Bandendruk

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2021 11:04 #1466690 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic @Jur: waar baseer je op dat
@Jur: waar baseer je op dat voor winterbanden de bandenspanning met 0,4 bar verhoogd moet worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2021 19:55 #1466697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me ook wat je zelf
Lijkt me ook wat je zelf belangrijk vindt.
Hogere druk geeft ander weggedrag en minder verbruik. Minder grip, want minder contactoppervlak.
Lagere druk is betere grip, maar ook meer slijtage en verbruik.

Niet té laag natuurlijk, dan wordt grip juist weer minder (dweilen).

Ik rijd zelf vaak op ca 2,8 rondom. Estate op LPG. Nog nooit een boom geraakt, dus zal wel ongeveer goed zijn dan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2021 21:08 #1466698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Michelin
Al jaren Michelins op de 940 stations en altijd 2.7 achter en 2.5 voor. Mooi neutraal weggedrag. Als hij erg zwaar wordt beladen doe ik overal 0.3 bar bij..

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-05-2021 09:54 #1466702 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 0,4 extra voor winterbanden?
0,4 extra voor winterbanden? Ik heb 0,2 al wel vaak gehoord, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij.

Michelin zegt dat wanneer de auto in de winter in de garage staat bij 20 graden, en het buiten rond het vriespunt is, je dan inderdaad 0,2 bar extra moet toevoegen ivm temperatuurdaling wanneer je gaat rijden. Staat de auto al buiten, dan hoeft er niets extra's in.

Ook dat de ANWB altijd op winterbanden rijdt klopt niet, iemand van het forum heeft het recentelijk nagevraagd (weet even niet meer wie, en waar het ook alweer stond). En heb ook al eens een ANWB auto er op gecontroleerd, en daar zaten gewoon zomerbanden onder.

En volgens mij was de vraag van Mathy niet zo zeer welke druk er mee gereden moet worden, maar hoe te controleren of die druk ook de juiste is om toekomstige slijtage te voorkomen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2021 01:01 #1466720 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nee
Vraag was of er naast het toepassen van de bandendrukmeter een methode bestaat om de juiste bandenspanning vast te stellen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2021 13:38 #1466723 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vrienden
Beste Noppen, een van mij beste vrienden werkt bij de Wegenwacht. Drie jaar geleden wilde men daar van winterbanden op All seasons over en hebben een proef genomen.Maar hij en een aantal collega's waren niet enthousiast.

Of een auto binnen staat of buiten maakt ook niets uit. Tijdens het rijden loopt de temperatuur op. je meet de spanning wanneer de wagen nog niet gereden heeft.

Zoals ik al schreef zijn er een aantal factoren die het gedrag beïnvloeden waar je geen directe invloed op hebt. Vandaar dat aanbevolen spanningen meestal een richtwaarde aangeven. Wel is het zo dat de band beter presteert bij iets hogere spanningen dan bij lage, dit heeft direct zijn weerslag op de rolweerstand en dus op het verbruik en slijtage. Bovendien vermindert het de kans op een klapband en de wagen zwabbert minder, stuurt strakker. Maar dit wordt pas merkbaar bij afwijkingen van 0,3 bar. De 0.4 bar hogere spanning bij winterbanden wordt onder andere geadviseerd door de ANWB en Bridgestone. Je moet hier gewoon geen absolute waarheid van maken, die bestaat niet.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2021 15:14 #1466724 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Waar michelin op doelt, is
Waar michelin op doelt, is dat wanneer jij in een warme garage thuis je band op pompt naar bv 2,5 bar. En je vervolgens je auto naar buiten zou duwen (of op je werk buiten parkeert) waar het 20 graden kouder is, en je een tijdje later de bandendruk weer op zou meten, de druk met 0,2 bar is afgenomen. Oftewel je band op druk brengen wanneer deze de temperatuur van de buitenomgeving heeft, en niet die van je garage.

Ik heb nog nergens een bandenfabrikant zwart-op-wit zien beweren dat je de druk moet verhogen. Ze vermelden allemaal heel stellig dat je de aanbevolen druk van de autofabrikant aan moet houden, zomer en winter.

De ANWB's standpunt wijkt hier maar een klein deel van af, die zeggen ook de druk aan te houden van de autofabrikant. Tenzij het warmer is dan 7'C, dan moet er 0,2bar extra in zowel winter- als 4seizoenen-banden.

Zie link:

<a href=" www.anwb.nl/experts/auto/92/verschil-in-...de%207%20graden%20is .">ANWB-advies

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2021 18:27 #1466728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb wel eens tests gezien
Ik heb wel eens tests gezien waarbij de band op een glasplaat staat en je van onderaf kunt kijken hoe de band contact maakt.
Geen idee of dat nog ergens bestaat, maar de fabrikanten zijn, in samenwerking met de bandenfabrikanten niet helemaal gek natuurlijk. Al denk ik dat de aanbevolen spanning in samenwerking met het merk van eerste montage is vastgesteld.
Ik blijf achter op 2.7 en voor op 2.5, via de ander methode: vele kilometers ervaring met mijn Michelins...

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2021 18:52 #1466729 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De ‘andere methode’
De ‘andere methode’ aantoonbaar betrouwbaar! :-)

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2021 22:55 #1466735 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Meet
de bandenspanning -altijd- koud en doorgaans 1x per maand. Vul ook altijd koud bij, Het spanningsverlies is meestal nihil. Heel soms moet er 0.1 of 0.2 bij, nooit méér. Heb zowel voor zomer- als winterbanden Michelin schoeisel en dat bevalt prima. Een keer Dunlop geprobeerd maar na seizoenswissel toch weer terug naar Michelin. Vond de banden persoonlijk te stug. Zomer's heb ik de Energy Saver, in de winter Pilot Alpin voor beide bandentypen (maat 195/65/15) hanteer ik 2.5 rondom. Hiermee ook nooit problemen gehad. Rijd m'n baksteen sinds november 2011 en ben inmiddels, met de goede spanning, 80.000 km verder.

Wim Pothoven
740 GL/ B230K

Moderators: Jerry Stam