940 1995 met B200f?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2020 08:13 #1460021 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Grappig
Ik beschik over een Volvo werkplaatsboek met specificaties van de verschillende motoren. En dan blijkt dat de vermogensspecificaties en het koppel van de B200 en B230 motoren weinig uit elkaar lopen, verschillen van enkele pk's.

Wat betreft de uitrusting is het erg simpel. 112 of 118 pk (verschil tussen een B200F in een 940-I 0f een 940-II kan mij niet boeien. En 130 pk in een geblazen blok evenmin.

Overigens is de B200F een bijzonder doordachte motor en zeker geen 'instapniveau'. Wanneer je met een wagen uit 1991 kunt voldoen aan Euro 5 en deels 6 vind ik dit bepaald geen instapniveau, de Klasse 4 Umweltplakete misstaat staat mijn Witte Dame als grensbewoonster bepaald niet.

Ook het uitrustingsniveau interesseert mij geen bal. Wel dat hoe minder aan toegevoegde herrie er in een wagen zit, hoe meer er defect kan raken. En hoe minder er in zit hoe betrouwbaarder de wagen is. Je zal maar met een opgeblazen turbo in Trans-Sylvanië staan.

Kijkend naar het uitrustingsniveau boeit mij dit ook niet. Stoelverwarming is prettig, de regeling van de 1997 stoelen die ik heb ingebouwd is simpel maar goed. Gewoon een NTC in plaats van relais en thermoschakelaars. De eigenbouw spanningscontrole is een zinnige toevoeging, die ik in geen enkele originele baksteen tegen ben gekomen. Airbags zijn hete dingen die in de smoel worden gedouwd, je bent meteen het zicht kwijt dat levensreddend kan zijn. Een viscofan is storingsvrij, tot deze de geest geeft. Dan monteer je in tien minuten een andere, geen gezoek naar relais en kabeltjes. Ik vind splines en naafdoppen ook boeiender dan sabotabele wielsloten en wieldoppen. Misschien kan ik nog wel even doorgasan, maar zoals gezegd, ik houd van simpel dus ook niet van oneindig geouwebet over de kwaliteit van een moertje. Al lijkt het soms anders.... ;-)

Ik heb een voorliefde voor dingen die werken en die simpel zijn. Maar ik stam uit een andere eeuw...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2020 08:21 #1460022 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic :-)
:-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2020 13:20 #1460047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wist niet dat de B200F
Ik wist niet dat de B200F motor zo 'schoon' is. Dat verklaart mogelijk waarom de onze zich niet aan de EcoTuning laat onderwerpen. Ze vindt zichzelf waarschijnlijk al schoon genoeg.

Verschil in vermogen en koppel t.o.v. de B230 vind ik toch wel significant. Ok, 112 pk om 116 pk van de B230F verschilt nog niet zoveel. De 131 pk van de B230FB vind ik relatief toch wel aanzienlijk meer. Hetzelfde voor het koppel: 158 Nm om 185 Nm zijn voor mij geen verwaarloosbare verschillen. En met name het verschil in koppel vind ik tijdens het rijden goed merkbaar.
Dat gezegd hebbende ben ik nog steeds buitengewoon tevreden met onze B200F.

Ook ik stam uit een andere eeuw en ook ik heb een voorliefde voor dingen die werken en simpel zijn.
Ik vrees dan ook de dag dat 940 rijden om welke reden dan ook niet meer mogelijk is....

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2020 13:24 #1460048 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De dag dat 940 rijden niet
De dag dat 940 rijden niet meer kan, komt steeds dichterbij. Gelukkig heeft de tijd niet stilgestaan en zijn er heel prettige alternatieven.

Tot die tijd: elke dag genieten!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2020 14:13 #1460049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed punt.
Goed punt.

Ik heb een nieuw draadje aangemaakt om te inventariseren welke alternatieven voor een 700/900 serie er gezien worden.
Dit ter voorbereiding op het onvermijdelijke...

Moderators: Jerry Stam