Nivomat veren

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2020 18:29 #1461342 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Nivomats in goede staat horen
Nivomats in goede staat horen de auto bij stilstand een flinke tijd mooi horizontaal te houden. Dus als de auto snel zakt, los van die 100 liter tank, hebben de nivomats wel hun beste tijd gehad. Maar zolang het werkt, werkt het!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 06:44 #1461345 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je dikke veren wilt
Als je dikke veren wilt plaatsen, heb je de werking van nivomats niet echt begrepen...
Maar met zware belading zullen ook nivomats in goede staat de auto laten inzakken bij rust. Niet in het tempo wat je bij een hydropneumatische Citroen ziet, maar wel in tijd van een paar uur.
Dat heb ik al in de zomer van 1982 gezien bij een 760 op de camping: die auto, en dus de nivomats, was toen maximaal 5 maand oud!

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 07:56 #1461346 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ja maar..
..da's ook wel het geval, is echt pas na een x aantal uren stilstaan. Zware veren zijn geen toevoeging wat jouw betreft Willem?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 08:00 #1461347 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Klopt!
Dat klopt helemaal wat Willem hier stelt.
Een beladen wagen met frisse nivomats en bijbehorende veren zakt na een aantal uren stilstand in. En pompt zichzelf weer op naar de juiste rijhoogte als je een stukje gereden hebt.
Ik vond dat vroeger nog wel eens lastig na een nacht op een ouder model ferry met allemaal drempels, die moest je dan heel voorzichtig afrijden.

Groeten,

Ton.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 11:52 #1461352 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je een trekhaak hebt, is
Als je een trekhaak hebt, is daarvoor wel een alternatief. Ziet er een beetje stom uit, maar ga op de trekhaak staan en geef er zo klappen op. Als je de auto een beetje in een cadans op het restje veerweg brengt, staat die zo weer op hoogte.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 11:59 #1461353 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met zwaardere veren doe je
Met zwaardere veren doe je het comfort dat je met de nivomats hebt gewonnen teniet. Doordat de demper een stuk van de vering overneemt, heeft volvo het comfirt kunnen verbeteren door de dunnere veren. Montage van een normale veer haalt dat extra stukje comfort dus weg, en van een zwaardere dan standaard veer maakt het nog erger. Een lege 940 met verzwaarde achterveren vind ik stuiteren en rijdt pas fijn met zware belading. Wat wel fijn rijdt: afzonderlijke MAD-hulpveren binnen de nivomat-veren. Die komen pas in actie bij een eindje inveren, en maken er zo een soort progressieve veerkarakteristiek van.
Overigens heb ik geen ruime ervaring met de 960 sedan met multilink-I, zoals die van JK199711, maar in het algemeen zal het niet anders werken. Alleen vraag ik me af wat er leverbaar is aan verzwaarde veren.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 12:26 #1461354 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Eens!
Hier voor reed ik een 940 met 70L gastank en heavydutys, dat was inderdaad behoorlijk stugger met drempels dan mijn huidige 960. De multilink-I is een heerlijk comfortabele achteras, en als het dus inderdaad normaal en niet schadelijk voor de dempers is dat hij na een tijd staan in de kont zakt houd ik het lekker zo!

Groet Justin

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2020 12:33 #1461355 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Dat was ik nog vergeten te melden, ik rij al jaren met nivomats met de daarbij behorende veren EN inderdaad een setje MAD.
Zo een setje MAD is feitelijk de enige aanpassing die je aan de originele Nivomat opstelling kan doen.

Groeten,

Ton.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-06-2020 19:09 #1461433 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic zware veren en nivomats bevallen juist prima.
Ik heb juist de zware veren bij de nivomats en het bevalt mij heel erg prima met 3 jong volwassenen op de achterbank en volle belading en een trailer. Het comfort is met volle belading alleen maar verbeterd, als je er alleen in zit zou het iets minder kunnen zijn, maar dan zit je er maar alleen in en kun je het alleen maar jezelf verwijten als je te hard over drempels gaat.

Een 960 is niet te vergelijken met een 940 overigens. Niet de wegligging en niet het comfort.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2020 08:19 #1461470 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Toch..
.. heb ik van 't weekend besloten om heavydutys te plaatsen, nadat ik mijn spatlap linksachter er af reed tegen een stoepje na koude start, volle kofferbak 4 man en een nagenoeg volle 100L LPG tank :)
Gaat ook erg fijn zijn met de aanhangers die ik in de toekomst ga trekken.

Moderators: Jerry Stam