Afmetingen accu. Wat is ’n goeie??
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-09-2020 12:55 #1463000
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Las dit op Volvo-forum:
Las dit op Volvo-forum:
"Zoals je kunt zien zijn ze op de stickers na identiek, zelfde fabriek (zelfs de giet 'fouten' in het plastic zijn het zelfde) Voor mij was de keuze makkelijk
Doe er je voordeel mee".
En:
"Yep, de Bosch accu's komen uit de Varta fabriek. Die €40 verschil is wel de moeite waard om ff te googlen! Een ander heel goed merk is de japanse Yuasa, daar heb ik persoonlijk hele goede ervaringen mee".
Dus wel duidelijk: geen onderscheid. Varta bovendien stuk goedkoper.
Dank voor de reacties. Keuze gemaakt: YUASA | 12V 75Ah 650A SMF Battery YBX3096. €74,-, twee jaar garantie.
Adriaan
"Zoals je kunt zien zijn ze op de stickers na identiek, zelfde fabriek (zelfs de giet 'fouten' in het plastic zijn het zelfde) Voor mij was de keuze makkelijk
En:
"Yep, de Bosch accu's komen uit de Varta fabriek. Die €40 verschil is wel de moeite waard om ff te googlen! Een ander heel goed merk is de japanse Yuasa, daar heb ik persoonlijk hele goede ervaringen mee".
Dus wel duidelijk: geen onderscheid. Varta bovendien stuk goedkoper.
Dank voor de reacties. Keuze gemaakt: YUASA | 12V 75Ah 650A SMF Battery YBX3096. €74,-, twee jaar garantie.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2020 21:35 #1463011
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic S4007
Hallo Volvisti
In mijn 945 modeljaar 1991 zit (nu nog) een Bosch S4007. Maar die is dus waarschijnlijk aan vervanging toe.
groetjes
Mathy
In mijn 945 modeljaar 1991 zit (nu nog) een Bosch S4007. Maar die is dus waarschijnlijk aan vervanging toe.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 20:36 #1463036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Batterij
Ik heb al 2 jaar een fulmen fa954 12v 95ah 800a (306 x 173 x 222) in mijn V90,gerecupereerd uit een 24V graafmachine waarvan 1 batterij overleden was. Past net en zet zichzelf vast in de batterijbak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 21:09 #1463037
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat lijkt me ook wel wat, die
Dat lijkt me ook wel wat, die heeft toch meer dan 20 procent meer opslagcapaciteit dan de standaard accu. Brengt dat nog nadelen met zich mee?
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-09-2020 11:27 #1463064
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vraag me altijd af wat nou
Ik vraag me altijd af wat nou het voordeel is van zo'n grote accu.
Een kapotte kleine accu, of een kapotte grote accu....het resultaat is hetzelfde
Je sleurt een bult extra gewicht (die fulmen is bv meer dan 10kg zwaarder dan mijn 63ah 610cca Varta) op een zeer ongunstige plek (in de punt van de neus).
Die 20% extra opslag capaciteit, waar heb je die voor nodig? Met de motor uit je koelbox langer laten draaien?
Meer CCA's? Leuk als je binnen de poolcirkel woont misschien, maar ik ondervind al meer dan 3 jaar geen enkel probleem met mijn 610A....
Daarbij zijn die kleintjes vaak een stuk goedkoper, soms bijna de helft van zo'n grotere.
Gaat zo'n grote dan ook 2x zo lang mee? ik heb zo mijn twijfels...
Groter is niet altijd beter in mijn ogen...
Een kapotte kleine accu, of een kapotte grote accu....het resultaat is hetzelfde
Je sleurt een bult extra gewicht (die fulmen is bv meer dan 10kg zwaarder dan mijn 63ah 610cca Varta) op een zeer ongunstige plek (in de punt van de neus).
Die 20% extra opslag capaciteit, waar heb je die voor nodig? Met de motor uit je koelbox langer laten draaien?
Meer CCA's? Leuk als je binnen de poolcirkel woont misschien, maar ik ondervind al meer dan 3 jaar geen enkel probleem met mijn 610A....
Daarbij zijn die kleintjes vaak een stuk goedkoper, soms bijna de helft van zo'n grotere.
Gaat zo'n grote dan ook 2x zo lang mee? ik heb zo mijn twijfels...
Groter is niet altijd beter in mijn ogen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2020 11:47 #1463065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord op je eerste vraag:
Antwoord op je eerste vraag:
Het voordeel lijkt mij dat je wat overcapaciteit hebt mbt starten. Ik ben niet de enige die erin rijdt en hij staat ook niet altijd dichtbij of voor de deur en van de week stond toch weer het zonneklepje open met het lampje erin aan en ik trof ik 'm zelfs met stadslichten aan laatst. Dat houdt ie wel een tijdje vol maar er wordt nu minder gereden (alsin, dagen niet) dus dan heb ik soms toch m'n starthulp nodig. Ook geen ramp maar weer een exra handeling, net als iedere keer de auto controleren of alles wel uitgedaan is. En omdat we vaker een kort stukje rijden (en wel 1 maal in de week een lang stuk), dacht ik dat wat extra capaciteit wel handig was. De 940 start met een AA batterijtje nog maar de V90 heeft echt wat nodig om te starten.
Het voordeel lijkt mij dat je wat overcapaciteit hebt mbt starten. Ik ben niet de enige die erin rijdt en hij staat ook niet altijd dichtbij of voor de deur en van de week stond toch weer het zonneklepje open met het lampje erin aan en ik trof ik 'm zelfs met stadslichten aan laatst. Dat houdt ie wel een tijdje vol maar er wordt nu minder gereden (alsin, dagen niet) dus dan heb ik soms toch m'n starthulp nodig. Ook geen ramp maar weer een exra handeling, net als iedere keer de auto controleren of alles wel uitgedaan is. En omdat we vaker een kort stukje rijden (en wel 1 maal in de week een lang stuk), dacht ik dat wat extra capaciteit wel handig was. De 940 start met een AA batterijtje nog maar de V90 heeft echt wat nodig om te starten.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-09-2020 12:17 #1463066
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als je auto na een week
Als je auto na een week stilstaan al niet meer start, dan is óf de accu stuk (mijn eerste punt: kapotte grote/kleine accu geeft zelfde resultaat).
Na 3 weken vakantie (dat is bij hoge uitzondering de enige keer dat de auto langer dan een dag stil staat bij mij) start deze alsof er niets aan de hand is.
Of je hebt inderdaad sluimerende verbruikers op de achtergrond.
Maar in het geval van die lampjes, het is veel effectiever om deze te vervangen voor LED dan een grotere accu te nemen.
Met een grove schatting dat led 1/5 van de stroom gebruikt ten opzichte van oude lampjes, houdt diezelfde accu het 5x (oftewel 500%) langer vol.
Dat ten opzichte van 20% grotere accu....is voor mij de keuze snel gemaakt
Na 3 weken vakantie (dat is bij hoge uitzondering de enige keer dat de auto langer dan een dag stil staat bij mij) start deze alsof er niets aan de hand is.
Of je hebt inderdaad sluimerende verbruikers op de achtergrond.
Maar in het geval van die lampjes, het is veel effectiever om deze te vervangen voor LED dan een grotere accu te nemen.
Met een grove schatting dat led 1/5 van de stroom gebruikt ten opzichte van oude lampjes, houdt diezelfde accu het 5x (oftewel 500%) langer vol.
Dat ten opzichte van 20% grotere accu....is voor mij de keuze snel gemaakt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2020 23:15 #1463071
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LED:
da's zeker ook een idee. De accu houdt het normaal gesproken makkelijk aardig meer dan een week uit maar zoals ik omschreef gaat het dus om 'al' die lampjes die onbedoeld (meer achteloos) aan blijven (je wil niet weten hoe ze dat toch steeds voor elkaar krijgen). Zijn er ook LED varianten voor die spiegeltjes? Eigenlijk moet ik die er gewoon uitslopen anders (net als ik bij handschoenenkastje gedaan heb). Blijft over de stadsverlichting (waarom toch niet op contact...) en de leeslampjes...
Tis lijkt me wel zo dat als je een grotere accu hebt, je vaker kleine stukjes kan rijden voordat het starten niet meer lukt. Maar dan moet je wel zo nu en dan een lang stuk rijden om hem echt vol te krijgen, hetgeen dus gebeurt.
Tis lijkt me wel zo dat als je een grotere accu hebt, je vaker kleine stukjes kan rijden voordat het starten niet meer lukt. Maar dan moet je wel zo nu en dan een lang stuk rijden om hem echt vol te krijgen, hetgeen dus gebeurt.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2020 00:22 #1463072
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Makeupspiegelverlichting
Hallo Volvisti
<a href="/node/50944" target="_blank">Hier</a> vind je de instructieboekjes. Als ik het goed zie, zit er in de verlichting van de makeupspiegels een 1,2 Watt lampje. In de binnenverlichting zit zo'n zelfde type lampje, maar dan 10 Watt. Die heb ik vervangen door de LED versie van die lamp. En dan heb je ineens veel meer licht en verdient een leeslamp ook de naam "leeslamp". Volgens <a href=" www.xenonlamp.nl/led-verlichting/binnenverlichting " target="_blank">de site waar ik ze gekocht heb verbruikt die LED versie 1 (in woorden: één) Watt. Geen idee of er voor de 1,2 Watt gloeilamp ook een LED alternatief bestaat. Maar aangezien de vervanger van de 10 Watt gloeilamp meer licht geeft dan de 10 Watt gloeilamp, terwijl ie maar een tiende van de stroom benodigd, zou ik zeer voorzichtig zijn bij de keuze van de LED versie daar waar het gaat om het wattage. Je hebt al snel teveel licht (voor een makeupspiegel).
groetjes
Mathy
<a href="/node/50944" target="_blank">Hier</a> vind je de instructieboekjes. Als ik het goed zie, zit er in de verlichting van de makeupspiegels een 1,2 Watt lampje. In de binnenverlichting zit zo'n zelfde type lampje, maar dan 10 Watt. Die heb ik vervangen door de LED versie van die lamp. En dan heb je ineens veel meer licht en verdient een leeslamp ook de naam "leeslamp". Volgens <a href=" www.xenonlamp.nl/led-verlichting/binnenverlichting " target="_blank">de site waar ik ze gekocht heb verbruikt die LED versie 1 (in woorden: één) Watt. Geen idee of er voor de 1,2 Watt gloeilamp ook een LED alternatief bestaat. Maar aangezien de vervanger van de 10 Watt gloeilamp meer licht geeft dan de 10 Watt gloeilamp, terwijl ie maar een tiende van de stroom benodigd, zou ik zeer voorzichtig zijn bij de keuze van de LED versie daar waar het gaat om het wattage. Je hebt al snel teveel licht (voor een makeupspiegel).
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-09-2020 13:52 #1463117
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Smaak (off topic)
Smaken verschillen, uiteraard. Zeker wat de (binnen en buiten-) verlichting van de auto betreft. Hoewel al jaren tot volle tevredenheid alle buitenverlichting van de 940 LED is, zijn er twee dingen die ik vanwege kleur en lichtsterkte niet snel zal veranderen: de (sfeer-) verlichting van de make-up spiegel (prachtig amberkleurig balkje) en van de nummerplaat achterop.
Adriaan
Adriaan
Moderators: Jerry Stam