- Berichten: 2
Hoogte hydraulische motorsteunen
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2021 15:55 #1467247
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Aanvulling
Er schijnen twee delen te worden aangeboden. De originele, die een hoogte hebben van 10,4 cm, en een pu versie, met een hoogte van 8 cm. afgezien van het gegeven dat polyurethaan een ander materiaal is dan dat ven de originele denk ik niet dat het een verstandige keus is. Er is volgens het boek geen verschil tussen de automatische en de gewone versnellingsbak. De samendrukbaarheid van PU is op de lange duur veel minder en niet blijvend, het levert in een aantal gevallen ook een piepende, rammelende kortom een lawaaiige oplossing. Het wordt veel gebruikt als vervanging van silent blocs zoals in draagarmen en dynamorubbers. Met goede rubbers heb ik de beste ervaringen, mijn Volvo behoefde na 550.000 kilometertjes twee nieuwe rubbers voor het dynamo, tegen anderen die hun pu emplaren na minder kilometers moesten vervangen. Dus zeker voor een hoogbelaste motorsteun lijkt het mij geen ideale optie. De verkrijgbaarheid van 3514487 laat te wensen over, maar ik denk dat het de moeite van het zoeken loont.
Een chef werkplaats in ruste vertelde mij dat er in België een gespecialiseerd bedrijf zou zijn die dergelijke onderdelen op specificatie maakt maar wist mij geen naam te geven, hij is al lang met pensioen. Zijn advies, waar hij geen garantie op geeft, is om eventueel een korter exemplaar door middel van ringen pas te maken. Dat is op zich geen gek idee, al zal de demping wat stugger zijn. De lengte lijkt mij namelijk belangrijk. Maar wie ben ik.
Gewoon proberen wanneer je niets anders kunt krijgen. Rijden zal de wagen toch wel. En in ieder geval beide rubbers vervangen in verband met de balans.
Een chef werkplaats in ruste vertelde mij dat er in België een gespecialiseerd bedrijf zou zijn die dergelijke onderdelen op specificatie maakt maar wist mij geen naam te geven, hij is al lang met pensioen. Zijn advies, waar hij geen garantie op geeft, is om eventueel een korter exemplaar door middel van ringen pas te maken. Dat is op zich geen gek idee, al zal de demping wat stugger zijn. De lengte lijkt mij namelijk belangrijk. Maar wie ben ik.
Gewoon proberen wanneer je niets anders kunt krijgen. Rijden zal de wagen toch wel. En in ieder geval beide rubbers vervangen in verband met de balans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
12-06-2021 15:56 #1467248
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Volvo-kwaliteit
@ Martijn
Afgezien van de afwijkende brackets, vrees ik dat de solide rubberen steunen niet de vereiste hoogte (104 mm) hebben.
@ Jur
Helemaal met je eens wat de Volvo-kwaliteit betreft. Maar als het niet meer leverbaar is…
Adriaan
Afgezien van de afwijkende brackets, vrees ik dat de solide rubberen steunen niet de vereiste hoogte (104 mm) hebben.
@ Jur
Helemaal met je eens wat de Volvo-kwaliteit betreft. Maar als het niet meer leverbaar is…
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
12-06-2021 22:11 #1467254
door Jurriaan Nijkerk
Adriaan,
Je kunt de suggestie van de werkplaatschef volgen en vulringen gebruiken. anders weet ik het ook niet. Of de boel ombouwen naar de ophanging van een B204/B234.het zou volgens de tekening kunnen passen maar dar durf ik mijn hand zo op afstand niet voor in het vuur te steken.
Verder kom ik in de Skandix catalogus hydro.s tegen voor de 960 tot '98,Skandix nummer 1000680. Die zouden leverbaar kunnen zijn.
Verder iemand die misschien een oplossing zou kunnen weten is Christ van der Peijl, Oranje garage in Nijmegen. Aardige kerel, die al een paar jaartjes meeloopt en het bedrijf heeft overgenomen van zijn vader en die niet vies is van restauraties. Ik heb bij hem al eens advies gekregen betreffende een 'onoplosbare zaak'. ik blijf ook voor je uitkijken.
Sukkes,
Jur
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Proberen
Adriaan,
Je kunt de suggestie van de werkplaatschef volgen en vulringen gebruiken. anders weet ik het ook niet. Of de boel ombouwen naar de ophanging van een B204/B234.het zou volgens de tekening kunnen passen maar dar durf ik mijn hand zo op afstand niet voor in het vuur te steken.
Verder kom ik in de Skandix catalogus hydro.s tegen voor de 960 tot '98,Skandix nummer 1000680. Die zouden leverbaar kunnen zijn.
Verder iemand die misschien een oplossing zou kunnen weten is Christ van der Peijl, Oranje garage in Nijmegen. Aardige kerel, die al een paar jaartjes meeloopt en het bedrijf heeft overgenomen van zijn vader en die niet vies is van restauraties. Ik heb bij hem al eens advies gekregen betreffende een 'onoplosbare zaak'. ik blijf ook voor je uitkijken.
Sukkes,
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
12-06-2021 22:45 #1467255
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Voor zescilinder
Dankjewel Jur, jouw bijdrage is de moeite waard. Die Skandix steunen zijn uitsluitend bestemd voor de zespitter. En de hoogte is mogelijk ook niet toereikend. Blijft een gok.
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-06-2021 10:39 #1467257
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Adriaan
Dat klopt, heb ik ook zien staan. maar je kunt het ook bij ze vragen. Telefoonnummer en emailadres staan op de site, skandix.de .
Ik kijk ook nog even in een Volvo serviceprogramma. Misschien dat daar meer staat. Hoor je straks wel. Nooit opgeven met zo'n mooie wagen.
Jur
Ik kijk ook nog even in een Volvo serviceprogramma. Misschien dat daar meer staat. Hoor je straks wel. Nooit opgeven met zo'n mooie wagen.
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-06-2021 12:52 #1467259
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic computer
Adriaan,
De informatie is gelijk aan het onderdelenboek. Er staan twee tekeningen in. Een voor de 204E en de B234. Met rubber blokken, en een voor de B204 GT, Met hydrodempers.
De dempers in de lijst hebben beide het nummer 3514487. Het zou zomaar kunnen dat wanneer ze niet meer verkrijgbaar zijn dat ze er wel zijn voor e3n ander merk, Volvo heeft er niet het alleenrecht op. Ik denk niet dat je op een paar millimeter afwijking hoeft te kijken, tenslotte kun je ook nog vulringen monteren.
Het speld/hooiberg syndroom. Maar koeien vangen soms hazen wanneer ze eigenwijs zijn. De afmeting heb je, de schroefdraad ook, je weet maar nooit...
Ik zoek nog wel verder, het begint op een sport te lijken.
Jur
De informatie is gelijk aan het onderdelenboek. Er staan twee tekeningen in. Een voor de 204E en de B234. Met rubber blokken, en een voor de B204 GT, Met hydrodempers.
De dempers in de lijst hebben beide het nummer 3514487. Het zou zomaar kunnen dat wanneer ze niet meer verkrijgbaar zijn dat ze er wel zijn voor e3n ander merk, Volvo heeft er niet het alleenrecht op. Ik denk niet dat je op een paar millimeter afwijking hoeft te kijken, tenslotte kun je ook nog vulringen monteren.
Het speld/hooiberg syndroom. Maar koeien vangen soms hazen wanneer ze eigenwijs zijn. De afmeting heb je, de schroefdraad ook, je weet maar nooit...
Ik zoek nog wel verder, het begint op een sport te lijken.
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-06-2021 19:43 #1467261
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik ben er uit
Na onderzoek blijken de hydro's van Volvo heel dicht bij elkaar te liggen, zoals ook te verwachten is. Ze zijn echter amper verkrijgbaar. Dus heb ik de nieuwste catalogus van Skandix gedownload (
www.skandix.de/de/download/kataloge/volvo-900-serie/863/
) , op pagina .495 en 496 vind je het hele pasen en pinksteren voor de motor en versnellingbak-ophanging. Volgens mijn digitale allesweter beschik je over een viercilinder uit 1993 , dus niet zo'n in basis verschillend blok van andere modellen. Skandix geeft twee Volvo OEM nummers aan. 10676 (oem 137687) en 100680 (oem 353226, in de oude catalogus is dit 3514487 ). Ik denk dat je het hoogste nummer moet nemen, de 100676 heeft een extra te bestellen limiter, zoals bij de diesel, 100680 is helemaal compleet met limiter. Wel zou ik per email of telefoon nog even navragen voor de zekerheid, maar Skandix is naar mijn ervaring een betrouwbare zaak. Meestal heb ik andere leveranciers die vaak veel goedkoper zijn door de transportkosten. Maar wat is duur wanneer je niets anders kunt krijgen. En deze onderdelen kosten niet minder dan een etentje met twee personen, inclusief koelvloeistoffen. ;-)
Skandix geeft zelf aan dat de dempers geschikt zijn voor alle 960's,, zowel op benzine als kerosine
met twee of vier kleppen.. En je mag natuurlijk ruilen wanneer je toch liever rode of blauwe wilt...
In ieder geval een betere keus dan dubieuze imitatie PU producten. Maar ja, ik ben nu eenmaal een lawaai- en PU hater. Grinnik.
Ik hoor het nog wel van je. Ik reken op een afloop op niveau, hoewel aflopende zaken nooit hoog zijn.
Jur
.
Skandix geeft zelf aan dat de dempers geschikt zijn voor alle 960's,, zowel op benzine als kerosine
In ieder geval een betere keus dan dubieuze imitatie PU producten. Maar ja, ik ben nu eenmaal een lawaai- en PU hater. Grinnik.
Ik hoor het nog wel van je. Ik reken op een afloop op niveau, hoewel aflopende zaken nooit hoog zijn.
Jur
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-06-2021 20:47 #1467264
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Limiter
Adriaan,
de limiter zit meegebouwd, dat zijn die twee 'draadjes'. Bij bepaalde diesels hebben ze deze vervangen door een beugel die over de bevestigingsdraadeinden zit. Deze dient naar mijn inschatting om te heftige motorbewegingen op te vangen. Deze onderdelen zullen behoorlijke drukken hebben maar zullen minder tegen uitrekken bestand zijn en overlijden dan na 250.000 km of zo. Bij voorbeeld wanneer je voet regelmatig van de koppeling glijdt. Voor een Volvo weinig kilometers.
Maar pin me niet vast op die afstanden, het is maar bij wijze van spreken. Ik denk dat er meer mensen met deze oplossing rondrijden, vaak zonder het zelf te weten. En de ervaringsdeskundigheid begint bij redblocks pas bij zo'n 300.000 kilometerjes en dan moet je ook nog zeer leergierig zijn...

Jur
de limiter zit meegebouwd, dat zijn die twee 'draadjes'. Bij bepaalde diesels hebben ze deze vervangen door een beugel die over de bevestigingsdraadeinden zit. Deze dient naar mijn inschatting om te heftige motorbewegingen op te vangen. Deze onderdelen zullen behoorlijke drukken hebben maar zullen minder tegen uitrekken bestand zijn en overlijden dan na 250.000 km of zo. Bij voorbeeld wanneer je voet regelmatig van de koppeling glijdt. Voor een Volvo weinig kilometers.
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
13-06-2021 21:05 #1467263
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Functie limiter
Erg aardig van je, Jur. Dankjewel voor alle moeite. Ik ga me er nog eens goed in verdiepen. Voorlopig neig ik naar de (diesel)steun met nr 100676 met limiter nr 100680. Wat doet die limiter trouwens? Het beperken van de kantelneiging van het blok, vermoed ik.
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
13-06-2021 21:42 #1467265
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Nulletje
Even in verwarring omdat ik bij andere onderdelen uitkwam. Maar bij inspectie van de catalogus, bleek er een nulletje te ontbreken. 100680 moet zijn 1000680 te zijn etc. En 100676 dus 1000676. Peanuts…
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





