960 automaat start niet/slecht (schakelaar in de automaat?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 16:48 #1109872 door V700 register
Hoi allemaal,

Mijn 960 is 3 jaar geleden gestrand omdat hij niet meer wilde aanslaan. De startmotor draait, benzine toevoer is goed en de ontsteking werkt (dat heeft de ANWB destijds allemaal gecontroleerd). Ik heb hem toen naar de garage gebracht. Oorzaak dat de motor niet aanslaat, de schakelaar in de automaat is vies of stuk is. De garage heeft de schakelaar schoongemaakt en ik heb er daarna weer prima in gereden. Nu staat de auto 1.5 jaar in stalling. De eerste keer startte hij meteen, klein stukje rijden (dus automaat pook gebruikt) maar vervolgens exact dezelfde problemen. Je kunt starten tot je een ons weegt, maar een draaiende motor krijg ik bijna niet meer. En als ie toch een keer onverhoopt aanslaat, loopt ie onregelmatig, bij gas geven wil hij afslaan, of alleen hele hoge toeren en als de motor bijna afslaat plof (naverbranding) in de uitlaat.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Hoe kan ik zelf de schakelaar "in de automaat" vervangen/schoonmaken? Kan die schakelaar deze ellende veroorzaken?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen, Jeroen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 17:13 #1461360 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic PNP
Zoek even op het forum met de zoekfunctie op PNP schakelaar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 17:33 #1461361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Leidsekade, ja dat heb ik
@Leidsekade, ja dat heb ik inmiddels gedaan (is nog wel een werkje). Maar ik kan niet terugvinden of de problemen die ik beschrijf ook echt alleen maar door die schakelaar veroorzaakt worden. Weet jij dat toevallig?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 17:40 #1461362 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die schakelaar vertelt de
Die schakelaar vertelt de auto of de automaat in P of N staat, en alleen dan mag je starten. Moor zo uit mijn hoofd wordt anders de startmotor geblokkeerd, en niet de ontsteking of injectie, dus verwacht ik dat het probleem elders zit.
Als je de PNP sensor wilt uitsluiten, zou je de desbetreffende stekker onder de auto los kunnen koppelen en de stekker naar de auto toe kunnen overbruggen. Start hij dan probleemloos, dan heb je je oorzaak gevonden. (Let op: hiermee kan je starten in elke stand van de automaat, dus altijd voet op de rem! En niet zo laten!)
Maar zoals gezegd: ik verwacht een andere oorzaak. Heeft de 960 een alarm met startonderbreking? Is de accu nog echt goed na die lange stalling? Heb je 'm weggezet met ethanolvrije benzine?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 21:04 #1461364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Willem, de startmotor,
@ Willem, de startmotor, bezine toevoer en ontsteking worden niet geblokkeerd. Kortom bij het starten is alles aanwezig, maar aanslaan doet hij niet meer (nadat ie 4 x wel is aangeslagen). Er zit een alarmsysteem in de 960, maar dat is volgens mij achteraf ingebouwd, en de startmotor draait wel. We hebben een grote accu aangekoppeld, die redelijk nieuw is. Hij is weggezet met Euro 95, heb daar afgelopen week 10l nieuw bijgedaan en 5l Super........
Jeroen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 12:33 #1461375 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op dit moment heb ik de s90
Op dit moment heb ik de s90 niet bij huis staan: komend weekend zal ik even kijken hoe die precies blokkeert bij starten in een andere stand.
Maar ik heb de openingspost nog eens goed gelezen, en vermoed dat je het moet zoeken in corrrosie in stekkers, of een matige bobinedraadboom danwel slechte vonkversterker.
Als eerste snelle check: start de 960 wel als je de stekker van de luchtmassameter afkoppelt? De hele injectie gaat dan in een soort noodloop die allerlei sensoren overslaat.
En een tweede: van wanneer is de 960? Kan je storingscodes uitlezen met een knippercodekastje, of heeft hij al een OBD-stekker? Welke storingscodes zijn er?
Tot slot: in welke regio staat de 960? Is het in de buurt, dan kan ik wel eens even meekijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 14:53 #1461377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hoort een zoem en een klik
Je hoort een zoem en een klik als de schakelaar niet in P of N staat als je wil starten. Startmotor draait absoluut niet rond, voeding is wel aanwezig in de auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 15:42 #1461378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PNP schakelaar
Er is een verschil tussen niet starten en niet aanslaan. Bij niet aanslaan draait de startmotor wel, maar pakt de motor niet op. Bij niet starten gebeurt er helemaal niets.
Volgens het E-schema zit die PNP schakelaar alleen in de voeding naar het startmotorrelais, dus met een defecte schakelaar wil de motor niet starten. Verder heeft die schakelaar nergens invloed op. Dat is dus wat anders dan niet of slecht aan willen slaan.
Als ik je storing van 3 jaar geleden lees, draaide de startmotor toen wél maar sloeg de motor niet aan. De oorzaak moet toen dus ook iets anders dan die PNP schakelaar zijn geweest. Waarschijnlijk heb je daarom nu nog steeds hetzelfde probleem als drie jaar geleden. Stilstand is achteruitgang, dus het kan heel goed zijn dat Willem gelijk heeft en zit het probleem in een connector of kabelboom. Als de startmotor wel wil draaien, dan kun je die PNP schakelaar als oorzaak in ieder geval uitsluiten.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 22:59 #1461383 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je schrijft dat er nog een
Je schrijft dat er nog een alarmsysteem is ingebouwd.
Als dat het destijds populaire Euroalarm is dat zou dat het probleem kunnen zijn want dat alarm onderbreekt ook de spanning naar de brandstofpomp.
Heb je een rode led ergens op het dashboard? Als je na vergeefs starten een bougie losdraait ruikt het in het bougiegat dan naar benzine?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 13:35 #1461403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank voor alle
Hartelijk dank voor alle reacties, echt nuttig. Inmiddels een grotere (goede) accu meegenomen, bougies schoongemaakt en een paar ferme tikken op de benzinetank (om eventueel vastgelopen brandstofpomp tot leven te wekken). En ja hoor hij start, maaaaaar hij loopt niet lekker en er zijn me een paar andere dingen opgevallen:. Wellicht dat dit met elkaar te maken heeft?

1) stationair draait hij prima maar met tussenpozen soms wat onregelmatig, bij klein beetje gas wil hij afslaan en bij veel gas (3000 toeren) draait ie prima.
2) De elektrische ramen doen het niet meer, wel de elektrische spiegels.
3) De climate control doet helemaal niets meer (zelfs geen ventilator)
4) De benzine meter blijft aangeven dat de tank leeg is

Ik begin dus te vrezen wat Willem ook zegt, dat er ergens een elektrisch probleem zit. Kan iemand de problemen relateren aan de punten hierboven?

Jeroen

Moderators: Jerry Stam