Welke verzwaarde veren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2021 21:51 #1110677 door V700 register
Welke verzwaarde veren? is gemaakt door V700 register
Mijn 940 is uitgerust met een lpg installatie van 100L en hangt flink door aan de achterkant. Nu ben ik op zoek naar verzwaarde veren, maar kan voor de sedan enkel deze vinden: www.estateservices.nl/volvo-ophanging-on...verzwaard-sedan.html

Zaken als veren moeten wat mij betreft van kwaliteit zijn en ik vind bij deze advertentie geen info over de fabrikant van de veren. Heeft iemand hier ervaring met deze veren? Of is er iemand die me wat anders kan aanraden?

Bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2021 23:43 #1466873 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik heb ze ook
Geen gasinstallatie echter maar na 25 jaar waren de oude veren toch wat moe.
Auto "hing" ook.
Na montage weer mooie vlakke stand van de auto en met allerlei dingen als sloopafval, bakstenen etc in de bak ging het ook goed.

Ik lees in de advertentie dat je ze niet icm met nivomats moet toepassen want daar zijn ze te stug voor. Voor het geld zou ik het wel aandurven.
Ik ga ervan uit dat je die opmerking over de nivomats hebt gelezen op de website van estate ?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 01:47 #1466882 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Plaatjes
Onder de veren zitten witte plaatjes aan de bovenkant. Daar heb ik (zelfde bezwaar met een 90 liter lpg tank) gewoon een extra stel tussen gezet. En daar rijd ik al zo'n ruim 20 jaar probleemloos mee rond.

Je kunt ook zwaardere veren plaatsen of zelfs blokken tussen de windingen, maar daar wordt het geval alleen maar stugger door. De crux zit 'm in het verhogen van de veer. En dat kan simpel.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-05-2021 10:12 #1466889 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kan ook prima met nivomats
de best keuze voor de veerkarakteristiek hangt af van je gemiddelde belasting en een LPG tank is een + op de gemiddelde belasting, dus logischerwijze moet de veer daar juist wel op worden aangepast. Ik rijd of leeg of met het hele gezin met veel bagage. Dus ik heb nivomats en de zwaarste (dikste) veren. Bevalt echt dikke prima!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 10:23 #1466891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde probleem..
Ik heb redelijk vaak een kilo of 2000 achter mijn 740 (Ja ik weet dat het trekgewicht maar 1500 kg is, maar hij trekt het makkelijk weg..).
Nu heb ik dat de auto ontzettend nazakt achter. Naar mijn weten is de auto ook iets verlaagd hoeveel mm dat weet ik dan weer niet.. Iemand hier nog tips voor verzwaarde/hulp veren achter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 10:50 #1466892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed om te horen, dan ga ik
Goed om te horen, dan ga ik er denk ik voor. 'T is inderdaad ook niet dat het de wereld heeft gekost, mocht het niet bevallen.

Ik zag het inderdaad. Er zitten bij mij geen nivomats onder, al zou het me niet verbazen als ze er onder hebben gezeten en zijn vervangen voor normale schokbrekers. Deze voelen namelijk nog heel stevig en vers aan, terwijl de vering achter juist wat slapjes lijkt te zijn.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-05-2021 13:31 #1466895 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de nivomats zijn wel duur
Maar ook zeker de kosten waard. Bij mij was er 1 flink aan het lekken en ik heb toen 2 nieuwe gekocht. Geen seconde spijt van! En de overgebleven rijdt ook nog rond op een forum auto van iemand van de nieuwe generatie. Ik durf de stelling best aan dat de nivomats helemaal niet opknappen van constant een extra LPG tank en toch maar onder alle omstandigheden tegen de slappe veer in duwen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 14:04 #1466900 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Versterkingsset
Hallo Tygo

Heb je de versterkingsset gemonteerd? Dat de motor het aankan is leuk, maar het is nog leuker als ook je carrosserie het gewicht verdraagt.

groetjes

Mathy

PS de set kost, als ie nog te krijgen is, tussen de 30 en 40 euro.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 15:09 #1466903 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic domdan van Volvo
om hun slappe veren onder Volvo's te zetten.

Overigens draait de mijne zijn kilometers wel eens met een caravan er achter en een zwaar beladen aanhanger. Ik heb laatst de veerlengten ter controle opgemeten en die waren precies de lengte van een nieuwe. Na 600.000 kilometer....

Het zijn geen veren van 'Beter Bed' denk ik dan maar....

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-05-2021 15:27 #1466904 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic doorzakken voor of achter?
Hoe dom volvo is weet ik niet, maar ik weet wel dat de veren van mijn Volvo's achter ALTIJD na verloop van tijd korter werden en voor nooit. Dus ik ga er van uit dat ik de bagage en de kinderen dan meestal wel achterin heb gedaan en niet onder de motorkap? EN dat de veren daar niet van opknappen. Ik denk zelfs dat de nivomats er niet van opknapten, alhoewel die er niet korter van werden (zo op het oog, want ik heb ze niet nagemeten).

Iedereen moet doen wat ie wil met al dan niet zwaardere veren, maar ik weet dat ik de mijne af en toe vol belast en dat ik heel tevreden ben met de zwaardere, zowel op de 240 als op de 940. En als je de voorgeschreven kogeldruk aanhoudt doet een aanhanger niet meer voor (of tegen) de veren dan een grote LPG tank, hoe hoog het getrokken gewicht ook is. De aanhanger vraagt meer van de motor en van de remmen en inderdaad van de carrosserie en de berijder niet te vergeten.

Moderators: Jerry Stam