Bandendruk
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2021 23:20 #1110635
door Mathy van Nisselroy
Bandendruk is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Op de achteras van m'n auto liggen sinds kort twee nieuwe banden. Ik heb bij de fabrikant nagevraagd wat de bandendruk zou moeten zijn. Het antwoord was 290 kPa, oftewel 2,9 bar. Da's redelijk veel, lijkt me, maar de auto schijnt er weinig problemen mee te hebben. Toch zou ik graag willen zien of dat voor mijn auto de juiste druk is. En dat uiteraard niet pas nadat je aan de slijtage van de band kunt zien dat de druk niet goed was. Dus bij deze de vraag: Kun je op de een of andere manier zien c.q. meten of de bandendruk de juiste is? En ik bedoel dus niet "met een bandendrukmeter", maar door te kijken c.q. meten hoe het loopvlak contact maakt met de weg.
groetjes
Mathy
Op de achteras van m'n auto liggen sinds kort twee nieuwe banden. Ik heb bij de fabrikant nagevraagd wat de bandendruk zou moeten zijn. Het antwoord was 290 kPa, oftewel 2,9 bar. Da's redelijk veel, lijkt me, maar de auto schijnt er weinig problemen mee te hebben. Toch zou ik graag willen zien of dat voor mijn auto de juiste druk is. En dat uiteraard niet pas nadat je aan de slijtage van de band kunt zien dat de druk niet goed was. Dus bij deze de vraag: Kun je op de een of andere manier zien c.q. meten of de bandendruk de juiste is? En ik bedoel dus niet "met een bandendrukmeter", maar door te kijken c.q. meten hoe het loopvlak contact maakt met de weg.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 10:08 #1466631
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb wel eens gehoord over
Ik heb wel eens gehoord over streepjes met krijt op de banden zetten, en dan een stukkie over de parkeerplaats heen.
Krijt slijt weg waar de band contact heeft.
Verdwijnt het krijtstreepje alleen op het midden van de band? dan druk verlagen.
Verdwijnt het krijtstreepje helemaal, inclusief een stuk van de zijkant? druk verhogen.
Beetje dat idee...
Nooit zelf geprobeerd overigens..
Krijt slijt weg waar de band contact heeft.
Verdwijnt het krijtstreepje alleen op het midden van de band? dan druk verlagen.
Verdwijnt het krijtstreepje helemaal, inclusief een stuk van de zijkant? druk verhogen.
Beetje dat idee...
Nooit zelf geprobeerd overigens..
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 10:24 #1466632
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm.....
Mooie doeltreffende oplossing. Maar dan moet je ook wel zeker weten of de uitlijning goed is. Als niet, dan zal krijt ook met name aan de zijkanten snelst verdwijnen.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 10:26 #1466633
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De juiste bandendruk is
De juiste bandendruk is lastig in algemene zin aan te geven.
2,9 bar lijkt me persoonlijk erg hoog, maar ik ben geen bandenboer. Ik rijd zelf altijd met 2,5 bar (voor de 940, voor de V70 en voor de Jaguar). Die druk leidt tot regelmatige slijtage van de Michelins (allemaal staan ze hierop) terwijl het erg verschillende auto's zijn.
De juiste bandendruk is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt:
- Sneller rijden: meer druk
- Meer belading: meer druk
- LPG-installatie = meer gewicht: meer druk.
Dus een algemeen advies van wat de juiste druk is, is volgens mij een fout advies.
Krijtstreepje: lijkt me een mooie truc, maar werkt alleen maar bij lage snelheid en dus niet bij de echte rijsnelheden zoals je de auto gebruikt. Zou ik dus niet op vertrouwen.
Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Slijten je banden normaal af? Als dat zou is, zou ik geen andere druk in de banden proppen dan wat je gewend bent.
2,9 bar lijkt me persoonlijk erg hoog, maar ik ben geen bandenboer. Ik rijd zelf altijd met 2,5 bar (voor de 940, voor de V70 en voor de Jaguar). Die druk leidt tot regelmatige slijtage van de Michelins (allemaal staan ze hierop) terwijl het erg verschillende auto's zijn.
De juiste bandendruk is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt:
- Sneller rijden: meer druk
- Meer belading: meer druk
- LPG-installatie = meer gewicht: meer druk.
Dus een algemeen advies van wat de juiste druk is, is volgens mij een fout advies.
Krijtstreepje: lijkt me een mooie truc, maar werkt alleen maar bij lage snelheid en dus niet bij de echte rijsnelheden zoals je de auto gebruikt. Zou ik dus niet op vertrouwen.
Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Slijten je banden normaal af? Als dat zou is, zou ik geen andere druk in de banden proppen dan wat je gewend bent.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 12:19 #1466637
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic moderne band = meer druk
Naast de overwegingen over belasting en snel rijden zou ik ook meenemen dat hedendaagse banden meer druk nodig hebben. Dus alles wat Astax zegt klopt volgens mij alleen de laatste zin niet, want dan rijdt je nog steeds met de druk van het bouwjaar van je volvo?
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 12:36 #1466638
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Geen idee wat de druk was die
Geen idee wat de druk was die oorspronkelijk werd aanbevolen. Die 2,5 bar is wat mijn garage mij adviseert en wat dus in de praktijk goed werkt.
En dat is ook wat ik hierboven schrijf: als de druk die je gebruikt goed werkt, waarom dan veranderen?
Duidelijk is wel dat banden in de afgelopen 25 jaar verder zijn ontwikkeld. Dus een andere druk dan in het verleden zou best verstandig kunnen zijn. De druk fors verhogen naar 2,9 bar lijkt mij persoon dan weer wat minder verstandig.
Tot nu toe werkt die 2,5 bij mij ook bij nieuwe Michelins helemaal prima.
En dat is ook wat ik hierboven schrijf: als de druk die je gebruikt goed werkt, waarom dan veranderen?
Duidelijk is wel dat banden in de afgelopen 25 jaar verder zijn ontwikkeld. Dus een andere druk dan in het verleden zou best verstandig kunnen zijn. De druk fors verhogen naar 2,9 bar lijkt mij persoon dan weer wat minder verstandig.
Tot nu toe werkt die 2,5 bij mij ook bij nieuwe Michelins helemaal prima.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2021 23:11 #1466647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning.......
De bandenspanning hangt af van veel factoren.
Welk merk band?
Afmetingen band:
Load index?
Asdruk?
Snelheid?
Zelf heb ik Goodyear EfficientGrip 195-65-15 91H (= max 615 Kg / = max 210 km/u / = max 51 psi (3,5 bar)).
Afhankelijk van hoeveel gewicht je in de auto hebt (aantal personen, LPG-tank, etc.), en hogere rijsnelheid zal je dus de bandenspanning moeten verhogen.
Banden met een lagere load index, of hoger, of breder (205-55-16 94V) hebben een ander ideale spanning t.o.v. gelijkmatige slijtage.
Zelf doe ik rondom 2,5 bar en de slijtage is gelijkmatig. Nu ongeveer 30000 km op gereden. Eventueel met vakantie en belading 2,6 bar achter.
Welk merk band?
Afmetingen band:
Load index?
Asdruk?
Snelheid?
Zelf heb ik Goodyear EfficientGrip 195-65-15 91H (= max 615 Kg / = max 210 km/u / = max 51 psi (3,5 bar)).
Afhankelijk van hoeveel gewicht je in de auto hebt (aantal personen, LPG-tank, etc.), en hogere rijsnelheid zal je dus de bandenspanning moeten verhogen.
Banden met een lagere load index, of hoger, of breder (205-55-16 94V) hebben een ander ideale spanning t.o.v. gelijkmatige slijtage.
Zelf doe ik rondom 2,5 bar en de slijtage is gelijkmatig. Nu ongeveer 30000 km op gereden. Eventueel met vakantie en belading 2,6 bar achter.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2021 01:57 #1466658
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens mij
geef je al het antwoord op je eigen vraag.
Door te kijken zeg je. Kijken dan dus lijkt me, als je een alternatief wil voor de bandendrukmeter, of een aanvullende methode wil toepassen.
Staan de wangen bol of strak ?
Dat zegt ook al wat.
Meten is weten, daar zijn toch bandendrukmeters voor,
Als het beter op een andere manier kon dan waren er geen bandendrukmeters uitgevonden. Misschien raar gedacht.
Door te kijken zeg je. Kijken dan dus lijkt me, als je een alternatief wil voor de bandendrukmeter, of een aanvullende methode wil toepassen.
Staan de wangen bol of strak ?
Dat zegt ook al wat.
Meten is weten, daar zijn toch bandendrukmeters voor,
Als het beter op een andere manier kon dan waren er geen bandendrukmeters uitgevonden. Misschien raar gedacht.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2021 01:47 #1466684
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Bandenspanning
Over het algemeen is de door de constructeur van de wagen aangeraden spanning in de praktijk te laag. Bij winterbanden moeten sowieso met 0,4 bar worden verhoogd.
Verder is de belading van grote invloed. vandaar dat de bandenboeren en vaak de garages de bandenspannin al 0, 2 tot 0,3 verhogen.
Uit ervaring blijkt dat bij de Witte Dame, die net als de wagens van de Wegenwacht in ons klimaat zomer en winter op winterbanden staat, 2,7 voor en 2,8 achter bij A-merken als Conti, Michelin en Bridgestone de beste verslijt-, verbruik en wegliggingskarakteristieken geeft, terwijl zachtere banden bovendien aardig bijdragen aan de temperatuur. Ik heb een tijdlang voor de testafdeling van Vredestein gewerkt en daar bleek ook dat verhoging van de spanning comfortabeler was een gunstiger uitviel.
Kortom, de one fits all benadering klopt niet, er zijn te veel factoren die de gewenste spanning beïnvloeden.
Verder is de belading van grote invloed. vandaar dat de bandenboeren en vaak de garages de bandenspannin al 0, 2 tot 0,3 verhogen.
Uit ervaring blijkt dat bij de Witte Dame, die net als de wagens van de Wegenwacht in ons klimaat zomer en winter op winterbanden staat, 2,7 voor en 2,8 achter bij A-merken als Conti, Michelin en Bridgestone de beste verslijt-, verbruik en wegliggingskarakteristieken geeft, terwijl zachtere banden bovendien aardig bijdragen aan de temperatuur. Ik heb een tijdlang voor de testafdeling van Vredestein gewerkt en daar bleek ook dat verhoging van de spanning comfortabeler was een gunstiger uitviel.
Kortom, de one fits all benadering klopt niet, er zijn te veel factoren die de gewenste spanning beïnvloeden.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2021 01:51 #1466686
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Die
waarden die Jur noemt hanteer ik ook bij de pomp.
Werkt prima. 70000 km met de banden gedaan.
Misschien was er meer uit te halen maar hoe dan ?
Met krijtstreepjes op de band ?
De door de constructeur vd auto aanbevolen waarde slaat nu nergens meer op.
Die sloeg op banden uit de vorige eeuw.
Werkt prima. 70000 km met de banden gedaan.
Misschien was er meer uit te halen maar hoe dan ?
Met krijtstreepjes op de band ?
De door de constructeur vd auto aanbevolen waarde slaat nu nergens meer op.
Die sloeg op banden uit de vorige eeuw.
Moderators: Jerry Stam