar kan je er ook mee rijden? Het werd mij niet duidelijk op het forum.
De band staat bij mij rechtop vanwege LPG. Ik weet het, een echte is beter, maar zo'n smal bandje past wel mooi aan de zijkant en kan je er nog steeds een fiets inschuiven.
groeten
Vincent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2021 23:29 #1467362
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Vraag me
Vraag me af of die combinatie breedtemaat/hoogtemaat wel in 15 inch bestaat eigenlijk.
En als die bestaat wil je daar ook niet lang mee rondrijden lijkt me.
Denk dat je op zoek moet naar een nieuwe "special spare" of een goede tweedehands of naar een volwaardig wiel.
En als die bestaat wil je daar ook niet lang mee rondrijden lijkt me.
Denk dat je op zoek moet naar een nieuwe "special spare" of een goede tweedehands of naar een volwaardig wiel.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2021 23:34 #1467363
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic aha
Ze bestaan wel dus.
www.autobandenmarkt.nl/search?priceCateg...80&size=15&season=so
Als het velgbed overeenkomt lijkt het me prima mogelijk
www.autobandenmarkt.nl/search?priceCateg...80&size=15&season=so
Als het velgbed overeenkomt lijkt het me prima mogelijk
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2021 23:51 #1467366
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic bandenmaat
De bandenmaten van thuiskomers zijn wel leverbaar, Ze zitten tenslotte om de originele thuiskomers en worden dus ergens gefabriceerd. 
Een thuiskomertje is precies wat de naam al zegt, iets om thuis te komen. Niet om mee door te rijden en niet harder dan 100 km/u of off road dan wel rally te rijden. Tenzij je levensmoe bent.
Zelf geef ik de voorkeur aan een oude band van de vorige set banden. Omdat ik de banden niet bij de wettelijke profieldiepte vervang van 1.6 mm maar wanneer ze 2.0 mm profiel hebben en de reserveband niet in zonlicht maar in de kofferbak zit valt de veroudering gelukkig mee.
Een thuiskomertje is precies wat de naam al zegt, iets om thuis te komen. Niet om mee door te rijden en niet harder dan 100 km/u of off road dan wel rally te rijden. Tenzij je levensmoe bent.
Zelf geef ik de voorkeur aan een oude band van de vorige set banden. Omdat ik de banden niet bij de wettelijke profieldiepte vervang van 1.6 mm maar wanneer ze 2.0 mm profiel hebben en de reserveband niet in zonlicht maar in de kofferbak zit valt de veroudering gelukkig mee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 10:01 #1467382
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic loadindex van een thuisbrenger is hoger
Het bandje kan meer gewicht dragen. De thuisbrenger heeft loadindex 95 en de gewone banden 83. Ik heb er een 125/70/15 CST thuisbrenger van Continental omgelegd. Lekker klein maar kan daarom vanwege het diff alleen voor gemonteerd worden. Bij een lekke achterband mag je twee keer wieltje wisselen hihi...
volvo700vereniging.nl/kletshoek/nog-maar...et-reservewiel-zakje
volvo700vereniging.nl/kletshoek/nog-maar...et-reservewiel-zakje
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 21:38 #1467395
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic loadindex
Die loadindex is wel een goeie. 83 betekent 487 kg. Als je dat maal 4 doet zit je op 1948 kg totaal. Dat weegt ie niet. Dus zou die loadindex genoeg moeten zijn. Mits niet afgeladen met straatklinkers oid. En op een thuiskomer rij je rustig naar huis waar ik nog wel een normaal wiel of winterwiel heb liggen.
En waar koop je een nieuwe special spare? Om er nu weer één van minstens 25 jaar oud te monteren.....
Het mooie van deze maat (155/80) is dat de afwijking van 195/65 maar 0,86% is. Hoeft je niet twee banden te wisselen.
Nu hoeft dat niet zo vaak, maar die laatste keer was tussen Sneek en Joure op de A7 boven op het viaduct halverwege. In het donker bij windkracht 7 met het hele gezin plus oma. Eigenlijk was het toen ook niet goed, want de bandenspanning was niet ok van het reserve wiel. Sta je nog wat te kijken stopt er een ANWB auto achter je. Probleem opgelost.
En waar koop je een nieuwe special spare? Om er nu weer één van minstens 25 jaar oud te monteren.....
Het mooie van deze maat (155/80) is dat de afwijking van 195/65 maar 0,86% is. Hoeft je niet twee banden te wisselen.
Nu hoeft dat niet zo vaak, maar die laatste keer was tussen Sneek en Joure op de A7 boven op het viaduct halverwege. In het donker bij windkracht 7 met het hele gezin plus oma. Eigenlijk was het toen ook niet goed, want de bandenspanning was niet ok van het reserve wiel. Sta je nog wat te kijken stopt er een ANWB auto achter je. Probleem opgelost.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 21:51 #1467396
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Ongebruikte spare
Vincent, ik heb nog zo'n exemplaar liggen dat nooit is gebruikt. Het enige nadeel is dat hij 33 jaar oud is, maar heeft al die jaren wel in het donker gelegen. Je mag hem zo ophalen.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2021 07:50 #1467401
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb hier nog drie Adhara
Heb hier nog drie Adhara-velgen liggen. Dus als iemand zijn thuiskomertje wil vervangen voor een echte velg/band dan mag men een wieltje komen ophalen.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2021 09:50 #1467404
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Dank
@ Wiegman: Dank voor je aanbod. Ik ga toch proberen iets nieuws te fixen. Een gewone band + velg kan ook altijd nog. Die heb ik liggen en ligt nu ook (tijdelijk) in de achterbak. Moet ik alleen de bevestiging aanpassen als ie rechtop moet, want nu past het net niet. En ja, dan heb ik iets minder ruimte. Maar het wiel is er ook zo uit.
Het liefst heb ik dus een verse, passende thuiskomer. Ik ga ook nog even bij de plaatselijke bandenboer informeren.
Het liefst heb ik dus een verse, passende thuiskomer. Ik ga ook nog even bij de plaatselijke bandenboer informeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2021 10:05 #1467405
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vers
155/80/15 kon ik toen niet nieuw vinden als thuisbrenger.
Nieuw kon ik kiezen uit een gewone band of kleinere thuisbrengers 115 en 125 breed. Succes.
Nieuw kon ik kiezen uit een gewone band of kleinere thuisbrengers 115 en 125 breed. Succes.
Moderators: Jerry Stam