EGR melding na afdoppen-Opgelost!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 12:09 #1463427
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Chips
In mijn 940 96 met egr zit een 984 box voor de LH met standaard chip.
In de ezk heb ik een Viking Eco chip zitten.
Om de chip zelf te wisselen heb je een zogenaamde goldbox nodig.
Die zat er in.
Trek ik de egr stekker van de tempsonde er nu uit dan krijg ik geen foutcode.
In het verleden een keer een foutcode gehad en de tempsonde vervangen.
Was indertijd iets van 140 euro.
Je kunt er gewoon mee doorrijden.
Wacht maar totdat ik de weerstandswaarde weer weet. Uit mijn hoofd iets van 1300.
Nut egr. Bij te hoge verbrnadingstemperatuur en onderdruk laat de egr uitlaatgassen door in het inlaat traject. Niet meer explosieve gassen. De hoeveelheid brandstof en zuurstof wordt verminderd.
Resultaat wat minder kracht en een lagere verbrandingstemperatuur. Zijn de uitlaat gassen te heet dan zit er een hogere concentratie NOX in en die zijn nogal schadelijk voor de gezondheid. Deze situatie heb je vooral bij stilstand en stationair. Dan kan de temp ook behoorlijk oplopen in de kop.
PS De egr controller meet de turbodruk om de egr werking te sturen. Misschien moet die wel aangesloten blijven.
In de ezk heb ik een Viking Eco chip zitten.
Om de chip zelf te wisselen heb je een zogenaamde goldbox nodig.
Die zat er in.
Trek ik de egr stekker van de tempsonde er nu uit dan krijg ik geen foutcode.
In het verleden een keer een foutcode gehad en de tempsonde vervangen.
Was indertijd iets van 140 euro.
Je kunt er gewoon mee doorrijden.
Wacht maar totdat ik de weerstandswaarde weer weet. Uit mijn hoofd iets van 1300.
Nut egr. Bij te hoge verbrnadingstemperatuur en onderdruk laat de egr uitlaatgassen door in het inlaat traject. Niet meer explosieve gassen. De hoeveelheid brandstof en zuurstof wordt verminderd.
Resultaat wat minder kracht en een lagere verbrandingstemperatuur. Zijn de uitlaat gassen te heet dan zit er een hogere concentratie NOX in en die zijn nogal schadelijk voor de gezondheid. Deze situatie heb je vooral bij stilstand en stationair. Dan kan de temp ook behoorlijk oplopen in de kop.
PS De egr controller meet de turbodruk om de egr werking te sturen. Misschien moet die wel aangesloten blijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 14:06 #1463434
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ecu is totaal niet
Ecu is totaal niet interessant wat EGR betreft.
Zit weggeschreven in de ezk chip.
Wanneer je een silver of goldbox hebt dan is het dmv een chip wissel easy op te lossen.
Daarme sla je 2 vliegen in 1 klap.
Kan je nl ook betere ontstekingstiming aangepast aan lpg meenemen (lage toeren iets vroeger en vanaf 3000rpm stuk vlakker (dus steeds iets later).
Als je een ezk kan overnemen van een ander bouwjaar met zelfde motortype maar dan zonder egr dan werkt dat ook.
Dan ben je van de melding af en houd je je orginele volvo timing.
Beter even kijken boven je pedalen welk type ezk je hebt.
Als het een zwarte doos is dan is de kans op chipwissel als klein.
Er is een serie zwart die het wel kan masr deze pas 1 keer geien.
Is ie zilver of goud kleurig dan is chip wissel geen probleem.
Zit weggeschreven in de ezk chip.
Wanneer je een silver of goldbox hebt dan is het dmv een chip wissel easy op te lossen.
Daarme sla je 2 vliegen in 1 klap.
Kan je nl ook betere ontstekingstiming aangepast aan lpg meenemen (lage toeren iets vroeger en vanaf 3000rpm stuk vlakker (dus steeds iets later).
Als je een ezk kan overnemen van een ander bouwjaar met zelfde motortype maar dan zonder egr dan werkt dat ook.
Dan ben je van de melding af en houd je je orginele volvo timing.
Beter even kijken boven je pedalen welk type ezk je hebt.
Als het een zwarte doos is dan is de kans op chipwissel als klein.
Er is een serie zwart die het wel kan masr deze pas 1 keer geien.
Is ie zilver of goud kleurig dan is chip wissel geen probleem.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 14:28 #1463435
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Egr werkt alleen in deellast.
Egr werkt alleen in deellast.
Stationair zal ie niets doen, motor verstikt dan meteen.
Ezk regelt de klep die tussen het inlaatspruitstuk en egr zit.
Wanneer situatie aan bepaalde voldoet maakt ie de klep open.
Egr vacuum ventiel wordt dmv hoeveelheid vacuum geregeld, mechanisch in onze auto's.
Wanneer turbo er voor zorgt dat er overdruk onstaat dan doet de egr niets.
Meer pk's dmv egr verwijderen in dan ook een fabel, in vollast is deze nl altijd gesloten.
Om storingen te voorkomen of een iets mooier lopende motor te verkrijgen kan het wel helpen.
Egr vervuild op den duur.
Die egr montage door volvo heeft te maken met usa en hun uitstootnormen.
Daarom vanaf 1996 niet meer opde 940 want die werd toen niet meer verkocht in de usa.
En ja, sommige 1996 hebben ook egr.
Dit zijn auto's die pas in 1996 op kenteken gezet zijn maar in 1995 nog geproduceerd.
Grtz Daniel
Stationair zal ie niets doen, motor verstikt dan meteen.
Ezk regelt de klep die tussen het inlaatspruitstuk en egr zit.
Wanneer situatie aan bepaalde voldoet maakt ie de klep open.
Egr vacuum ventiel wordt dmv hoeveelheid vacuum geregeld, mechanisch in onze auto's.
Wanneer turbo er voor zorgt dat er overdruk onstaat dan doet de egr niets.
Meer pk's dmv egr verwijderen in dan ook een fabel, in vollast is deze nl altijd gesloten.
Om storingen te voorkomen of een iets mooier lopende motor te verkrijgen kan het wel helpen.
Egr vervuild op den duur.
Die egr montage door volvo heeft te maken met usa en hun uitstootnormen.
Daarom vanaf 1996 niet meer opde 940 want die werd toen niet meer verkocht in de usa.
En ja, sommige 1996 hebben ook egr.
Dit zijn auto's die pas in 1996 op kenteken gezet zijn maar in 1995 nog geproduceerd.
Grtz Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 20:03 #1463433
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik hetzelfde
Mijn ecu met eindecijfers 954 verruild voor een 984. En nog chips van Bijlsma erin, EGR afgedopt en geen melding in dashboard. En idd, vergeten dat het de EZK betreft, maar deze was/is goldbox bij mij en ook voorzien van een Bijlsma chip ( met dank aan de reactie hieronder)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2020 20:30 #1463453
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks!
weer voor de reacties, ga van t weekend kijken wat voor nummers (EZK en ECU) ik erin heb zitten. Die lpg chips klinken wel interessant.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2020 10:20 #1463460
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG chips
Ik heb een paar jaar geleden ook de EZK geschikt laten maken voor een andere chip. Ik heb nu chips in de EZK en LH die beter zijn afgestemd op LPG. Heel eerlijk gezegd merkte ik niet zoveel verschil. Ik had gehoopt dat ook het verloop van de klepspeling minder groot zou worden, maar daar zie ik eigenlijk geen verschil.
Een paar weken geleden heb ik de lambdasonde vervangen omdat ik dacht dat die na 650K km wel niet veel meer zou doen. Dat verschil is duidelijker merkbaar. De motor pakt mooier op vanaf lagere toeren en schakelt eerder over naar LPG (zonder lambdasignaal wacht de LPi computer 2 minuten). Doordat de electronica nu betere informatie krijgt over de uitlaatgassamenstelling, zou het best kunnen zijn dat de LPG chips nu ook beter tot hun recht komen. LPG chips zou ik zeker overwegen, ook om die EGR melding weg te krijgen.
Een paar weken geleden heb ik de lambdasonde vervangen omdat ik dacht dat die na 650K km wel niet veel meer zou doen. Dat verschil is duidelijker merkbaar. De motor pakt mooier op vanaf lagere toeren en schakelt eerder over naar LPG (zonder lambdasignaal wacht de LPi computer 2 minuten). Doordat de electronica nu betere informatie krijgt over de uitlaatgassamenstelling, zou het best kunnen zijn dat de LPG chips nu ook beter tot hun recht komen. LPG chips zou ik zeker overwegen, ook om die EGR melding weg te krijgen.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2020 14:31 #1463465
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Kwestie van stekker eruit?
Is het dan gewoon een kwestie van EGR stekkertje eruit trekken en kijken of het lambda lampje aangaat? Zo niet, goede EZK en/of chips?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2020 22:07 #1463519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ezk
is er een met nummer 0227400207 en ziet er zilver of goudachtig uit. Dus die is goed te chippen toch? Is dat dan kwestie van type en wensen voorleggen aan Bijlsma, en dan chip erop prikken? Ik rijd op lpg en heb net een gereviseerde turbo met mbc op plm. 0,7 bar geplaatst. En heeft het zin om alleen de ezk te chippen i.v.m. Egr-melding via lambda lampje, of moet ik dan ook de ECU chippen?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2020 02:44 #1463523
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 207 is silverbox, chipbaar
207 is silverbox, chipbaar
Kan ook alleen ezk chippen maar beide chippen is beter.
Storingsmelding komt nu uit ezk
Kan ook alleen ezk chippen maar beide chippen is beter.
Storingsmelding komt nu uit ezk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2020 18:53 #1463632
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chips
staan zeker op de verlanglijst. Ik heb de laatste week een paar keer de accu eraf gehad, en het Lambda-lampje is nog niet aangegaan. Zou het kunnen dat ie nu gewend is aan geen EGR?
Moderators: Jerry Stam