Aansluiting kat - downpipe - OPGELOST!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 14:41 #1110434 door V700 register
Aansluiting kat - downpipe - OPGELOST! is gemaakt door V700 register
Jawel, ook ik loop hier nu tegen aan. Op de foto is duidelijk te zien dat bij de moer rechts op de foto zwarte roetaanslag zit, en bij de aansluiting op de kat ook een plekje. Bij de moer voel je ook uitlaatgassen ontsnappen, lijkt op een scheurtje. Is dit een beetje eenvoudig en goed op te lossen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 18:41 #1465216 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Vergis ik me nu ?
Ziet er al niet uit als een standaard aansluiting voorpijp-kat.
Hoort toch zo'n driedelig ring geval op te zitten met drie bouten/moeren?
Misschien dat het daarom lekt ?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 19:09 #1465217 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic DHZ
Dit lijkt op een werkstuk van de slimme maar oprechte amateur.

De officiele oplossing is een constructie van een flenskoppeling met drie bouten. Er zijn reparatiesets voor die mogelijk enig werk vereisen. Maar hier lijken de twee pijpen afgezaagd en dan moet een blikken bus met twee klemmen de zaak oplossen. Remedie: een nieuwe pijp en een mogelijk een nieuwe (andere) kat waarmee de normale koppeling mogelijk is. Niet leuk maar wel effectief. Even door de zure appel heen en daana dolgelukkig probleemloos en lekvrij genieten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2021 19:33 #1465246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oei....
Een nieuwe pijp en een nieuwe kat, dat is natuurlijk niet echt iets waar ik op zit te wachten. Even los van hoe Volvo dit ooit origineel bedoelde, wat is er op tegen om voorpijp en kat met een passend stuk pijp aan elkaar te (laten) lassen? Of met een passend stuk pijp en twee goede uitlaatklemmen te verbinden, indien het wenselijk zou zijn de kat en voorpijp demontabel te maken, om wat voor reden dan ook?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2021 20:57 #1465252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedkoop.
Uitlaatpaste erin smeren. Blijft best een tijdje zitten. Als je het netjes wilt doen een klem erop laten lassen, bijvoorbeeld een zogeheten ''v klem''. Ik heb mijn katalysator vervangen voor een 200cells sport variant. En deze zit op de downpipe gelast. Je zou dus meteen kunnen upgraden als je toch bezig bent. Je oude kat is ongeveer €250,- waard. Voor dat geld kan je een 200cells sport kat terug kopen (er zitten namelijk geen edelmetalen in de sport kats) Heb je ook meteen wat paarden extra.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2021 11:18 #1465267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd...
...om weer eens een op bezoek te gaan in Vaassen. ;-) Dat is alweer een behoorlijke poos geleden!

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2021 01:08 #1465282 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Niks mis
Miks mis met een alternatieve oplossing mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Denk dat het met name constateringen waren dat het niet origineel is zoals het gemonteerd is.

Een oude kat 250 euro ?
Ik heb een keer een hele nieuwe voor 75 euro gekocht. Gangbare prijs is nieuw zo rond die 250 euro.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-01-2021 10:09 #1465290 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lekkage bij de bout, dichtblubberen met CO2
bij mij was de bout met de aangelaste moer er helemaal afgevallen, uurtje voor de vakantie. Het gat heb ik toen met het CO2 lasapparaat helemaal dichtgeblubberd, zit nog steeds. Kan me voorstellen dat de kat zo ook nog een tijd te redden is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2021 12:01 #1465292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekage bij bout?
Lekt die bout wel echt? Het lijkt er meer op dat die alternatieve klem een beetje naar voren lekt en meer naar achteren, richting die bout. Die klem lijkt overigens sprekend op deze reparatiemof:

<a href=" volvoonderdelen.com/amazon-121/uitlaat/e...2-mm-125mm-long.html "> volvoonderdelen.com/amazon-121/uitlaat/e...2-mm-125mm-long.html

Op zichzelf niets mis mee om voor nog geen twee tientjes de levensduur van een uitlaat wat te verlengen. Ik zou de klemmen wat losdraaien en proberen er wat uitlaatpasta tussen te smeren, vervangen kan altijd nog.

Die aangelaste moer rot er bij de meesten na verloop van tijd wel een keer af. Ik heb hem gerepareerd door in het gat een korte dikke bout in te draaien voorzien van uitlaatpasta. Omdat er nauwelijks schroefdraad meer over was, heb ik er een slangklem overheen gezet. Wat tijdelijk bedoeld was, zit al weer een paar jaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2021 15:01 #1465300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo dan!
Weer helemaal 'zoals het ooit door Volvo bedoeld was', maar dan beter ;-)

Moderators: Jerry Stam