Automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2020 03:24 #1110286
door V700 register
Automaat is gemaakt door V700 register
Hoi,
Kan iemand mij vertellen welke automaatbak de beste is?
Is een 940 van 1992 met automaat bv. beter dan een 940 van 1996 of dingen waar je rekening mee moet houden?
Mvg,
Wim
Kan iemand mij vertellen welke automaatbak de beste is?
Is een 940 van 1992 met automaat bv. beter dan een 940 van 1996 of dingen waar je rekening mee moet houden?
Mvg,
Wim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
26-11-2020 08:00 #1464142
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Goedemorgen!
Dag Wim,
Ik denk dat je hiermee wel een stuk wijzer wordt!
Naar mijn weten zit er geen verschil in de automaten met het zelfde typenummer door de jaren heen.
en.wikipedia.org/wiki/Volvo_AW70_series_transmissions
Ik denk dat je hiermee wel een stuk wijzer wordt!
Naar mijn weten zit er geen verschil in de automaten met het zelfde typenummer door de jaren heen.
en.wikipedia.org/wiki/Volvo_AW70_series_transmissions
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2020 16:09 #1464148
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 940 uit 1992 heeft een
Mijn 940 uit 1992 heeft een ZF automaat. Ik vind dat een hele fijne automaat maar of die beter is dan de AW's vind ik lastig te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat deze er al 520.000km probleemloos onder zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
26-11-2020 16:55 #1464150
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Da's een bekende
Die had ik ook onder mijn 940 2.3i van '90, kon d'r geen vriendjes mee worden. Hij schakelde veel te snel op en gigantisch lomp, dat eerste deels verholpen door de kickdownkabel wat strakker te zetten, maar dat schakelen..
Hij knalde d'r echt in. Ook geen verbetering na een oliewissel helaas. Inmiddels is ie naar de volgende eigenaar en toert hij Maastricht in de buurt.
Heerlijke kist was het verder!
Hij knalde d'r echt in. Ook geen verbetering na een oliewissel helaas. Inmiddels is ie naar de volgende eigenaar en toert hij Maastricht in de buurt.
Heerlijke kist was het verder!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2020 23:25 #1464158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de informatie!!
Bedankt voor de informatie!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 10:12 #1464164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW71L
Ik ben zelf best tevreden over de AW71L in mijn 940. Enige puntje van kritiek is dat ik gevoelsmatig eerder zou willen opschakelen tussen 2 en 3 (van 1 naar 2 en van 3 naar 4 is prima), daar trekt ie vaak wat meer in toeren door. En wat ik jammer vind is dat de lock-up pas bij 100 km/u in komt, dus feitelijk alleen op de snelweg. Bij mijn 850's kwam de lock-up er al met 80 km/u in, en dat maakt dat je op 80 km/u wegen ook wat zuiniger rijdt (geen slip in koppelomvormer). De 850 had nog een fijne optie: schakelen tussen E(conomic) en S(port) stand, volgens mij zit dat op geen enkele 700/900 automaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 90
27-11-2020 10:21 #1464165
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic AW of ZF
AW of ZF is ook een beetje Feyenoord of Ajax. Ik zweer bij de AW's heb ook een 71 in mijn 242 gebouwd. heel tevreden, ook over de reparatie en revisie mogelijkheden. Maar 1 keer een reparatie nodig gehad, lekkage op het uitgaande lager/keerring. Nog geen 200 Euro nieuw lager en keerring en uren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
27-11-2020 10:44 #1464166
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ja tja
Dat eerder opschakelen zou je kunnen aanpassen door je kickdownkabel iets minder strak af te stellen. Hij schakelt dan eerder op.
De bak van een 850 en van een 960 overigens ook, is elektronisch aangestuurd. De AW7Xx doet alles hydraulisch/mechanisch, en kan dus pas in de 4 boven een bepaald toerental de lock-up inschakelen. Mijn 960 heeft bijvoorbeeld, door de elektronica, de mogelijkheid om ook in de 2, 3 en de 4 de lock-up in te schakelen. Je voelt hem dan ook niet 3 keer schakelen maar met langzaam accelereren voel je hem 6 keer schakelen, eerst de versnelling, en even daarna de lock-up waar hij in zakt (zo voelt het).
Ik heb zelf een AW71L in m'n 164 gebouwd, daar schakelt de lock-up ook pas in bij 97 kmp/u oid. Dit doet hij niet op snelheid maar op toerentallen. Ik ga binnenkort de 3.31 achteras die er momenteel onder zit vervangen voor een 4.10. Hierdoor zal hij op elke snelheid meer toeren gaan maken dan dat hij nu doet, en zal de lock-up dus waarschijnlijk rond de 80/90 kmp/u inschakelen.
Hij draait nu zo'n 1100 toeren minder dan met de oorspronkelijke 3 traps BW35 automaat bij 120kmp/u, van 3600 naar 2500. Da's eigenlijk iets te weinig, ondanks dat die B30e het op z'n sloffen doet. En ik vind dat hij te lang aan het accelereren is, de versnellingen zijn gigantisch lang. Dat zal binnenkort anders zijn, zo rond de 3000 toeren op 120. Lijkt me netjes voor een auto uit 1974..
De bak van een 850 en van een 960 overigens ook, is elektronisch aangestuurd. De AW7Xx doet alles hydraulisch/mechanisch, en kan dus pas in de 4 boven een bepaald toerental de lock-up inschakelen. Mijn 960 heeft bijvoorbeeld, door de elektronica, de mogelijkheid om ook in de 2, 3 en de 4 de lock-up in te schakelen. Je voelt hem dan ook niet 3 keer schakelen maar met langzaam accelereren voel je hem 6 keer schakelen, eerst de versnelling, en even daarna de lock-up waar hij in zakt (zo voelt het).
Ik heb zelf een AW71L in m'n 164 gebouwd, daar schakelt de lock-up ook pas in bij 97 kmp/u oid. Dit doet hij niet op snelheid maar op toerentallen. Ik ga binnenkort de 3.31 achteras die er momenteel onder zit vervangen voor een 4.10. Hierdoor zal hij op elke snelheid meer toeren gaan maken dan dat hij nu doet, en zal de lock-up dus waarschijnlijk rond de 80/90 kmp/u inschakelen.
Hij draait nu zo'n 1100 toeren minder dan met de oorspronkelijke 3 traps BW35 automaat bij 120kmp/u, van 3600 naar 2500. Da's eigenlijk iets te weinig, ondanks dat die B30e het op z'n sloffen doet. En ik vind dat hij te lang aan het accelereren is, de versnellingen zijn gigantisch lang. Dat zal binnenkort anders zijn, zo rond de 3000 toeren op 120. Lijkt me netjes voor een auto uit 1974..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
27-11-2020 11:18 #1464168
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Bij de ZF is het alleen heel
Bij de ZF is het alleen heel goed oppassen met de APK keuring ivm het in de soep lopen van de bak zelf bij de uitlaatgassen meting. De ZF kan absoluut niet tegen een hoog stationair toerental.
Voor de ZF staat een aparte procedure voorgeschreven om te voorkomen dat de ZF-bak zichzelf de vernieling in helpt.
Door het niet volgens van die aparte procedure zijn al heel wat ZF's gesneuveld bij de apk keuring
Voor de ZF staat een aparte procedure voorgeschreven om te voorkomen dat de ZF-bak zichzelf de vernieling in helpt.
Door het niet volgens van die aparte procedure zijn al heel wat ZF's gesneuveld bij de apk keuring
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
27-11-2020 11:43 #1464170
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic de ZF
kan prima hoge toerentallen hebben, alleen niet in de P of N, de rembanden vreten zichzelf dan inderdaad op. Ik wel eens een hele procedure gelezen van hoe een viergasmeting te doen bij een auto met een ZF bak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam