Limited slip differentieel, trilling, en hoort deze zo te werken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2021 17:11 #1465540
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Traction control
Traction control via het ABS systeem reduceert het motorvermogen als de ABS computer een slip registreren. Slippen is hetzelfde voor doorslaande wielen of blokkerende wielen, in beide gevallen meet de computer een verandering in de draaisnelheid van het wiel dat nooit door de hele auto kan worden gevolgd (van 100 tot 0 in bijvoorbeeld een halve seconde of omgekeerd) en concludeert een doorslaand wiel.
Wat jij bedoelt is het afremmen van één wiel als dat doorslaat. Daarvoor moet het ABS systeem allebei de achterwielen apart meten, maar helaas, bij een 940 zit er maar één sensor op voor beide achterwielen. Die kan dus nooit de slip van één wiel apart registreren en dus ook niet bijregelen. Ik meen dat er ook maar één enkele remleiding naar de achteras loopt, die zou dan ook dubbel moeten zijn uitgevoerd. Dat kost ongetwijfeld meer dan 1080 gulden...
Ik ben bang dat het een marketing truc is geweest om de LSD wat mooier te verpakken.
Wat jij bedoelt is het afremmen van één wiel als dat doorslaat. Daarvoor moet het ABS systeem allebei de achterwielen apart meten, maar helaas, bij een 940 zit er maar één sensor op voor beide achterwielen. Die kan dus nooit de slip van één wiel apart registreren en dus ook niet bijregelen. Ik meen dat er ook maar één enkele remleiding naar de achteras loopt, die zou dan ook dubbel moeten zijn uitgevoerd. Dat kost ongetwijfeld meer dan 1080 gulden...
Ik ben bang dat het een marketing truc is geweest om de LSD wat mooier te verpakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-02-2021 17:18 #1465542
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik ga er eens onder liggen als de sneeuw weg is
Dank je voor de toelichting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2021 21:10 #1465548
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op mijn 1997 Sports Edition
Op mijn 1997 Sports Edition zit ook het lockdiff. Die "klonkt" inderdaad.
Het heftigst is het als je op een gladde ondergrond staat te wachten om een gestrooide weg op te rijden. Als je die weg oprijdt, duurt het even voordat het diff loslaat, een heel vreemd gevoel, en inderdaad erg mechanisch. Het wringt gewoon..
Het werkt echt als wegrijd-differentiëel en is geen LSD dus. 100 procent gelocked of niets..
Het heftigst is het als je op een gladde ondergrond staat te wachten om een gestrooide weg op te rijden. Als je die weg oprijdt, duurt het even voordat het diff loslaat, een heel vreemd gevoel, en inderdaad erg mechanisch. Het wringt gewoon..
Het werkt echt als wegrijd-differentiëel en is geen LSD dus. 100 procent gelocked of niets..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2021 21:33 #1465550
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ALD
Dus het is eigenlijk een automatic locking differential. Bijzondere optie is dat dan. Want het feit dat deze op de Sports Edition als optie werd geleverd (je weet wel, fabriek-af aan de voorzijde iets verlaagd), suggereert dat het een sportieve optie gaat, bedoeld voor veel grip bij hoge bochtsnelheden. Maar aangezien het dus een 'wegrijd-differentieel' is dat alleen tot 40 km/u werkt, is het eerder een optie die off-road voordelen heeft ten opzichte van het normale open differentieel
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2021 23:05 #1465551
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic TC
Hallo Volvisti
Traction Control is door Volvo geleverd op de viercilindermotoren met Motronic motormanagement.
groetjes
Mathy
Traction Control is door Volvo geleverd op de viercilindermotoren met Motronic motormanagement.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2021 10:41 #1465556
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lockdifferentieel
Ik ben blij te lezen dat dit differentieel inderdaad wat 'lomp' werkt, dat dat normaal is. Ben met dit weer ook erg blij met dit differentieel moet ik zeggen. Tot nu toe zonder problemen me een weg kunnen banen door besneeuwde straten.
Na dit weekend maar eens die enorme pekellaag die rondom op de auto zit verwijderen. De 940 ziet er momenteel uit alsof ik er maanden mee door Siberië ben gereden. En alleen sommige carrosserie delen verraden nog de oorspronkelijke lakkleur
Na dit weekend maar eens die enorme pekellaag die rondom op de auto zit verwijderen. De 940 ziet er momenteel uit alsof ik er maanden mee door Siberië ben gereden. En alleen sommige carrosserie delen verraden nog de oorspronkelijke lakkleur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2021 08:44 #1465566
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De achterwiel aandrijving
De achterwiel aandrijving helpt ook al hoor, kijk naar de problemen die de voorwielaandrijvers hebben bij het oprijden van een gladde helling! Dat lukt alleen achteruit rijdend..met het difflock kom je (bijna..) overal.
Moderators: Jerry Stam