soms kreunend/scheurend zwaar geluid

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2020 22:44 #1459219 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En
echt ATF-F of G gebruiken.
Niets anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2021 14:56 #1466280 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic update 2 kreunend geluid draagarmen
Ik heb de stuurpomp vervangen met nieuwe ATF. Dat was niet de oplossing die ik zocht. Hij bleef kreunend geluid maken, de rechter veerpoot.

Een extra 'WC' rubber bovenin de veerpoot leggen gaf een poosje soelaas, maar het geluid kwam geleidelijk weer terug.

Woensdag de draagarmen van 35 jaar oud vervangen met nieuwe PU. In de oude draagarmen zat al een poosje PU, maar ik dacht door de roest vd oude draagarmen komt daar nog speling op, met als gevolg een lichte trilling met remmen. De trilling bij het remmen is met de nw draagarmen en PU weg. Maar ook het kreunend geluid is nu weg :-).

Vandaag de oude draagarmen bekeken met het oude PU. Nu zie ik overduidelijk dat de ijzeren buis (diameter 22 mm) die bij de PU is geleverd geheel aan het roesten is gegaan en dat met het oude PU daaromheen waarschijnlijk mede het kreunend geluid heeft veroorzaakt. Naast het roest rondom de conus van de draagarm zelf.

Ik ga nu op zoek naar Alu buis van 22 mm voor de volgende keer...

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2021 00:29 #1466286 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic alu
Eerlijk gezegd lijkt mij dat een wat minder idee. Alu is een te zacht materiaal. Maar licht invetten met siliconenvet houdt vocht buiten en het smeert ook. Zelf dacht ik in eerste instantie ook aan een veerpootlager, die willen ook wel eens kreunen.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-04-2021 10:20 #1466299 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic PU bussen staan er om bekend
PU bussen staan er om bekend dat ze kraken en kreunen.
Je moet ze zo ongeveer verzuipen in het vet tijdens montage om dit te voorkomen.

Het feit dat bij jou de bus is gaan roesten, lijkt mij een teken dat je geen of te weinig vet er op gesmeerd hebt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-04-2021 10:35 #1466300 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic De twee koperen sealringen van de banjobout
De twee koperen sealringen van de banjobout (als je deze los hebt genomen) kun je weer herbruiken door deze met een tang boven het gasfornuis te verhitten en dan onder de koude kraan af te koelen.

Wat maakt dat dit werkt? En werkt dit ook bij de koperen ring van de carterplug?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2021 12:07 #1466303 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Klopt!
Koperen ringen kun je week maken door gloeien.

Ik doe het regelmatig bij het restaureren van bv Primus kooktoestellen, branders en druklampen.

Ik hang de ringen meestal in een haakje gebogen aan een stuk isolatiedraad.
Het ringetje moet echt zoals men soms zegt kersenrood worden en de tijd tussen de vlam uit en het water in moet zo kort mogelijk zijn. Ik zet er altijd een bakje water naast.
Kwestie van proberen, ik ben ook wel eens te ver gegaan, met als resultaat een vervormd ringetje.

Overigens zijn verschillende soorten schroefdraad afdichtingen ook goed te dichten met een likje kopervet op de schroefdraad, eventueel als toevoeging bij de afdichting met een koperen ring. Dit werkt vooral goed bij fijne schroefdraad.

Succes,

Ton.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-04-2021 12:14 #1466304 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Koper wordt harder door iets
Koper wordt harder door iets wat ze "koudvervormen" noemen.
Dat is bv door het te buigen, te bewerken met een hamer, of zoals in dit geval het te pletten door een bout.

Dit proces van harden kan ongedaan gemaakt worden door "zachtgloeien"
Zonder al te veel in detail te treden (want materiaalkunde is vak apart waar ik hoogstens een beetje basis kennis van heb), door het heet stoken krijgt het materiaal weer de kans om als het ware te ontspannen, en zodoende zachter te worden. Voor een koper ring geldt dat die +- ergens tussen de 400 en 600 graden heet moet worden.

Het aparte is wel dat je koper dan kunt afkoelen met water om het zacht te krijgen en te houden. Doe je dit met staal, dan wordt het juist harder en brosser.

Na het uitgloeien kun je eerste de oxide laag er af halen, en ook nog vlak gaan schuren.... Bespaar je de moeite, investeer €2,- en leg er 10 op voorraad ;)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2021 13:23 #1466307 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Verstandig
Ha, ik hoor hier een verstandig woord.

De ring wordt na uitgloeien weer zacht. Monteer je 'm dan weer dan wordt hij door de druk dunner en weer harder. Dat kun je een keer doen uit nood, maar op den duur dicht de ring niet goed meer af en is de borgende werking van koper onvoldoende omdat deze dunner wordt.

Overigens vind ik € 2,- voor een koperen ring wel een onaardige prijs, Ik koop er 10 voor€ 5,- voor hetzelfde geld koop j een zilveren ring. ;-)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-04-2021 11:51 #1466319 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik bedoelde ook dat je voor
Ik bedoelde ook dat je voor ongeveer 2 euro 10 van die ringen in huis hebt ;)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2021 22:53 #1466364 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic leuk
hoe deze topic veranderd.

Ik heb ondertussen een buis van koper gekocht van 22 mm ipv staal en de volgende keer - als het weer gaat kreunen na x jaar - zal ik koperen buizen/hulzen gebruiken bij de PU rubbers ipv de stalen die er nu in zetten met heel veel vet.

Moderators: Jerry Stam