940 1995 met B200f?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2020 01:34 #1459913 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nee
Hoe moet ik de transmission kolom lezen? Kan de B 200 F ook met een M 90 geleverd zijn? Of zegt die tabel enkel welke transmissies er in dat jaar (en model letter) geleverd zijn?

Het zou kunnen dat bepaalde combinaties motortype/bak niet leverbaar waren. Maar de tabel zelf geeft geen aanleiding dat te denken.
Volgens mij betekent het dat een B200F ( in dit voorbeeld dan) leverbaar was met een M90 ( als die combinatie inderdaad bestond) Niet dat die ook geleverd is.
Maar denk dat leverbaar versus geleverd een taaldingetje is.

owh zie nu ook dan Noppen 20 ook zoiets zegt.

1994 was duidelijk een overgangsjaar voor de handbak. Toen kwam de M90 maar men ook kiezen voor een M46 of M47. En de laatste ook nog in 1995.
Hoe zou dat in de prijslijsten gestaan hebben ? Of maakte dat geen verschil en had de klant geen invloed op wat ie geleverd kreeg als die een 5 handbak wilde.
Kon dat dan de ene keer een M47 zijn en een andere keer een M90 ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2020 10:31 #1459918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is waar ik ook heen wilde
Dat is waar ik ook heen wilde. In 1992 bijvoorbeeld is de ZF én de AW bak geleverd. Maar in welke combinaties dan?
Zo weet ik bijvoorbeeld dat de ZF sowieso in de diesels zat maar is deze ook icm andere motoren geleverd?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-04-2020 12:28 #1459919 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat kun je helaas niet uit de
Dat kun je helaas niet uit de tabel van het zakboek niet halen, in andere literatuur staat soms wel het 1 en ander vermeld.

In brochures, zoals Piet22 die postte, staat vaak het 1 en ander in.
Maar ook in de "new car features" greenbooks staat soms een compleet overzicht van de beschikbare combinaties per jaartal, maar dat deed Volvo dan weer niet consequent voor elk jaar.

Zo weet ik bv dat in '94 de B230FB en de B230F de mogelijkheid hadden om met een ZF geleverd te worden. Waarbij dat voor de B230F gold voor bv oost-europa.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2020 14:36 #1459922 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zwakke motor...
B200F een zwakke motor? Dit valt best wel mee. Toch altijd nog goed voor een top van 150. En toen ik 'm laatst op zijn staart trapte sprak de dorpscoureur naast mij: "Hij spuit wel aardig weg voor zo'n oude bak..."

En wat heb je liever, een probleem met een turbo en/of airco of nooit een probleem met beide..?

Ach ja, een kwestie van perceptie. Al moet ik wel zeggen dat het een heel verschil is met mijn Lelijke Eend... En zolang ik een Umweltplakete op mijn vooruit heb en in de klasse Euro5 en 6 val zal het aan mijn derrière oxideren...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2020 10:18 #1459937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afgelopen zaterdag heb ik de
Afgelopen zaterdag heb ik de B230FB en de B200F vlak na elkaar aan de tand kunnen voelen. Ik heb bij lage snelheid een rollende acceleratie gedaan. De B230FB versnelt op koppel zoals een sprinter in het wielrennen versnelt. Groot verzet en op macht. De B200F versnelt meer op souplesse zoals een klimmer versnelt. Relatief laag verzet en meer omwentelingen.
De butt-dyno zegt dat ze beiden ongeveer in gelijke mate accelereerden.

Al met al een fijne motor en zoals Jur al aangaf zal de 2 liter uitvoering over algemeen karig in zijn uitrusting zitten; waarschijnlijk ooit bedoeld als instapmodel waarvan het de bedoeling was dat niemand hem zou kopen en wel voor de duurdere .
Mocht je niet teveel waarde hechten aan luxe dan is dat voor een 20+ jaar oude auto m.i. een pré omdat wat er niet op zit ook niet kapot kan gaan.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2020 19:04 #1459944 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Butt
Dyno ?
Wat meet die precies ?

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2020 19:56 #1459947 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Wat je voelt met je achterste
Wat je voelt met je achterste :-)
Is een zeer betrouwbaar meetinstrument!!

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-04-2020 08:38 #1459971 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic viscofan?
Maakt de B200f in een 940 dan ook het mooie geblaas van de viscofan tijdens het starten net als in de 240? Ik vond dat wel wat hebben destijds mijn 240 starten en iedereen die in de buurt liep zien schrikken van het geloei ;)
groet,
Pascal

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2020 11:31 #1459977 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Volgens mij is die techniek
Volgens mij is die techniek hetzelfde als bij de 240. Volvo was toen niet zo heel origineel qua techniek. Dat geblaas is geweldig!

Misschien een idee om dat op te nemen en af luid te spelen als ik mijn V70 start :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2020 12:16 #1459978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het principe van de visco fan
Het principe van de visco fan zal inderdaad hetzelde zijn en misschien zelfs hetzelfde onderdeel. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de visco fan van de B200F ook blaast tijdens het starten.

Vwb originaliteit kan je je vraagtekens stellen bij het bestaansrecht van de B200F motor. Anders dan om fiscale redenen in sommige markten en het hebben van een goedkoper instapmodel kan ik geen reden verzinnen.

Moderators: Jerry Stam