slotmoer volvo 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2021 16:35 #1110657 door V700 register
slotmoer volvo 940 is gemaakt door V700 register
hoi,

1 moertje van de adhara velg is een slotmoer. Ik heb de dop hiervan maar het binnenwerk is losgekomen en ik krijg die moer dus niet meer los. Heeft iemand dit nog liggen? het is een soort bloem motief. volvo 1387160-3

Groetjes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2021 16:39 #1466764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto's
hierbij een foto van de defecte dop.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2021 18:43 #1466766 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou
Zijn die niet uniek juist vanwege het anti diefstal idee?

Groeten,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2021 19:09 #1466771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,
Geen idee of ze uniek zijn. Dat zou best kunnen. Ik heb daarstraks gelukkig nog een 2de dop gevonden. Maar ik krijg de moer nog steeds niet los. Die zit muurvast. Ik doe er wat kruipolie op en dan zien we wel verder. Al een geluk dat ik dit niet ergens onderwege ben tegengekomen vanwege een lekke band. Als iemand mij nog een tip kan geven om die moeren los te krijgen hoor ik het graag.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2021 23:48 #1466772 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 1e tip
Draai de andere 4 moeren heel vast aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2021 23:52 #1466782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slagmoersleutel heb je vast
Slagmoersleutel heb je vast niet, anders had je de vraag niet gesteld. Helaas heeft de vorige eigenaar of garage er wel een gebruikt.

T-stuk en een stalen pijp. Hoe langer, hoe minder kracht het kost.

En vast met een knakstok, ~100Nm meer dan zat.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 02:42 #1466783 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Wielmoer
Het is een zogenaamde slotmoer tegen diefstal. Ze zijn allen los en vast te draaien met een bijpassende dop die uitsluitend op jouw moer past, en zijn net zoals bij sleutels zet je bij gebruik van zo'n moer je wiel op slot. Ze worden verkocht in sets van vier moeren meet een 'uniek 'nummer. Dat nummer is niet zo uniek, met een bijbehorend certificaat kun je een nieuwe moer bijbestellen. Dit soort beveiliging is zeer twijfelachtig. Er is namelijk een manier om de moer los te krijgen. Zet er een kruissleutel op en geef een stevige mep met een moker op de moer, dan heb je net genoeg grip om 'm los te draaien. Vast lukt niet omdat de sleutel niet stevig genoeg op de moer zit. Een truc die ik leerde van een vriend, een Wegenwachter.

Er is nog een andere moer, die heeft een speciale uitsparing. De bijpassende doppen zijn vrij zacht. Je moet slotmoeren niet met een luchtsleutel los- of vastdraaien, dan is de kans groot dat je de doppen naar het hiernamaals draait.

Beter nog zijn 6-splines. Bij veel aluminium wielen ligt de wielmoer verdiept en kun je er geen zweed op zetten. die draai je alleen met een dop 19 los. bij 6-splines zitten een aantal groeven in langsrichting van de moer, daar past alleen een 6-spline dop op.

Dit soort moeren heeft echter een soort nadeel.Je monteert er een per wiel, en verder zet je normale wielmoeren op hert wiel. Deze slotmoeren kosten rond de €30 per set, monteer je ze ze ze in plaats van de normale moeren dan ben je dus voor alle wielen €120 kwijt. en verlies je een moer, dan kost het je vanwege de 'unieke' dop of sleutel diezelfde €120 om ze te vervangen.

Ze hebben nog een belangrijk bezwaar. Ik balanceer de wielen na verwisselen van de banden op een nauwkeurig elektronisch balanceerapparaat. Beter kan niet zou je zeggen. maar ik merkte een onbalans in de wielen, zelfs na uiterst nauwkeurig balanceren. Na stevig nadenken kwam ik er na jaren achter dat deze veroorzaakt werd door het feit dat de slotmoeren ruin 20 gram zwaarder zijn dan de normale moeren. Dus belandden de moeren als 'noodzakelijk nuttig onderdeel' bij het oudijzer en verving ik ze door 6-splines. Resultaat: einde onbalans.

6-splines zijn duurder dan wielmoeren, maar voor een 6-spline ben je ongeveer €2,50 kwijt, een sleutel die in een dop 19 past kost ongeveer €6. Dit alles bij de auto-onderdelenboer. Nog een voordeel is dat de 6-spline verchroomd en meestal dicht is, daardoor roesten de moeren vrijwel niet vast.

Nog even een woord over het aanhaalmoment. Volvo schrijft een moment voor van 100-110 Nm. En nóóit vet op de schroefdraad maar de draad goed schoon maken. Na montage de moer na 100 km natrekken.

Wanneer het dan niet fijn rolt zijn de wielen vierkant. ;-)

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 10:08 #1466784 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De voordelen van een slotmoer
De voordelen van een slotmoer ontgaan me voor een baksteen. De tijd dat deze velgen zeer geliefd waren ligt volgens mij achter ons.
De nadelen van een slotmoer wegen dan niet meer op tegen de voordelen. Ik heb geen slotmoeren en wil ze ook niet hebben. Het lijkt me een hoop gedoe als je onverhoopt een lekke band hebt. Dat laat het verhaal van WmB204FT wel zien (gelukkig heeft hij geen lekke band :-) ).

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 11:00 #1466786 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Tip 2
het profiel van het slot goed bekijken. Een dopsleutel met 12 kant van een goed merk zodanig verslijpen dat het bijna in het profiel past. Daarna de dop in het slot slaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 15:38 #1466791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Polaris
Ik heb liever dat ze de Polarissen er niet afdraaien net als de Hausser KBS velgen.
Of de JP Velgen en de Sirius.
Dus ja, al 33 jaar het Volvo slotje er op.

Moderators: Jerry Stam